سياسي اجتماعي
-
نظریه های مطرح در مورد مسئله اقلیتهای قومی د
نظریه های مطرح در مورد مسئله اقلیتهای قومی در ایران عبدالعزیز مولودی سابقه تاریخی واژه قوم به یونان باستان برمی گردد.در آن دوره، واژه ethnos به قبایل کوچنده ای اطلاق می شد که که هنوز در شهرها مستقر نشده بودند. بنابراین اولا واجد حقوق سیاسی نبودند و خارج از حیطه سیاست قرار می گرفتند.در عین حال تقابل دیگری بین خداباوری یونانیان و عدم آن نزد اقوام غیر شهری وجود داشت که منشاء نگاه تحقیر آمیزی از سوی یونانیان به گروههای…
ادامه »»» -
آسیب شناسی احزاب در کردستان
آسیب شناسی احزاب در کردستان دکتر مهران مولوی نگرش تاریخی- سیاسی، در کردستان، تأکید مطلق گرایانه بر نقش استبداد حکومتهای گذشته، مناسبات استبدادی، فرهنگ مستبدپرور و نیز سلطه ساختارهای مقدم و مشدد استبداد همواره شرنگ یک شکست و یک تجربه عقیم و ناموفق سیاسی، برای احزاب سیاسی را به بار آورده است.متأسفانه در ایران عموما' و کردستان خصوصا' سالهاست که به نادرست یک باور عمومی رایج شده است
ادامه »»» -
معمای ناپایداری احزاب
معماي ناپايداري احزاب كاظم علمداري شايد پرسش دقيقتر در اينباره اين باشد كه چرا در ايران و كشورهاي شرقي و اسلامي و بهطوركلي كشورهاي توسعه نيافته، احزاب سياسي پايدار نميمانند، و در غرب احزاب متعدد با نقش برجسته در قدرت سياسي دخيل و پايدارند. اولين عامل يا مانع براي حضور پايدار احزاب، قدرت سياسي خودكامه است. حكومتهاي دموكراتيك زمينهساز پيدايش احزاب سياسي، و وجود احزاب واقعي موجب پيدايش حكومت دموكراتيكاند.
ادامه »»» -
آسیبشناسی تحزب در ایران
آسيبشناسي تحزب در ايراندکتر ابراهيم يزدی تحولات سياسي اخير در آرايش نيروهاي سياسي از يكطرف و تشكيل احزاب سياسي جديد از طرف ديگر، حاكي از آن است كه مبارزان سياسي به ضرورت تشكيل احزاب سياسي بهعنوان پيشنياز توسعهي سياسي توجه پيدا كردهاند. اين بهنوبهي خود بسيار مهم و اميدواركننده است. اما تشكيل احزاب يك مسأله است و عملكرد حزبي و دوام آنها مسألهاي جديتر؛ سابقهي تاريخي حاكي از كوتاهي عمر احزاب سياسي است.
ادامه »»» -
حزب یا جبهه؟
حزب يا جبهه؟ عباس عبدي از وقتي كه تقاضا از جانب مردم و نخبگان براي عبور از وضع اسفبار جامعهي ايران به جامعهي مدرن شكلگرفت، وجود احزاب سياسي نيز بهمنزلهي لازمهي اين عبور معرفي شد و گروههاي سياسي در قالبهاي حزبي شكلگرفتند، اما آنچه طي يك قرن گذشته بهعنوان تجربهاي مسلم ثبت و ضبط شده است، اجماع بر ناكارآمدي احزاب سياسي است، بهطوري كه بهمعناي واقعي در يك قرن اخير نميتوان حتي يك حزب موفق و كارآمد بهمعناي مرسوم نشان…
ادامه »»» -
احزاب و بحران برنامهی سیاسی و راه حل آ
احزاب و بحران برنامهي سياسي و راه حلهای آن مهندس رضا فاني يزدي ناكامي تجربهي حكومت اسلامي در تحقق وعدههاي عدالتخواهانهي آن و اِعمال انواع خشونتها و حذفهاي سياسي پس از انقلاب، فروپاشي سوسياليسم در تمامي كشورهاي سابق بلوك سوسياليستي و بياعتباري گفتمان چپ و از موضوعيت افتادن جنبشهاي ضد استعماري با توجه به تغييرات سياسي و عملكرد حكومتهاي جديد، در حقيقت هر سه نحلهي فكري و سياسي ايراني را كه در مقاطع معيني در تاريخ كشور ما در موضع…
ادامه »»» -
عرصهی عمومی ضعیف و قدرت یکهتاز
عرصهي عمومي ضعيف و قدرت يكهتاز محمود يگانلي قدرت استبداد، همواره ناشي از بيقدرتي مردم است. بدينترتيب، بازسازي و تجديد حيات استبداد در ايران نيز نشانه و معلول ضعف حوزهي عمومي است. همانگونه كه ميدانيم، حوزهي عمومي، عرصهاي است كه محل فعاليت احزاب، سازمانهاي روشنفكري و نهادهاي مدني است؛ عرصهاي كه در ابتداي قرن گذشته، با فروپاشي نظم كهن به همت مردم در اين سرزمين نيز گشوده شد و از ابتدا مورد بغض مستبدان و متوليان فرهنگ سنتي استبدادي قرارگرفت.
ادامه »»» -
مروری بر ۲۸ سال قومگرایی در ایران
مروري بر 28 سال قومگرايي در ايران مريم شباني در سالهاي پس از انقلاب، ناسيوناليسم و مليگرايي اگرچه ميتوانست همچون پايههاي تثبيت دولتي انقلابي عملكند اما ايدئولوژي جديد، ميانهاي با ناسيوناليسم نيافت؛ چه آنكه مليگراياني كه در دولت موقت حضور داشتند نيز متفاوت از ايدئولوژي مسلط ميانديشيدند و اگرچه ساختار حكومت جديد بر پايهي تمركزگرايي برقرار شد، اما نامبردن از مليگرايي و حتي گفتن و شنيدن از "مصدق" بهعنوان نماد مليگرايي، به جرمي نانوشته تبديل شد.
ادامه »»» -
ناسیونالیسم در گذر تاریخ
ناسيوناليسم در گذر تاريخ دكتر داوود هرميداس باوند ناسيوناليسم، يك ايدئولوژي اجتماعي و سياسي است، يك ايدئولوژي كه اصولاً سكولار، انسجامبخش، وحدتآفرين، ناظر به اتصاف مردم سرزمين خاص به هويت تاريخي و فرهنگي مشترك، ساختار سياسي مستقل و حاكميت ملي و مردمي، در طلب آيندهاي پويا، هدفمند، منطبق با مقتضيات زمان و احراز جايگاه مطلوب در نظام بينالملل وقت است. ناسيوناليسم بهمعناي شناخته شده در عصر مدرنيسم، برخاسته از تحولات سياسي اواخر قرن هجده بهويژه انقلاب كبير فرانسه دانسته شده…
ادامه »»» -
۸۵۰ میلیون نفر در جهان هر شب گرسنه به بالین می&
850 ميليون نفر در جهان هر شب گرسنه به بالين ميروند!!!!!؟؟؟؟؟؟ «خشم و عصبانيت فقرا» اين گزارش به قلم «روديگر فوکزون»، «اميرا الاهل»، «ينس گلوزينگ»، «آلکساندر يونگ»، «پادما رائو»، «تيلو تيلکه»، «فولکارد ويندفوهر» و «برنهارد زند» است که در شماره 16 آوريل سال جاري ميلادي هفتهنامه «اشپيگل» با عنوان «خشم و عصبانيت فقرا» منتشر شده است. نااميدي و يأس 850 ميليون نفر در جهان که هر شب در شمال آفريقا، آسيا و آمريکاي لاتين گرسنه به بالين ميروند، باعث آشوبها…
ادامه »»» -
بحران جانشینی در اصلاحطلبان
بحران جانشيني در اصلاحطلبان - محمد قوچاني بازگشت خاتمي ؛ چگونه دموكراسي به شبهدموكراسي تبديل ميشود؟ مشكل دموكراسيهاي هدايتشده اين است كه در حل مساله جانشيني با بحران روبهرو هستند. چين بيش از هر نظام غيردموكراتيك ديگر به حل اين مساله نزديك شده است؛ اما هنوز الگوي دموكراتيك براي آينده بهتر و باثباتتر است. هنري كسينجر طرح نامزدي مجدد سيدمحمد خاتمي در انتخابات رياست جمهوري 1388 به همان اندازه نشان از بحران جانشيني در ايران دارد كه نامزدي مجدد…
ادامه »»» -
جهانی شدن، پدیده ای پرتناقض
جهانی شدن، پدیده ای پرتناقض جهانی شدن پدیده ای است که بروز آن در عصر حاضر موجب تغییر و تحولات بسیاری در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در عرصه بین المللی شده و کشورهای بسیاری را به چالش کشانده است. به طوری که بی شک مهمترین و بارزترین وجه تمایز اقتصاد امروز و دیروز جهانی شدن است.جهانی شدن برای بیماری های اقتصادی جهان تجویز شده و چنین ادعا می شود که جریان آزاد سرمایه، نیروی کار، کالا…
ادامه »»» -
کشتی جامعه
کشتی جامعه ( بررسی مسائل و مشکلات جوامع امروزی و نحوه نگرش و برخورد با آنها با نگرش به حدیث مشهور پیامبر (ص) در این مورد ) استاد محمّد قطب بعد از خواندن این حدیث تصویری بس شگفت انگیز در ذهن آدمی تداعی می شود ...کشتی که در این تصویر زنده تماشای ،روشن ،تعبیر پذیر ،ریبا و ابداع گرانه به عنوان تشبیه آمده است و همانا این حیات است که در امواج پر تلاطم به سیر و حرکت است و…
ادامه »»» -
آخرین پیام سیره نبوی به مردم قرن بیستم
آخرین پیام سیره نبوی به مردم قرن بیستم امام سید ابوالحسن علی ندوی بخش اصلی پیام سیره ی نبوی به مردم جهان قرن بیستم –که امروزه اروپا بدون لیاقت و شایستگی رهبری آن را بهده دارد –این است که :ای کسانی که از الله دوری جسته اید بسوی او باز گردید و بجز او دیگری را معبود قرار ندهید و خود را به پیشگاه او تسلیم کنید همان گونه که غلام مطیع و فرمانبردار تسلیم فرمان مولایش می باشد .و…
ادامه »»» -
حمایت از اقلیت ها در حقوق بین الملل – 2
حمایت از اقلیت ها در حقوق بین الملل – 2 حقوق مذهبی دکتر ستار عزیزی ( با بررسی حقوق مذهبی ، جایگاه آزادی مذهب و حدود آن ، حق تعیین سرنوشت ، شیوه زندگی و...) فرهنگ حقوقی «بلاکز لاو» در تعریف مذهب می گوید:«مذهب ارتباط انسان با خدا، تقدس، عبادت، اطاعت و خود را تحت فرامین و دستورات موجودی فراطبیعی و برتر قرار دادن است. مذهب در مفهوم گسترده آن شامل تمام اشکال اعتقاد به وجود خالق برتری است که…
ادامه »»»