مقالات

  • آیا خود نظم می تواند ذاتش خالق باشد ؟ بدون نیاز به علم و اراده

    آیا خود نظم می تواند ذاتش خالق باشد ؟ بدون نیاز به علم و اراده نویسنده :استاد ملا عبدالله احمدیان اقتضای ذاتی به جای علم و اراده بعضی می گویند برای ایجاد هیچ مجموعه ی منظمی، قدرت، بینش و تصمیم گیری یک امر خارجی ( علم و اراده) لازم نیست زیرا اجزای یک مجموعه ی منظم طبیعی ممکن است به اقتضای ذات خود و با همین کمیت ها و کیفیت ها دور یکدیگر جمع شده و در نتیجه مجموعه ی…

    ادامه »»»
  • اخلاق پیامبران ، شکرگزاری نوح ،فضیلت شکر و ابعاد و آثار شکر

    اخلاق پیامبران ، شکرگزاری نوح ،فضیلت شکر و ابعاد و آثار شکر نویسنده : ادریس قیصری   شکر گزاری نوح علیه السلام: حضرت نوح علیه السلام در بیان و تبلیغ معارف الهی و تحمل آزار و استهزاء قوم خود ارزشهای والای انسانی را به نمایش گذاشت که می تواند الگوی انسانهای خدا جو و فضیلت خواه و دعوتگر باشد.شرح صدر و زبان مهر آمیز، اصلاح امور،احسان به دیگران ، استقامت در راه هدف  و خیر خواهی از آن دسته از…

    ادامه »»»
  • آمار دانشمندان خدا پرست

    آمار دانشمندان خدا پرست نویسنده :استاد ملا عبدالله احمدیان شاید برای برخی از ساده اندیشان این مطلب بسیار مهم باشد که پاستور، انیشتن، نیوتن، پاسکال، داروین، هگل، فلاماریون، و غیره از جلوه های نظم جهان ، ایمان قطعی به وجود خدا پیدا کرده اند، اما توجه به آمار ذیل نشان می دهد که مسئله ی تجلیات برهان نظم خیلی از این فراتر است. دکتر « دنیرت» آلمانی از همه یدانشمندانی که در چهر قرن اخیر بر اثر تخصص و اکتشافات…

    ادامه »»»
  • اعجاز علمی قرآن در بیان عادت ماهیانه و حیض زن

    اعجاز علمی قرآن در بیان عادت ماهیانه و حیض زن نویسنده : کمال روحانی_ پیرانشهر   زن و عادت ماهیانه قبل از ازدواج ” وَالْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَهَ قُرُوَءٍ“ ” و زنان طلاق داده شده باید مدت سه پاکى انتظار کشند “ چرا که یک یا دو عادت ماهیانه کافی نیست؟ دلیل سه بار عادت ماهیانه در چه می باشد؟ مدت ها از این دستور قرآنی گذشت و کسی به راز آن پی نبرد تا این که علم جدید آمد…

    ادامه »»»
  • وطن دوستی از منظر سنت پیامبر (ص)

    وطن دوستی از منظر سنت پیامبر (ص) نویسنده : : محمد احمدیان چهار محور ملیت و قومیت، زبان، نژاد، رنگ و وطن است، و این علاقه یک علاقه درونی است که جزء فطرت لاینفک انسان است؛ و اسلام آمده است تا ضمن هدایت، آن را پرورش دهد. این علاقه و محبت در سیره ی رسول اکرم ( ص) به چشم می خورد و در احادیثی این احساس درونی را اظهار می کند، هنگامی که پیامبر اکرم (ص) از مکه به…

    ادامه »»»
  • پیامبر رحمت و پیامبر حماسه -۱

    پیامبر رحمت و پیامبر حماسه نویسنده :محمد غزالی /مترجم:جهانگیر ولدبیگی هیچ انسان با اخلاق و شعوری نمی تواند محمد (ص) را متهم کند به این که او در راه دست یابی به جاه و مال یا بهره ای از بهره های دنیایی می خواست از رسالتش سوء استفاده کند. در سیره اش چنین معروف است که او در شعار توحید و تمجید خدا رساترین مردم، در مبارزه ی با شرک و عدم واسطه قرار دادن هر شفیعی بین عبد و…

    ادامه »»»
  • ۱۱۰ نکته طلایی برای معلمان موفق و خلاق

    ۱۱۰ نکته طلایی برای معلمان موفق و خلاق نویسنده : مسعود جوانمردی ۱- سعی کنید به رشد و کمال علمی و اخلاقی خود بیفزایید و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نورزید و همواره اهل مطالعه و دارای معلومات جدید باشید. ۲- سعی کنید زمان را خوب مدیریت نمایید. ۳- سعی کنید کلاس را اداره نکنید بلکه آن را هدایت نمایید. ۴- سعی کنید از کار یکنواخت پرهیز کنید و کارهایتان متنوع باشد. ۵- سعی کنید از تلفیق چند…

    ادامه »»»
  • دادگاهی “صلاح الدین ایوبی” توسط “هولاکو” ، مقایسه مرسی با سلطان صلاح الدین ایوبی

    دادگاهی “صلاح الدین ایوبی” توسط “هولاکو” ، مقایسه مرسی با سلطان صلاح الدین ایوبی شعبان عبد الرحمن  ترجمه: محمود خالد زاده – مهاباد امروز صلاح الدینِ زمان، محمد مُرسی در قبضه کودتاچیان قرار گرفته ،تا هولاکوی مجرم زمانه او را محاکمه کند… تاریخ به عقب بازگشته و جهانی که تمدن و پیشرفت را یدک می کشد در چنگال چنین جنایتکاری افتاده است . بله ، فاصله زمانی بین صلاح الدین و هولاکو هفتاد و سه سال بود… صلاح الدین در…

    ادامه »»»
  • سیاست و تربیت ، عوامل موثر بر تربیت در رابطه با سیاست و حکومت

    سیاست و تربیت ، عوامل موثر بر تربیت در رابطه با سیاست و حکومت نویسنده : حسن ملکی (قاسم) سیاست و تربیت در طول تاریخ بخصوص از زمانی که تربیتی کلاسیک شکل گرفته رابطه قابل توجهی بین سیاست و نظام تربیتی یک جامعه به وجود آمده است. بخصوص در جوامعی که نظام تربیتی انها از سیستم متمرکزی پیروی می نمایند این رابطه در سطح بالایی قابل مشاهده بوده است. بدین ترتیب که دولت ها به طور مداوم خواستار این بوده…

    ادامه »»»
  • چه کسی از فراقت می گرید؟ چگونه زمین و آسمان برای مرگ کسی گریه می کنند ؟

    چه کسی از فراقت می گرید؟ چگونه زمین و آسمان برای مرگ کسی گریه می کنند ؟ مترجم: اسماعیل ابراهیمیان بنده ی مؤمنِ مطیع خدا ورسول، مورد محبت خدا است وهرگاه خداوند به او محبت ورزید، مقبولیت و محبوبیتش در زمین نیز نهاده می شود. ازابوهریره روایت شده است که پیامبر فرمود: (إذا أحب الله العبد نادى جبریل: إن الله یحب فلاناً فأحببه، فیحبه جبریل، فینادی جبریل فی أهل السماء: إن الله یحب فلاناً فأحبوه، فیحبه أهل السماء، ثم یوضع…

    ادامه »»»
  • سهمناک ترین انواع زیان و خسارت برای انسان چیست ؟

    سهمناک ترین انواع زیان و خسارت برای انسان چیست ؟ نوشته:‌ وصفی عاشور ابوزید /ترجمه: عبدالخالق احسان شخصی نزد حسن بصری آمد و گفت:‌ ای ابوسعید! چرا نمی توانم نماز شب ( نماز تهجد ) بخوانم؟ حسن بصری گفت:‌ برادر زاده، از خداوند آمرزش بخواه و توبه کن؛ چون این ناتوانی نشانه بدی است و کسی از فضیلت قیام اللیل محروم می شود که مرتکب گناه شده باشد. وقتی که گناه سبب محرومیت از انجام نافله گردد، پس گناهی که…

    ادامه »»»
  • اصحاب کیستند و موضع ما در برابر معاصی و خطاهای اصحاب

    اصحاب کیستند و موضع ما در برابر معاصی و خطاهای اصحاب نویسنده: استاد شهید ناصر سبحانی / تدوین : عزیز صادقی اصحاب yچه کسانی هستند؟ جمع کلمه‏ی صاحب از «صَحِبَ ـ یَصْحَبُ» بوده و مصدرش «صحبت» می‏باشد و صحبت به ‏معنای همراه‏کسی ‏بودن در مدت زمانی طولانی است. اصحاب کسانی بودند که همراهی طولانی با پیامبر r داشتند و سابقین اولین از مهاجرین و انصار، مصداق حقیقی اصحاب هستند.   اصحاب و سایر مردم زمان پیامبرr : بر اساس سوره‏ی…

    ادامه »»»
  • اجتهاد درست و نادرست ، مجتهد و اشتباه ، تکفیر مجتهد

    اجتهاد درست و نادرست ، مجتهد و اشتباه ، تکفیر مجتهد نویسنده : : عبدالعزیز الحمیدی   اجتهاد درست و نادرست در بین صحابه – رضی الله عنهم – اختلاف وجود داشت، ولی باعث سستی جمع آنان نشد، چون همدیگر را به بدعت، گمراهی، فسق و کفر متهم نمی کردند. پیامبر – صلی الله علیه و سلم – در روز جنگ احزاب فرمودند: «هیچ کس نماز عصر را جز در بنی قریظه نخواند.» (بخاری)، صحابه در راه بودند که وقت…

    ادامه »»»
  • ملاکهای میانه روی در فتوا و تغییر فتوا با زمان، مکان ، حالت و شرایط – ۵

    ملاکهای میانه روی در فتوا و تغییر فتوا با زمان، مکان ، حالت و شرایط – ۵ تألیف: استاد عبدالله بن شیخ محفوظ بن بیّه   /   ترجمه: کانون ترجمه ی فارسی قاعده ی رعایت حال افراد و موقعیت ها شاطبی گوید: از دیگر مواردی که برای مجتهد تقریباً ضروریست، نگاه به وضعیت هر مکلف، هر زمان، هر حالت و هر شخص است که چه برایش مناسب است، زیرا همه ی افراد برای پذیرش هر کار یک اندازه نیستند، همان گونه…

    ادامه »»»
  • ملاکهای میانه روی در فتوا و تغییر فتوا با توجه به آینده و آینده نگری – ۴

    ملاکهای میانه روی در فتوا و تغییر فتوا با توجه به آینده و آینده نگری – ۴ تألیف: استاد عبدالله بن شیخ محفوظ بن بیّه   /   ترجمه: کانون ترجمه ی فارسی   قاعده ی آینده نگری از مواردی که در چارچوب مصلحت می گنجد و در راستایش حرکت می کند، قاعده ی آینده نگری در گفتار و کردارهاست. شاطبی می گوید: مجتهد باید به آینده ی فتوایش بیندیشد. آن گونه که دکتر عبدالمجید نجار می گوید: امام شاطبی از کسانی…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا