تربیت، اخلاق و تزکیه

  • قربانی ، علی رحمانی

    امروز چگونە قربانی کنیم؟

    امروز چگونە قربانی کنیم؟ نویسنده: علی رحمانی   دوستان، آشنایان، خواهران و برادران، هر کجا کە هستید، دور و نزدیک از تە دل سلام و درودم  نثارتان باد و برایتان آرزوی سربلندی در دنیا و آخرت را خواستارم. عزیزان، همانگونە کە مستحضرید، حج و عید قربان و قربانی و سفر بە آن مکان های مبارک، از نام پیامبر خداوند، -ابراهیم درود خداوند بر او باد- قهرمان توحید و یکتاپرستی جدا نمی شوند، در تمام ثانیە و وقت‌های آن سفر، همراە…

    ادامه »»»
  • اخلاق و رابطه آن با ایمان و عبادت

    قربانی و بندگی مخلصانه را از ابراهیم و اسماعیل باید آموخت!

    قربانی و بندگی مخلصانه را از ابراهیم و اسماعیل باید آموخت! نویسنده : عبدالخالق احسان قربانی و بندگی مخلصانه را از ابراهیم و اسماعیل باید آموخت ، الله متعال انسان ها را به منظور بندگی آفریده و رمز و نماد بندگی، فرمانبرداری و اجرای دستورات او تعالی و قربانی نمودن جان و مال و وقت و همه چیز در راه اوست، اگر انسان از اجرای فرامین آفریدگار هستی، سرپیچی نموده و یا برای رهایی از آن بهانه جویی و فلسفه…

    ادامه »»»
  • مشکلات مالى و پاسداشت آدابى اسلامى، در دادن بدهی و قرض

    مشکلات مالى و پاسداشت آدابى اسلامى، در دادن بدهی و قرض ⁨نویسنده: ⁨فرزاد ولیدى – دانشجوى دکتراى علوم قرآن و حدیث⁩   ♻️در خیابان با هم قدم مى زدیم، که زنگ موبایلش به صدا در آمد. با دیدن صفحه نمایش موبایل، رنگ چهره اش تغییر کرد. بعد از سلام و احوال پرسى و بدون مقدمه صدایش را بلند کرد و با گله مندى طرف مقابل را به اهمال در بازپرداخت مبلغ قرضی که داده بود، متهم کرد. کم کم صدایش…

    ادامه »»»
  • استغفرالله

    آیا با توبه و استغفار می توان بیماری روانی را درمان نمود؟

    آیا با توبه و استغفار می توان بیماری روانی را درمان نمود؟ نوشته: دکتور جاسم مطوع / ترجمه: عبدالخالق احسان آیا با توبه و استغفار می توان بیماری روانی را درمان نمود؟ این پرسش را بخاطری مطرح نمودم که بسیاری از کسانی که بعد از گناه، توبه می کنند و بعد از کوتاهی استغفار می نمایند، راحتی روحی، آرامش و اطمینان درونی را احساس می کنند، این احساس آرامش را چگونه تعبیر و توجیه نماییم؟ پیش از این که تفسیر…

    ادامه »»»
  • خداوند توبه پذیر، خوشحالی خداوند از توبه بندگان

    خداوند توبه پذیر، خوشحالی خداوند از توبه بندگان نویسنده: فرزاد ولیدی تشبیه به عنوان یکی از اسلوب هاى علم بیان و مصطلحات علوم بلاغت در همه زبان هاى دنیا مورد استفاده قرار گرفته و در زبان عربى نیز کاربرد فراوان دارد، به گونه ای که اهل فن باور دارند که زبان عربى بر پایه تشبیه بنا نهاده شده است. تعاریف بسیاری براى تشبیه آمده است؛ از جمله سکاکى در تعریف تشبیه مى گوید: تشبیه مشارکت دادن امرى با امر دیگر…

    ادامه »»»
  • سعید نورسی

    دایره‌ی آرامبخش ایمان

    دایره‌ی آرامبخش ایمان ✍?بدیع الزمان سعید نورسی آری، مرا پروردگار و خالقی باید که کوچکترین خواطر قلبم و پنهان ترین نیازهایم را بداند و مخفی ترین احتیاج روحم را تأمین کند و برای این که سعادت ابدی را نصیبم نماید این دنیای بزرگ را به آخرت تبدیل کند و اصولا آخرت را جایگزین دنیا نماید… خدایی که مگسی را خلق می کند و در همان حال آسمانها را می آفریند، خدایی که از چنان قدرتی برخوردار است که می تواند…

    ادامه »»»
  • محاسبه نفس

    اولویت نقد خویشتن: درسی از غزالی

    ‌‌اولویت نقد خویشتن: درسی از غزالی نویسنده: عدنان فلاحی   غزالی یکی از مراتب مهم تهذیب نفس و اصلاح درون را «مناظره با نفس» می‌داند. منظور وی از مناظره با نفس، بازخواست و محاسبه دائمی آدمی از احوالات خویش است و اینکه به اصطلاح امروزی، نقد خویشتن را بر نقد دیگران اولویت دهد. غزالی می‌گوید: «اگر عاقل باشی می‌فهمی که مناظره با خویشتن، از مناظره با حنفی‌ها و شافعی‌ها و معتزلی‌ها و… برای تو مهم‌تر است»[۱]. غزالی به این نکته…

    ادامه »»»
  • الحکم العطائیه

    ۳۳- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، حکمت وجوب نماز

    ۳۳- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، حکمت وجوب نماز ? باب چهام حکم نماز ـ وجوب عبادات کلید ورود بهشت است ?۳۳ – مصنف) می فرمایند: در جواب این سؤال که آن حضرت فرمودند: قره عینی فی الصلوه (خنکی چشمان من در نماز است) آیا این مقام فقط مخصوص شماست و یا دیگری نیز از آن سهمی دارد؟ بدون تردید مشاهده جلال و جمال خداوند، خنکی چشم و لذت های روحانی قلب به قدر شناخت…

    ادامه »»»
  • فرزاد ولیدی

    نگاهی کلامی و تربیتی به آیه ۴۲ سوره انفال، به معنای مشیت و قضا و قدر

    نگاهی کلامی و تربیتی به آیه ۴۲ سوره انفال، به معنای مشیت و قضا و قدر نویسنده: فرزاد ولیدی – دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث             ایمان به قضا و قدر در اندیشه و باور اسلامی یکی از ارکان ایمان محسوب می شود؛ در حدیث مشهور پیامبر صلی الله علیه و سلم ارکان ایمان در جواب جبریل علیه السلام آمده است، آنجا که می فرماید: أن تؤمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله و بالیوم الاخر و بالقدر خیره…

    ادامه »»»
  • کاک احمد مفتی زاده

    چگونه انسان کاملا یک مسلمان آگاه می شود؟

    چگونه انسان کاملا یک مسلمان آگاه می شود؟ نویسنده: استاد احمد مفتی زاده   در سال۱۳۴۳ نظامنامۀ سیاسی الهی: لَّقَدۡ کَانَ لَکُمۡ فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَهٌ حَسَنَهٞ{سورۀ احزاب/ ۲۱: در رفتار و روش پیامبر سرمشقی نیکو برای شما وجود دارد. }راهی جدید را در برابرم گشود و آن سرمشقی را که در زندگی سیاسی پیامبر وجود دارد تقریباً درک کردم و تصمیم گرفتم بعداً طبق آن رفتار کنم. در این باره اندکی توضیح لازم است؛ زیرا این مشکل در آن…

    ادامه »»»
  • الحکم العطائیه

    ۲۹ – پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، ثواب نماز

    ۲۹ – پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، ثواب نماز ?باب چهام حکم نماز ـ ثواب نماز ? ۲۹ – با دیدن ضعف و ناتوانی ات تعداد نمازها را کم کرد، و تو را محتاج فضل خداوندی داشت و ثواب آنها را زیاد کرد (یعنی از پنجاه نماز به پنج نماز تقلیل داد و ثواب پنجاه نماز را در پنج نماز قرار داد). ? نماز در شب معراج فرض گشت. ابتدا پنجاه نماز فرض گشت، اما…

    ادامه »»»
  • الحکم العطائیه

    ۲۸ – پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، نمازگزار کامل

    ۲۸ – پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، نمازگزار کامل ?باب چهام حکم نماز  ـ نمازگزار کامل ? ۲۸ – وقتی خداوند خستگی و سنگینی عبادت را در تو دید، عبادت‌های گوناگونی بر تو مقرر ساخت، وقتی حرص و شوق تو را در عبادت دید، پس تو را از آن منع کرد؛ چرا که هدف تو ادای نماز به صورت کامل است نه اجرای شکل نماز، پس هر خواننده نماز، نمازگذار کامل نیست. ? بدانید که…

    ادامه »»»
  • الحکم العطائیه

    ۲۷-پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، نماز گشاینده‌ وپاک کننده‌ی قلب‌ها

    ۲۷-پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، نماز گشاینده‌ وپاک کننده‌ی قلب‌ها ?باب چهام حکم نماز ـ نماز گشاینده‌ وپاک کننده‌ی قلب‌ها ? ۲۷- نماز پاک کننده چرک و کثافت‌های ژرفای قلب های حقیقی، بازکننده دروازه های اسرار پوشیده، محل سرگوشی و محل محبت و اخلاص است، با آن میدان قلبها برای اسرار گشاده می‌گردد و با آن ستاره های انوار می‌درخشند. ?بندگان خاص خداوند همیشه قلبهایشان در یاد الله جلاله است، اما با نشست و برخاست…

    ادامه »»»
  • عمر تلمسانی

    ویژگی های بندگان خدا، ۶۵ خصلت و ویژگی بندگان خدا در آیات قرآن

    ویژگی های بندگان خدا، ۶۵ خصلت و ویژگی بندگان خدا در آیات قرآن نویسنده: استاد عمر تلمسانی /ترجمه: عبدالخالق احسان ویژگی های بندگان خدا، که در قرآن مورد توجه قرار گرفته است در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد، امید است سبب روشنگری شود بر هر مومن مسئولیت پذیری. بیداری اسلامی، مسلمانان را متحد ساخته و شکاف های که صدها سال بین مسلمانان رخنه کرده بود، التیام یافته و توانستند از توانایی های خود بهره گیرند و بر محور…

    ادامه »»»
  • عبادت ملکوتی

    سیمای یک انسان ملکوتی

    سیمای یک انسان ملکوتی پوهنمل شریف الله غفوری استاد زبان وادبیات عربی پوهنتون تخار مقدمه فرمان برداری در برابر اوامر آلهی وپایداری در انجام عمل از صفات برجستۀ ملائکه است، چیزی‎که انسان‎ها به اجرای آن مأمور شده‎اند وانسان های معمولی در انجام آن کاهل اند، ودر مقابل اوامر آلهی ثابت قدمی نمی ورزند ودر اجرای آن صبر واستقامت نداشته وخسته می‎شوند خستگی‎که ملائکه‎ها از آن مبراء اند، و آنان را نه خستگی روحی فرا می‎گیرد ونه خستگی روانی‎که منشأ تمام…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا