مقالات

  • مرفه ترین و فقیرترین انسان دنیا

    نویسنده: عبدالحميد البلالي / ترجمه: عبدالله ريگي احمدي روز قيامت،مرفه ترين انسان نافرمان دنيا را در آتش، غوطه داده ، بيرون مي آورند آنگاه از او مي پرسند: اي فرزند آدم ! آيا تاكنون آسايشي ديده اي ؟ و از نعمتي بهره مند شده اي ؟ مي گويد: سوگند به خدا كه هيچ رفاه و آسايشي نديده ام . پس از او فقيرترين انسان دنيا را كه مومن بوده است براي چند لحظه در ميان نعمتهاي بهشت قرار مي دهند…

    ادامه »»»
  • سنت خداوند در استدراج، سقوط تدریجی

    نويسنده: دکتر عبدالکریم زیدان / مترجم: مصطفی ذوالفقار طلب الف: به معنای سقوط تدریجی ب: به معنای فراگرفتن عذاب، به صورت تدریجی و مرحله ای همانند پایین آمدن از پله ها. ج: به معنای مهلت دادن. استدراج الله للعبد؛ یعنی خداوند وی را مهلت داد و به یکباره وی را دچار عذاب نکرد. د: کشاندن تدریجی به سوی عذاب. استدراج الله المرء: یعنی خداوند وی را به تدریج به سوی عذاب کشاند.

    ادامه »»»
  • جامعه اسلامی چگونه جامعه ای است؟!

    نويسنده: استاد محمد قطب / مترجم: احمد حکیمی جامعه ی اسلامی در مجموع و به تمام معنا، جامعه ای است با خصلت های اسلامی، با ایمان عمیق به خدا و روز آخرت و مجری آموزه های دینی با جدیّت و التزام کامل و با کم ترین میزان معصیت و نافرمانی در مقایسه با سایر جوامع بشری. در این جامعه دین همه زندگی افراد را تشکیل می داد و امری حاشیه ای نبود که مردم گاه و بی گاه بدان روی…

    ادامه »»»
  • برای کسانی که نا امید شده اند…

    نويسنده: سايه فارس/ مترجم: عثمان مرادي بعد از مطالعه اين وقايع دوست داشتم آن را به اطلاع ديگر خواهران و برادرانم برسانم، تا از هر آفتي دنيايي، مثل غم واندوه، فقر مالي، بيچارگي و ... كه آنها را گرفتار كرده است، نجات يابند....هر آرزويي كه در زندگي به ذهن و قلب ما خطور مي كند، مي توان به سادگي و با توكل به خداوند قادر متعال بدان رسيد.... انشاالله خداوند عظيم الشأن مصائب و مشكلات هر كسي را آسان كند....

    ادامه »»»
  • من دلنگران تمدن و فرهنگ و سنت و مدرنیته نیستم ، من دلنگران انسانم…

    نگاه اخلاقي و منش انساني مصطفي ملكيان /   گردآوری: محمدصدیق قطبی‌راد «من نه دل‌نگران سنت‌ام، نه دل‌نگران تجدد، نه دل‌نگران تمدن، نه دل‌نگران فرهنگ و نه دل‌نگران هیچ امر انتزاعی‌ دیگری از این قبیل. من فقط نگران انسان‌های گوشت ‌‌وخون‌داری هستم که می‌آیند، رنج می‌برند و می‌روند. سعی کنیم انسان‌ها هر چه بیشتر با حقیقت مواجهه یابند و به حقایق هرچه بیش‌تری دسترسی پیدا کنند؛ علاوه بر آن هر چه کم‌تر درد بکشند و رنج ببرند

    ادامه »»»
  • ده درس یادگرفتنی از ژاپنی ها

    ده درس یادگرفتنی از ژاپني ها در برابر مصائب در ژاپن اتفاقي بسيار مهيب و مصيبتي وحشتناك اتفاق ميافتد و ميليارد ها دلار خسارات و هزاران نفر كشته و زخمي ميدهد،اما واكنش و رفتار عمومي به اين فاجعه در جامعه ژاپن بسيار درس اموز و در واقع يك كلاس آموزشي عملي رفتارهاي انساني در برابر دنيا قرار ميگيرد.

    ادامه »»»
  • غمگین مباش زیرا …

    نويسنده: دکتر عائض القرنی / مترجم محمد گل گمشاد زهی غمگين مباش:زيرا غم نسبت به ماضي بي قراري و نسبت به آينده ترسان و امروزت را بر باد مي كند.    غمگين مباش: زيرا غم قلب را تنگ، جهره را گرفته و روح را خسته مي كند، و آرزو بوسيله آن متلاشي مي شود.   غمگين مباش: زيرا غم نه گمشده اي را بر مي گرداند و نه مرده اي را زنده مي كند، نه تقديدر را تغيير مي دهد و نه…

    ادامه »»»
  • سیاست دینی مسلمانان و جنگ صلح جویانه اسلام در ادوار گذشته

    نويسنده:محمد عبدالله عنان / مترجم: علی دوانی اگر خارج شدن عرب مسلمان از بیابان و بادیه گری و رسیدن به زندگی درخشان جدید که با قلت نفرات و نقص فنی خود، به جنگ با دو امپراطوری از بزرگترین دول عالم قدیم یعنی دولت های ایران و روم رفتند، و توانستند در کمتر از یک قرن، دولتی با عظمت بر ویرانه های آن بنا کنند، اگر این موضوع از امور دهشت انگیز تاریخ است

    ادامه »»»
  • آیا معصیت و گناه یک نوع بیماری است؟

    نويسنده: محمد غزالي / مترجم: دكتر محمود ابراهيمي فراوان پيش مي آيد كه پژوهش علمي به اين نتيجه مي رسد كه رفتار ناهنجار و ارتكاب معاصي و محظورات، پديده هايي هستند كه از بيماريهاي نهاني روحي سرچشمه مي گيرند. و و قوع جرائم، بدان گونه تفسير مي شوند كه نتيجه نابه سامانيهاي روحي و عصبي هستند، كه در پشت آنها پنهانند، و بايستي حكيمانه معالجه و مداوا گردند.

    ادامه »»»
  • نگاه ما به زندگی آمریکایی و چگونگی برخورد با آن

    نويسنده: امام ابوالحسن ندوی / مترجم: زاهد ویسی سخنرانی در گردهمایی با حضور دسته ای از جوانان مسلمان در شهر لوس آنجلس برادر من! کشورهایی که ما هم اکنون در آن ها به سر می بریم، هم خوشبختند، هم بدبخت! شاید این سخن متناقض به نظر برسد؛ چون یک شیء در آن واحد نمی تواند هم خوشبخت باشد، هم بدبخت، ولی اگر اجازه بدهید آن را توضیح دهم، واقعیت این مسأله روشن می شود.

    ادامه »»»
  • دو آرزوی بزرگ کاک احمد برای هم مسیران

    آرزوی اولم این که:دلهایتان همیشه با نور و محبت خدا و رسول و آرزوی نیل به رضای خدا، چنان روشن و گرم باشد که شیطان در آن ها مرصد و منفذی نیابد، و همه خاشاک های «شرک مخفی» که سر خواباندن صریح یا مرموز است برای وساوس شیطانی و تمایلات خوش آرایش و معروف نمای نفسانی در آن ها بسوزد.

    ادامه »»»
  • تحلیلی در مورد گناهان صغیره

    نويسنده: دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: ابوبکر حسن زاده بعد از گناهان کبیره گناهان صغیره ای قرار دارد که حرام بودن آن ها ثابت و قطعی است و شارع مقدس آن ها را «لمم» و «محقرات» نامیده است. شاید کسی نتواند در یک زمان از تمام گناهان صغیره در امان باشد و به همین جهت با گناهان کبیره فرق دارند و تفاوت آن ها در این است که گناهان صغیره با خواندن نمازهای پنجگانه و نماز جمعه و گرفتن روزه…

    ادامه »»»
  • موضع گیری اسلام در برابر ترور و خشونت

    نويسنده: پروفسور علی قره داغی / مترجم: علی عزیزی قضاوت کردن در رابطه با مسئله ای، قبل از تصور و معنای مورد نظر آن جایز نیست.به همین خاطر نمی توانیم موضع گیری اسلام را در قبال ترور و خشونت بیان داریم، مگر اینکه مفهوم و هدف مورد نظر آن روشن گردد.لذا می گوییم و اعلام می داریم: که اگر هدف از ترور و خشونت، ایجاد ترس و هراس در دل دشمنان از طریق ارتقاء توانمندی نظامی برای رویارویی با آن…

    ادامه »»»
  • پرستش های بازاری

    نویسنده: فریدون سپری در کتاب اللغة آمده است که ما به ظاهر یکتاپرست هستیم در حالی که به عدد موهای سرهایمان، معبودهای گوناگون داریم، و یکی از زشت ترین چهره ی منحوس این نوع معبودهای خیالی و دروغین، بت گذشته پرستی است که در پاره ای از اوقات گران بهاترین ارزش هایمان را در برابرش به قربانگاه می بریم و گویی به گرد کعبه ی مقصود به طواف مشغولیم، و ...

    ادامه »»»
  • کتاب هایی که اروپا را تغییر دادند!

    نويسنده: فريدون اسلام نيا مسلمانان كتاب هايي نوشته بودند كه تحت اسلوبي كاملا علمي نوشته شده بودند، به طوري كه همه ي بخش هاي تخصصي كتاب در زمينه اصلي، مانند عناصري مختلف بودند كه در حقيقت واحد زنده اي را با ربطي طبيعي،‌تشكيل مي دادند. آنها طرق مختلفي را براي رسيدن به مقاصد علمي دريافتند.

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا