خبر های جدید

گزارش یک مؤسسه روسی از چالش های پیش روی دولت کنونی مصر

گزارش یک مؤسسه روسی از چالش های پیش روی دولت کنونی مصر

شورای امور بین المللی روسیه با انتشار گزارشی مهمترین چالش های پیش روی حال حاضر مصر را برشمرد. این گزارش همچنین خواستار حضور و مشارکت اخوان المسلمین در صحنه سیاسی مصر شد و نوشت که نباید این گروه از عرصه سیاسی طرد و کنار گذاشته شوند.

این شورا در گزارش خود که الشرق الاوسط آن را با تیتر : پویایی سیاسی و مصالح روسیه منتشر کرده است می گوید : کنار گذاشتن اخوان المسلمین در مصر وضعیتی نگران کننده را به دنبال خواهد داشت و از آن جایی که این جماعت یکی از نیروهای سیاسی تأثیرگذار در جامعه است، شایسته است به جای طرد کردن و کنار زدن تلاش شود تا اعضای این گروه در صحنه سیاسی حضور داشته شوند.

این گزارش وضعیت اقتصادی مصر را با توجه به تلاش های مثبتی که حکومت مصر انجام داده، متغیر و بی ثبات توصیف کرده است.

در این گزارش که روز چهارشنبه روزنامه المصری الیوم نیز آن را منتشر کرد به دیدگاههای سیاسی مربوط به توسعه اقتصادی و سیاسی مصر در طول سال ۲۰۱۵ نیز اشاره شده است.

این گزارش شبه جزیره سینا و لیبی را دو منطقه تأثیرگذار در ثبات سیاسی مصر می داند.زیرا لیبی تبدیل به پناهگاهی برای نیروهای تندرو و رادیکال شده است. از سوی دیگر وضعیت امنیتی نابسامان شبه جزیره سینا، استمرار عملیات نظامی در این منطقه بر علیه تندروها و رادیکال های وابسته به داعش را به امری عادی تبدیل کرده است.

این گزارش به زعم اینکه آمریکا از مرسی حمایت کرد و بعد او را برکنار کرد استدلال می کند که این کشور (آمریکا) به طور کامل بر خاورمیانه تسلط ندارد.

این گزارش همچنین می نویسد که سیسی در سال ۲۰۱۴ توانسته موفقیت های اقتصادی ملموسی خصوصا در بخش گردشگری به دست آورد این در حالی است که بنا به گفته این گزارش بخش گردشگری با آغاز انقلاب ۲۵ ژانویه و بعد از حادثه سرنگونی هواپیمای روسی در صحرای سینا به شدت رکود داشته است.

در ادامه این گزارش می نویسد که مصر از زمان برکناری مبارک هنوز بر سر دوراهی اختلاف قرار دارد و اختلافات و دشمنی های گروههای سیاسی و اجتماعی با یکدیگر، وضعیت کنونی مصر را به گونه ای مبهم کرده است. در ادامه این گزارش آمده که علت این بحران ها و مشکلات نبود یک ساز و کار و برنامه ی مشترک و مورد توافق همه ی گروههای سیاسی و افکار عمومی و نبود یک دولت مقتدر که همه ی گروهها را در خود جای دهد است.

این گزارش می نویسد: وجود سه چالش پیش روی مصر موجب شده تا این کشور به فکر احیای همکاری نظامی با روسیه بیفتد :

۱. حضور و فعالیت های مستمر و قوی گروه داعش

۲. مشکل کم آبی و موضوع سد النهضه در اتیوپی و تنش های اخیر این دو کشور بر سر این موضوع

۳. وجود نا آرامی های اجتماعی و خوف از رخ دادن انقلابی دیگر

لینک منبع عربی : عربی۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا