سياسي اجتماعيمطالب جدید

نگاهی به انتخابات الجزایر و پیشینه ریاست جمهوری در الجزایر

نگاهی به انتخابات اخیر الجزایر و پیشینه ریاست جمهوری در الجزایر

  انتخابات روی ویلچر

فردی با ویلچر وارد حوزه انتخابی شد تا رای خود را به صندوق بیندازد. این فرد کسی جز عبدالعزیز بوتفلیقه نبود که به پای صندوق رای آمده تا دوباره خود را برای چهارمین دور متوالی به عنوان ریاست جمهوری الجزایر انتخاب کند. انتخابات در الجزایر روز پنجشنبه برگزار شد و همگی منتظر نتایج انتخاباتی هستند که از قبل مشخص شده است. طبق آمار نزدیک به ۵۱ درصد از واجدین شرایط در انتخابات الجزایر شرکت کردند و نتایج اولیه آرا نشان می دهد که رییس جمهور فعلی الجزایر با ۸۰ درصد آرا پیروز این انتخابات است.

درگیری ها پس از اعلام نتایج اولیه
روز انتخابات شهرهای الجزایر چهره چندان آرامی برای برگزاری انتخابات نداشت. در بسیاری از شهرها معترضان در زمان برگزاری انتخابات با نیروهای انتظامی الجزایری درگیر شدند و تنها در منطقه قبایل هفتاد نفر مجروح شدند. اما پس از اعلام نتایج اولیه اگرچه برخی از طرفداران بو تفلیقه به خیابان ها آمدند و به جشن و پایکوبی پرداختند اما از سوی دیگر مخالفانی که به خیابان ها آمده بودند باعث شدند تا درگیری میان دو طرف به وجود آید. با این حال علی بن فلیس، رقیب اصلی بوتفلیقه در انتخابات می گوید نتایج انتخابات را قبول ندارد و مدارک محکمی دارد که بوتفلیقه در بیشتر مناطق تقلب گسترده صورت داده است. اما از سوی دیگر عبدالعزیز بلخادم، مشاور بوتفلیقه نیز رسما اعلام کرد بوتفلیقه برای چهارمین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری شده و کوچک ترین شکی وجود ندارد که وی رییس جمهوری آینده الجزایر است. با این حال معترضانی که در خیابان ها حضور داشتند به خبرگزاری یورونیوز می گویند که ما از هیچ کس طرفداری نمی کنیم. ما نه هوادار بوتفلیقه هستیم و نه هوادار بن فلیس. از همه چیز در الجزایر به ستوه آمده ایم، معترض دیگری که به خیابان ها آمده بود نیز می گوید مردم از هر لحاظ مخالف این انتخابات هستند. این انتخابات نیست، مسخره بازی است.

شرایط پیش از انتخابات
اگرچه انتخابات در موعد مقرر در الجزایر برگزار شد اما شرایط به گونه یی بود که پیش از برگزاری انتخابات اعتراضات گسترده یی علیه نامزدی مجدد بوتفلیقه برای چهارمین بار در انتخابات برگزار شد. او که از سال ۱۹۹۹ رییس جمهور الجزایر شد با وجود سکته مغزی هم در سمت خود باقی مانده است و مردم به این شرایط اعتراض دارند. پیش از انتخابات، ائتلافی متشکل از اسلامگرایان و گروه های سکولار مخالف دولت ضمن «تقلبی» خواندن انتخابات، خواستار تحریم آن شدند. به گفته آنها، بوتفلیقه به خاطر نداشتن سلامتی، صلاحیت شرکت در انتخابات را ندارد. در پی اعلام نامزدی بوتفلیقه، سه نفر از نامزدهای ریاست جمهوری از شرکت در انتخابات انصراف دادند، زیرا به نظر آنها نتیجه آن از پیش معلوم بود. در همین حال، گروهی از مخالفان متشکل از دانشجویان و جوانان با نام «برکت» برای مخالفت با نامزدی دوباره بوتفلیقه چندین تظاهرات در سراسر کشور پیش از انتخابات برگزار کردند.

شرایط بوتفلیقه
عبد العزیز بوتفلیقه، رییس جمهوری الجزایر، با حضور خود در پای صندوق رای پس از هفته ها غیبت، به شایعات فراوان در مورد وضع سلامت خود پایان داد، هر چند او روی صندلی چرخ دار رای خود را به صندوق انداخت. بوتفلیقه ۹۹ ساله است و بسیاری احتمال می دهند برای بار چهارم بر صندلی ریاست جمهوری تکیه بزند. اما قطعا از شرایط جسمانی مناسبی برخوردار نیست. او اردیبهشت ماه سال گذشته با سکته مغزی مواجه شد و به فرانسه انتقال یافت که کمتر کسی فکر می کرد بوتفلیقه دوباره بتواند به شرایط عادی زندگی بازگردد و سمت خود را به دست بگیرد. اگرچه بوتفلیقه از سال ۹۹ بیش از دو دوره نمی توانست مسوولیت ریاست جمهوری را به دست بگیرد اما با تغییر قانون اساسی وی توانست دوباره در سمت خود ابقا شود.

رقبای بوتفلیقه چه کسانی هستند؟
با این حال مهم ترین رقیب بوتفلیقه برای رسیدن دوباره به صندلی ریاست جمهوری، نخست وزیر سابق وی علی بن فلیس است. وی از دانشگاه الجزیره لیسانس حقوق گرفته و سال ها در مقام قاضی فعالیت کرده است. معترضان الجزایری به فلیس هم انتقاد دارند و او را نیز تا حدودی از نزدیکان بوتفلیقه می دانند. رقیب دیگر بوتفلیقه، لوییزا حنون، رییس حزب کارگران الجزایر است. وی که به خاطر فعالیت های سیاسی سابقه زندانی شدن را نیز در کارنامه دارد، ۱۰ سال پیش نام خود را به عنوان نخستین زن نامزد ریاست جمهوری در تاریخ الجزایر به ثبت رساند.

نتایج
به نظر می رسد نتایج انتخابات کاملاقابل پیش بینی است و با اعلام نتایج اولیه و رسمی انتخابات بوتفلیقه با فاصله بسیار زیادی پیروز انتخابات است و چندان نیازی به پیش بینی انتخابات نیست، زیرا کمتر کسی را می توان یافت که فکر نمی کرد بوتفلیقه دوباره رییس جمهور الجزایر نمی شود.

پیشینه

از هنگامی که الجزایر در سال ۱۹۶۲ استقلال خود را اعلام کرد، هفت رئیس جمهور بر آن حکومت کرده اند که هیچ یک از آنها پست خود را از طریق انتخابات ترک نکرده است(یا با کودتا یا مرگ).

“احمد بن بلا” اولین رئیس جمهوری الجزایر طی سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۵ بود که با کودتای وزیر دفاعش، هواری بومدین برکنار شد، وی به مدت ۱۳ سال بر الجزایر حکومت کرد و فقط مرگ سبب کنار زدن وی از عرصه قدرت در سال ۱۹۷۸ میلادی شد.

پس از بومدین، “شاذلی بن جدید” که قدیمی ترین فرد از نظر داشتن بالاترین درجه در ارتش الجزایر به شمار می رفت، به قدرت رسید، وی در سال ۱۹۹۲ تحت فشار ارتش مجبور به استعفا شد تا ریاست جمهوری گروهی(شورای عالی کشور) تشکیل شود که رهبری آن را محمد بوضیاف برعهده بگیرد که البته وی در همان سال ترور شد.

پس از بوضیاف، قدرت به علی کافی رسید که پس از پایان دوره شورای عالی کشور در سال ۱۹۹۴ از قدرت خارج شد تا ژنرال الیمین زروال ریاست جمهوری را به دست گیرد و وی در سال ۱۹۹۸ تصمیم به استعفا و برگزاری انتخابات زودهنگام گرفت، انتخاباتی که به پیروزی عبدالعزیز بوتفلیقه منجر شد، هم اکنون سومین دوره ریاست پیاپی وی رو به اتمام است اما وی باز هم چشم به چهارمین حضور خود در کاخ المرادیه دوخته است.

درکنار «عبدالعزیز بوتفلیقه»، رئیس جمهور کنونی، «علی بن فلیس» نخست وزیر اسبق،‌ خانم «لویزه حنون»، دبیر کل حزب کارگران، «موسی تواتی» نظامی سابق،‌ «فوزی رباعین» و «عبدالعزیز بلعید» رئیس جبهه المستقبل، نامزدهای دیگراین انتخابات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا