الله – خداوند

  • الْعَلِيُّ

    اسماء الله، درس چهاردهم، علی ، الْعَلِیُّ

    اسماء الله، درس چهاردهم، الْعَلِیُّ در آخر همون آیت الکرسی (۲:۲۵۵)، علی بودن خدا رو اینطور معرفی میکنه: وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ، کُرسی خدا، صندلی قدرتش، حیطۀ مدیریتش، کل آسمونا و زمین رو در بر گرفته، انقدر وسیعه. برای همینه که هُوَ الْعَلِیُّ، علیه، عالیه، متعالیه. مقابل علی یا عُلیا، اَسفَل هست یا سُفلا (۹:۴۰). محیط بسته، شرایط محدود یا جایگاه پایین. اینکه آدم از أَحْسَنِ تَقْوِیم، بالاترین جایگاه و مقام (۹۵:۴)، افتاد أَسْفَلَ سَافِلِینَ، پایین ترینِ پایینا (۹۵:۵)، به…

    ادامه »»»
  • قیوم

    اسماء الله، درس سیزدهم، قیوم/قیم

    اسماء الله، درس سیزدهم، قیوم/قیم برسی صفت قیوم گفتیم قدم اول، حیّ بودنه، حیات داشتنه. قیّوم بودن، لازمۀ حیاته، همیشه بعد از حیّ اومده. در ادامۀ همون آیت الکرسی (۲:۲۵۵)، قیّوم رو با لَا تَأْخُذُهُ نَوْمٌ شرح داده. یعنی قیوم کسیه که وسط کار خوابش نمیبره. مثل یه راننده که تا وقتی پشت فرمونه، باید بیدار باشه، لازمۀ حیاتش اینه که وسط رانندگی نخوابه. یا توریستی که از دیارش خارج شده و اومده یه کشور جدید، در همه لحظاتی که…

    ادامه »»»
  • حیات

    اسماء الله، درس دوازدهم، حیات/حی

    اسماء الله، درس دوازدهم، حیات/حی جالبه قرآن، حیات دنیا رو مقابل حیات آخرت نزاشته. همیشه حَیَاهُ الدُّنْیَا، مقابل دَّارَ الْآخِرَهَ اومده (۶:۳۲). دنیا، از ریشۀ دون، یعنی پایین، نزدیک. همین عالمی که الان در دسترس ماست، توش هستیم. آخرت، از ریشه آخِر، یعنی دیگر. دار آخرت، یعنی یه دیار دیگه، یه جای دیگه. پس حیات، یه تجربه موقته که تو این دنیا کسب میکنیم. دار یا دیار، جاییه که بهش تعلق داریم، خونۀ اصلیمونه. مال اون دیاریم، نه این دنیا.…

    ادامه »»»
  • شاکر

    اسماء الله، درس یازدهم، شاکر/شکر

    اسماء الله، درس یازدهم، شاکر/شکر شاید فکر کنیم شُکر، از همۀ اسماء الله بیشتر سر زبون مردمه: خدایا شُکرت! در حالیکه قرآن، چیز دیگه ای میگه. خدا بهتون سمع و بصر و فؤاد داده. تا با سمع، اطلاعات دنیای بیرون رو بیارین درون. با بصر، اطلاعاتی که اومده درونتون رو آنالیز کنید، انتخاب مسیر کنید. با فؤاد، با تکیه بر حسّ و الهامات، هر جا لازم بود تصحیح مسیر داشته باشین. اما، قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ، چه کم شُکر میکنین، چه…

    ادامه »»»
  • قهار

    اسماءالله، درس دهم، قهار/قاهر

    اسماءالله، درس دهم، قهار/قاهر برسی صفت قهار از ۱۰ آیه ای که در قرآن کلمات همریشۀ قهّار اومده، ۶ تاش قهار با واحد زوج شده: اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ، خدای واحد قهّار (۱۲:۳۹). و ۳ تاش، قاهر با فوق همراه شده، وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ، و خدا قاهره فوق عبادش، بالاتر / برتر / مسلطه بر بندگانش (۶:۱۸) ما هم میگیم که فلانی پزشک قهّاریه، وکیل قهاریه. یعنی تو زمینه کاری خودش استاده، تخصص داره، تَکه، فوق و برتر از هم…

    ادامه »»»
  • علم علیم

    اسماءالله، درس نهم، علم ، علیم

    اسماءالله، درس نهم، علم ، علیمَ اسم علم و علیم، در عالم دیجیتال، هر عکس و فیلمی، یا آهنگ و بازی و برنامه ای که تو گوشی یا کامپیوتر داریم، هر چند هرکدوم یه کار کاملا متفاوت میکنن و خیلی پیچیده به نظر میان، اما میدونیم بدون استثناء همشون یه ساختار مشابه و ساده دارن: ۰ و ۱٫ همۀ این برنامه های رنگارنگ و جذاب، که این روزا بخش جدایی نشدنی زندگی همه ما هستن، صرفا کُدهای دیجیتالن، بر مبنای…

    ادامه »»»
  • بصیر

    اسماءالله، درس هشتم، بصر/بصیر

    اسماءالله، درس هشتم، بصر/بصیر برسی صفت بصیر و اما ابزار مکمل سمع، که در بیشتر آیات هم با هم اومده، بصره. إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ (۳۱:۲۸) و شرح مشابهی داره، چون شنیدن و دیدن، با اینکه ظاهرا از دو کانال مختلف صورت میگیره، ولی در یک ذهن مشترک آنالیز میشه. پس بصر، هر اطلاعاتیه که در ذهن ما قابل آنالیز شدن باشه. چشم، ابزار اصلی بصیرته، اما بصیر بودن، حاصل دیدن با چشم به تنهایی نیست. إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ،…

    ادامه »»»
  • سمیع

    اسماءالله، درس هفتم،سمع/سمیع

    اسماءالله، درس هفتم،سمع/سمیع برسی صفت سمیع أَنشَأَکُمْ، خدا داستان آدم رو انشاء کرد، وَجَعَلَ لَکُمُ، و قرار داد واستون: السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَهَ. سه ابزار ضروری زندگی، که اولینش ابزار سمعه (۶۷:۲۳). سمع، هر اطلاعاتیه که برای ذهن ما قابل دریافت باشه. گوش، ابزار اصلی سمعه، اما سمیع بودن، حاصل گوش دادن به تنهایی نیست. إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ، قطعا خدا اونه که سمیعه. خدا که گوش نداره، چطور پس میشنوه؟ آیا امواج صوتی صحبتای ما، از زمین به آسمون میره؟…

    ادامه »»»
  • وهاب

    اسماءالله، درس ششم، هبه/وهاب

    اسماءالله، درس ششم، هبه/ وهاب   وهاب و بررس آن ما دخر جهانِ علت و معلول زندگی میکنیم. جایی که هر عملی، عکس العملی داره که دیر یا زود بازتابش تو زندگیمون نمودار میشه. هِبِه، یک هدیۀ خاص یا بازتاب غیرمنتظرست که نصیبمون میشه، بدون اینکه علت مشخصی داشته باشه. مثل وقتیکه یکی بچه دار میشه، با وجود اینکه پیر و نازاست؛ یکی از فرش به عرش میرسه، بدون اینکه تلاش لازم و برنامه ریزی دقیقی داشته باشه؛ یا یکی…

    ادامه »»»
  • الحمد

    اسماءالله،درس پنجم، حمد و حمید

    اسماءالله ،درس پنجم، حمد و حمید الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (۱:۲)، حمد مختص خداست، چون ربّ عالمیانه، مدیر زمین و آسمونهاست. در این عالمی که به گفتۀ دانشمندا حداکثر ۵ درصدش قابل مشاهدست. یعنی با چشم و تلسکوپ، ۹۵ درصد عالم از دید بشر غائبه، فقط الله اعلم که اونجاها چیه. همین ۵ درصدی هم که قابل مشاهدست، قابل فهم و در دسترس نیست! توی آسمون ۲ تریلیارد کهکشان داریم، که توی هر کدومش میانگین ۱۰۰ میلیون ستاره و ۱۰۰…

    ادامه »»»
  • اسماء الله، درس چهارم شفا و شافی

    اسماء الله، درس چهارم شفا و شافی در خصوص شفا گرفتن آنی، اونجوری که مردم تو امامزاده ها جیغ بکشن که فلانی شفا گرفت، بعد لباسشو تیکه تیکه کنن و بردارن(!) توی قرآن چیزی نیومده. مگر در خصوص توانایی روحی حضرت عیسی، که اون رو هم نگفته شفا میداد، میگه مُبرّا میکرد: أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْیِی الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ (۳:۴۹) و (۵:۱۱۰) مُبرّا میکنم اَکمَه و اَبرَص رو، و حیات میدم مُرده رو، به اذن خدا. یعنی مقابل اُحیی یا…

    ادامه »»»
  • رزاق رزق

    اسماءالله، درس سوم، رزق و رزاق

    اسماءالله، درس سوم، رزق و رزاق ◽رزق/رزّاق در اینکه بعضیا پولدار شدن چون دستشون به بالا بندا وصله، آقا زاده هستن، ارثیه کلون گرفتن، اختلاس و قاچاق کردن یا سوء استفاده از مال و موقعیت دیگران میکنن، شکی نیست. حکمت و علتش هم بر ما معلوم نیست. روی صحبت ما با اوناییه که دَویدن تا به داشته هاشون رسیدن: لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ (۵۳:۳۹) تا وقتی ظرفیت من بیشتر نشده، فرار از تنگناها با تزریق رزق بیشتر، مشکلی ازم…

    ادامه »»»
  • اسماء الحسنی، لطیف

    اسماء الحسنی - ۱  / لطیف ! استاد شهید ناصر سبحانی اسم «لطیف» از کلمه ی «لطف» (نازک بودن) گرفته شده و چون نازک بودن با نرمی و نرمش متناسب است و در مقابل آن، ضخیم بودن قرار دارد که غلظت و شدت را می­رساند، پس «لطف» به معنی نرمش و مهربانی به کار رفته است و «لطیف بودن خداوند» به این معنی است که خداوند با بندگان خود با نرمی و مهربانی برخورد می­کند و او - جل جلاله-…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۱۳- نکات قرآنی، کلمه “الله ” و “شعار خدا ” ، برای همیشه والا و برتر است

    ? نکات قرآنی، کلمه “الله ” و “شعار خدا ” ، برای همیشه والا و برتر است ✍️مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ١٣ ? کلمه “الله ” و “شعار خدا ” ، برای همیشه والا و برتر است. وَ جَعَلَ‌ کَلِمَهَ الَّذِینَ‌ کَفَرُوا السُّفْلَى‌ وَ کَلِمَهُ اللَّهِ‌ هِیَ‌ الْعُلْیَا /سوره توبه ۴٠ و کلمه کسانى را که کفر ورزیدند پست‌تر گردانید، و کلمه خداست که برتر است. ?نکته قابل توجه در کلمه‌ی، ” کلمه ” در آیه است که…

    ادامه »»»
  • اثبات وجود خدا

    آیا با علم نوین می توان وجود خدا را اثبات یا رد کرد؟!

    آیا با علم نوین می توان وجود خدا را اثبات یا رد کرد؟! نویسنده: سعید صادقی (دانشجوی پزشکی)   اینجا نه مى خواهم وجود خدا را اثبات کنم نه رد بلکه مى خواهم یک خطاى معرفتى را اصلاح کنم . نمی خواهم فقط به پاسخ این سوال بپردازم بلکه می خواهم این سوال بهانه ای شود برای مطرح کردن یک موضوع دیگر . ابتدا تعریف کلمات به کار گرفته شده در متن را ارائه می کنم . در این مورد…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا