احادیث و علوم الحدیثعلمی ، پزشکمطالب جدیدمقالات

شفا بخشی سیاه دانه در حدیث پیامبر (ص)

شفا بخشی سیاه دانه در حدیث پیامبر (ص)

نویسنده : کمال روحانی- پیرانشهر

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در یکی از احادیث طبی خود می فرمایند:

«الحبّه السّوداء شفاء لکلّ داء»[۱]   سیاه دانه دارویی مؤثّر در برابر هر بیماری است.

محقّقان و دانشمندان علوم حدیثی در تفسیر و برداشت از این حدیث به دو دسته تقسیم شده اند؛ برخی می گویند: پیامبر واقعیّت را بیان فرمود و پزشکان هنوز به واقعیت نرسیده اند. گروهی دیگر برآنند این حدیث جای تردید دارد؛ زیرا بسیاری از ما به خوردن سیاه دانه روی آورده ایم، اما از هر بیماری نجات پیدا نکرده ایم. در این راستا گروهی از پزشکان از دریچه ی تمسخر و استهزا به حدیث مذکور نگریسته که بر حسب این حدیث بایستی بیمارستان ها و مراکز درمانی را مسدود سازیم و از تحقیق و تفحّص دست بکشیم و در پی تداوی بر نیاییم؟!!

دکتر احمد قاضی – که جامعه ی پزشکی آمریکا در برابر نظریات او سر تعظیم فرود می آورد – با تحقیقاتی که بر سیاه دانه به انجام رسانید، می گوید: بدون شک سیاه دانه در تقویت و استحکام بخشی به سیستم دفاعی بدن مؤثر است، چه خداوند در بدن های ما دستگاهی برای دفاع در برابر میکروب ها قرار داد که کارکرد آن از بین بردن و قلع و قمع میکروب های مهاجم است. اگر بخواهیم بیشتر به توضیح مطلب بپردازیم، خواهیم گفت:

در بدن هر یک از ما دو نوع از سربازان پیکار نهفته است:

 

۱- سلّول هایی که در خون وجود دارند (همان گلبول های سفید) که کار آنان خوردن میکروب ها و عوامل بیماری زای خارجی است، در کل عمل بیگانه خواری دارند.

۲- سلول هایی که با ایجاد پادتن سعی می کنند بدن از بیماری محفوظ و مصون بماند.

دکتر احمد قاضی در ادامه اظهار داشت: برای این که اثرات سیاه دانه را بیابم این گونه عمل کردم:

به تعدادی از افراد تحت آزمایش، مقداری سیاه دانه خوراندم، بعد از مدتی دریافتم که از طریق سیاه دانه تداوی گرفته بودند؛ در مقایسه با افرادی که از داروهای مشابه استفاده کردند. قدرت کشندگی و پادتن سازی گلبول ها ۷۲ درصد بود که بیانگر عالی بودن آزمایش می باشد. در مرحله ی بعدی آزمایش، علاوه بر سیاه دانه از شیر و عسل نیز بهره جستیم در پایان متوجه شدیم پادتن سازی و بیگانه خواری سلّول ها (گلبول ها) افزایش یافته است.

همچنان که می دانیم پزشکان بر این عقیده اند که بهترین راه مقابله با بیماری هایی چون سرطان و ایدز، تقویت سیستم دفاعی بدن است؛ زیرا میکروب ها در این نوع از بیماری ها به سیستم دفاعی بدن حمله ور می شود و عملکرد سیاه دانه، تقویت همین سیستم است.

عبدالمجید الزندانی می گوید: در دیداری که با دکتر احمد قاضی داشتم به او تبریک گفتم و اجر جزیل را از درگاه باری خواستار شدم و گفتم با تحقیق روی این حدیث به قلوب مسلمین آرامش بخشیدی و گوشه ای دیگر از اعجاز علمی قرآن و حدیث را به همگان عرضه داشتی، ولی اگر مایل باشید جزئی کوچک از این حدیث را برایتان تشریح نمایم تا کمکی باشد به تحقیقات علمی و آن این است که پیامبر (ص) در حدیث «الحبّه السّوداء شفاء لکلّ داء» کلمه ی «شفاء» را به صورت نکره (ناشناس) آورده است نه معرفه و اگر پیامبر آن را با «ال» معرفه می ساخت می گفتیم سیاه دانه ، بیماری ها را به کلّی از بین می برد.

ولی نکره آوردن آن (تنوین دار بودن کلمه ی شفاء) بدان علّت است که تداوی و شفاء از طریق سیاه دانه از حدود ۱ الی ۷۲ درصد متغیّر است و این ما را سوق می دهد که پیامبر هر چه را گفت از سر هوا و هوس نفرمود، بلکه وحی خداوند است و از جانب آن ذات لا یزال.

—————————————————————–

منبع: اعجاز قرآن در عصر فضا و تکنولوژی / مؤلف: کمال روحانی- پیرانشهر / انتشارات: سامرند پیرانشهر ۱۳۸۶

[۱] – مرجع حدیث: از ابن ابی عتیق – رضی الله عنه – روایت شده که او هم از حضرت عایشه – رضی الله عنها – روایت کرد که پیامبر فرمود: «إنّ هذه الحبّه السّوداء شفاء من کلّ داء إلّا السّام قال الموت» و از ابوهریره – رضی الله عنه – نیز روایت شده که پیامبر فرمود: «فی الحبّه السّوداء شفاء من کلّ داء إلّا السّام» یعنی در سیاه دانه شفا بخشی در برابر هر بیماری نهفته است جز مرگ. نگا: فتح الباری، شرح صحیح بخاری از ابن حجر عسقلانی ج ۱۰ ص ۱۱۷ چاپ چهارم ۱۴۰۸- ۱۹۸۸ م- دارالحیاء التراث العربی و التاج الجامع للأصول از شیخ منصور علی ناصف ج ۳ ص ۲۰۴ چاپ چهارم سال ۱۴۰۶ ﻫ ۱۹۸۶ م نشر داراحیاء التراث العربی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا