اندیشه

  • معنا و مفهوم سلفیه و اندیشه‌ی نوین اسلامی و چالش های جدید

    معنا و مفهوم سلفیه و اندیشه‌ی نوین اسلامی و چالش های جدید نویسنده : دکتر محسن عبدالحمید / مترجم: داود ناروئی واژه‌ی سلف به همان معنایی که در آن کاربرد یافت، پس از دوران اصحاب و تابعان ظهور یافت. هنگامی که می‌گفتند سلف امت یا سلف یا سلف صالح، مقصود همان معنای لغوی بود. هنگامی که مردم به پیروی از سلف صالح فراخوانده می‌شدند، مقصود آن بود که در ایمان، جهاد و عمل صالح از آنان پیروی کنند و شناختی…

    ادامه »»»
  • ویژگی‌های اندیشه‌ی جدید اسلامی چیست ؟

    ویژگی‌های اندیشه‌ی جدید اسلامی چیست ؟ نویسنده: دکتر محسن عبدالحمید/ مترجم: داود نارویی پژوهشگر هوشمند و ژرفنگر هرگاه اندیشه‌ی این دسته از اندیشه‌وران نوین اسلامی را مطالعه و بررسی کند، خداوند را خواهد ستود که خردمندان مسلمان را به راهی یگانه برای فهم مبانی، پایه‌ها، ساختارهای مشروح، تمدن انسانی و مشکلات بزرگ اسلام در برابر یورش اغواگری‌های جنبه‌ی مادی و بی‌بندوباری تمدن کنونی غرب، رهنمون شد؛ پدیده‌ای که به خیزش نوین اسلامی کمک کرد تا برای راهگشایی مقوله‌های بازسازی در…

    ادامه »»»
  • اسلام و سکولارها ، تخصص برخی سکولارها در حمله‌ به اسلام و ایجاد اتهام

    اسلام و سکولارها ، تخصص برخی سکولارها در حمله‌ به اسلام و ایجاد اتهام نویسنده: استاد محمد غزالی/ مترجم: عبدالعزیز سلیمی دکتر «لویس عوض» می‌نویسد که: « سکولاریسم به معنی آزادی اندیشه و استقلال شخصیت و احترام به حقوق انسان و مردم و حرکت همگام با منطق تمدن است…» من نیز بلافاصله گفتم: اگر براستی سکولاریسم و علمانی این است پس ما همه سکولاریست هستیم. اما در ارتباط با نیرنگ‌ها و بازی با کلمات و عناوین به یاد این شعر…

    ادامه »»»
  • اصول سازگاری اسلام و مدرنیته ، آیا ممکن هست یا خیر ؟

    اصول سازگاری اسلام و مدرنیته ، آیا ممکن هست یا خیر ؟ نویسنده: محسن کدیور اصول سازگاری اسلام و مدرنیته [۱] تجدد فرهنگ غالب دوران ماست، به نحوی که تمامی فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها را به نحوی از انحاء تحت تأثیر خود قرارداده است. اگرچه تجدد به یک معنا حاوی بزرگترین دستاوردهای انسانی است و تغییرات ناشی از آن کلیه زوایای جوامع بشری را درنوردیده است، تا آنجا که به مثابه یک نقطه عطف نسبت به ماقبل خود…

    ادامه »»»
  • اسلام پذیری ایرانیان ، آیا اسلام از راه شمشیر به ایران تحمیل شد؟!

    اسلام پذیری ایرانیان ، آیا اسلام از راه شمشیر به ایران تحمیل شد؟! ماجرای دعوت ایرانیان به اسلام، به روزگار پیامبر (صلی الله علیه وسلم) برمی گردد؛ آن گاه که در ضمن نامه ای به «خسرو پرویز» وی را به اسلام فراخواند و وی نامۀ پیامبر اسلام را پاره کرد و به نمایندۀ خود در «یمن»، که وی را «باذان» می گفتند، دستور داد تا پیامبر را دستگیر کند و به نزد او برد! اما، وقتی که فرستادگانِ «باذان» نزد…

    ادامه »»»
  • داعش

    معرفی داعش و بررسی نظرات و دیدگاهها و عملکردشان و جنگ تحمیلی به کردستان

    معرفی داعش و بررسی نظرات و دیدگاهها و عملکردشان و جنگ تحمیلی به کردستان نویسنده : علی باپیر / مترجم: مترجمین آلا   چشم‌انداز تاریخی واژه‌ی داعش مخفف (الدوله الاسلامیه فی العراق و الشام) است. چگونگی پیدایش آن از آغاز بدین گونه بود که: «ابومصعب الزرقاوی» در سال ۲۰۰۴ میلادی حرکتی را تحت عنوان «التوحید و الجهاد» تأسیس نمود که بعدها پس از بیعت دادن ابومصعب زرقاوی به اسامه بن لادن اسم این حرکت به «قاعدۀ الجهاد فی بلاد الرافدین»…

    ادامه »»»
  • مفهوم جهاد و قتال در اسلام و تفاوت این دو چیست؟

    مفهوم جهاد و قتال در اسلام و تفاوت این دو چیست؟ نویسنده : علی باپیر / مترجم: مترجمین آلا   بسیاری تصور می‌کنند جهاد و قتال هر دو مفهوم واحدی را حمل می‌کنند اگر چه بعضی اوقات به عنوان اصطلاحات شرعی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما باید دانست که چنین تصوری اشتباه و ناصحیح است. واژه‌ی «جهاد» واژه‌ای عربی است که در اصل از «جَهَد یجهدُ جهداً» و به مفهوم «جهد و بالغ» آمده است، یعنی کار خود را…

    ادامه »»»
  • مقایسه اسلوب قرآن با فلسفه گذشته و معاصر در بررسی حقایق

    مقایسه اسلوب قرآن با فلسفه گذشته و معاصر در بررسی حقایق نویسنده : : محمد فرید وجدی / مترجم: ابوبکر حسن زاده حقایق را چگونه بر اساس اسلوب قرآن مورد بررسی قرار دهیم؟ در این دنیای بیکران و سرسام آور، انسان با مجهولات بی حد و مرزی رو به رو است؛ در حالت ضعف و ناتوانی بدون اختیار در میان این مجهولات قرار گرفته و ناچار است به زندگی خود ادامه دهد و حتی این جهان را تصرف کند. پس…

    ادامه »»»
  • حکومت از نظر قرآن

    حکومت از نظر قرآن نویسنده : محمد فرید وجدی / ترجم: ابوبکر حسن زاده نظر قرآن درباره ی حکومت مانند نظر آن در مورد سایر مسائل مربوط به اوضاع احوال انسان است. قرآن در این مورد تنها به قوانین کلّی، محکم و استوار که صلاحیت پایه گذاری یک حکومت عادلانه را دارند اکتفا نموده است و شکل و نوع حکومت را به ملت واگذار کرده تا به اختیار خود طبق مقتضیات زمان هر آنچه را که مفید می دانند انتخاب…

    ادامه »»»
  • بررسی در مورد اینکه علت و سبب عبادات چیست؟ ثمره ی عبادات چیست؟

    بررسی در مورد اینکه علت و سبب عبادات چیست؟ ثمره ی عبادات چیست؟ نویسنده : دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: محمد آزاد شافعی – سید رضا اسعدی خطر تغییر مقاصد به وسایل یا وسایل به مقاصد بعضی می خواهند مقاصد و اهداف را به ابزار و وسایل تبدیل کنند و این یعنی این که مقاصد و اهداف، قابلیت تغییر یافتن دارند و دست آخر می توانند زوال یافته و اهداف دیگری به جای آن ها نشانده شوند. این مسئله بیشتر…

    ادامه »»»
  • اهداف بعثت پیامبر، و مسئولیت های عملی و آموزشی ایشان

    اهداف بعثت پیامبر، و مسئولیت های عملی و آموزشی ایشان نویسنده : : امام ابوالاعلی مودودی /مترجم: عبدالغنی قنبرزهی قرآن پس از توضیح و تشریح جایگاه اصلی دریافت کننده ی خویش، شرح کارهایی را که ایشان برای انجام آن ها فرستاده شده بودند بیان می دارد. این کارها عمدتاً به دو بخش تقسیم می شوند. یکی بخش آموزشی و دیگری بخش عملی. مسئولیت های آموزشی آن حضرت مسئولیت های این بخش بدین شرح است: ۱- تلاوت آیات، تزکیه ی نفوس…

    ادامه »»»
  • تأویل بیهوده و معرفی پروژه‌ی «قلب صوفی، عقل فیلسوف» ، معرفی کتاب نقدی بر بسط تجربه نبوی سروش

    تأویل بیهوده و معرفی پروژه‌ی «قلب صوفی، عقل فیلسوف» ، معرفی کتاب نقدی بر بسط تجربه نبوی سروش نویسنده: یاسین عبدی   در این نوشتار و به بهانه‌ی انتشار کتاب «تأویل بیهوده، خوانشی انتقادی بر بسط تجربه نبوی دکتر عبدالکریم سروش» ضمن ارایه‌ی چکیده‌‌ای از مقدمه‌ی مترجم به معرفی پروژه‌ی فکری معرفتی «قلب صوفی، عقل فیلسوف» خواهیم پرداخت. که مترجم با کسب مجوز رسمی از دکتر محمد عماره اهتمام به ترجمه آثار ایشان نموده و شماری از آن‌ها در مراحل…

    ادامه »»»
  • چهار حالت رابطه مؤمنین با کفار ، موالات، مساوات، مدارا ، معاملات

    چهار حالت رابطه مؤمنین با کفار ، موالات، مساوات، مدارا ، معاملات نویسنده: : علامه مفتی محمد شفیع عثمانی دیوبندی/ مترجم: مولانا محمد یوسف حسین‌پور موالات با کفار ‏ لاَّ یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاء مِن دُوْنِ الْمُؤْمِنِینَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللّهِ فِی شَیْءٍ إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاهً وَیُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللّهِ الْمَصِیرُ ‏(۲۸) قُلْ إِن تُخْفُواْ مَا فِی صُدُورِکُمْ أَوْ تُبْدُوهُ یَعْلَمْهُ اللّهُ وَیَعْلَمُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ وَاللّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ(۲۹) ‏…

    ادامه »»»
  • اسلام و حفظ ارزشهاى ملی و ارتباط ارگانیک اسلام و ملیت

    اسلام و حفظ ارزشهاى ملی و ارتباط ارگانیک اسلام و ملیت نـویـسنـده : عبدالرحمان صدیق / تــرجـمـه: کیومرث یوسفى   دڵ چه په‌ڵان لێ ناگه‌ڕێن به یه‌ک بگه‌ین و تێک بگه‌ین. «هه‌ژار» با نگاهى به گذشته جنبش هاى «کُردى» متوجه مى‌شویم که شخصیت هاى نمونه و اسلام گرا هم چون: شیخ عبدالله نهرى، شیخ عبدالسلام، شیخ سعید، شیخ محمود، قاضى محمد و ملامصطفى و دیگران ۴ به خاطر دفاع از حق ملت و برچیدن ظلم و ستم به پا خاسته…

    ادامه »»»
  • نشانه هایی افراط گرایی ، تعصب ، الزام دیگران، سختگیری و خشونت

    نشانه هایی افراط گرایی ، تعصب ، الزام دیگران، سختگیری و خشونت نویسنده : دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: عبدالرسول گلرانی   افراط گرایی چیست، دلایل و نشانه های آن کدامند؟ ۱-تعصب به رای خود و نپذیرفتن رای دیگران نخستین دلیل از دلایل تندروی و افراط گرایی، تعصب ورزیدن به یک رای و قایل نشدن موجودیت برای نظر دیگران است. نیز جمود و پافشاری بر درک خویش است، به طوری که هرگونه عاقبت اندیشی شخص را نسبت به « مصالح…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا