زندگی نامهسياسي اجتماعيمطالب جدید

محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین تاریخ‌ساز معاصر

محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین تاریخ‌ساز معاصر

نویسنده : یاسر ابوهلاله / ترجمه: رسول رسولی‌کیا – مهاباد

میلیون‌ها انسان در جهان خود را وام دار فداکاری و از خود گذشتگی بزرگانشان می‌دانند. واین احساس دَین، یک طبیعت انسانی به شمار می‌آید. چه کسی- در کوبا- حاضر بود عکس چگوارا را بر تی شرتش نقاشی کند اگر او توسط سازمان اطلاعات مرکزی اطلاعات آمریکا به قتل نمی‌رسید؟ مجله «اکونومست» نوشت: کودتای نظامی علیه اخوان المسلمین در مصر به نفع آنان تمام شد؛ چرا که باعث شد آنان به عنوان قربانی ومظلوم شناخته شوند؛ امری که جنبش یاد شده به خوبی می‌تواند از عهده‌اش برآمده وبه نحو مقتضی مظلوم نمایی کند.

انتظار- طراحان و حامیان- از کودتاگران این بود که در سرکوب این جنبش زیرکانه‌تر و مؤثر‌تر رفتار نمایند، ولی تحرکات چند ماه پیش آنان بیانگر این است که در پیاده نمودن نقشه راه، از منطق و خرد بهره‌ای نبرده‌اند، از به خاک و خون کشیدن تحصن کنندگان بی‌دفاع میدان‌های «رابعه» و «نهضت» گرفته تا سرکوب شدید روزانه تظاهرات‌های حامیان رئیس مرسی و بالاخره احکام‌های اعدام صادره از طرف قوه قضائیه که اخیراً به صورت گروهی صادر می‌شد!. قوه قضائیه‌ای که می‌بایست در اوج عدالت و محکم‌کاری و بی‌طرفی رفتار می‌کرد.

تاریخ، موارد خنده دار بسیاری را در دادگاههای اخیر مصر ثبت کرده است، از جمله محکوم شدن شخصی به اعدام که سه سال پیش فوت کرده، علاوه بر ثبت موضع افتخارآمیز و دلاورانه رادمردانی چون بدیع که به هنگام شنیدن حکم اعدام از خود بروز دادند!

تاریخ ناگزیر است این موضع محمد بدیع را آنگونه که وکیل مدافعش، اسامه محمد مرسی پس از دریافت حکم اعدام، از وی نقل می‌کند، ثبت کند؛ آنگاه که گفت: اگر هزار بار مرا به دار بیاویزند، قسم به خدا از پشتیبانی از حق لحظه‌ای فروگذاری نخواهم نمود، همه بدانند آنگاه که ما می‌گفتیم «الموتُ فی سبیل اللهِ اَسمیَ امانینا = مردن در راه خدا بر‌ترین آرزوی ماست» هزیان نمی‌گفتیم، پس پروردگارا کشته شدنم در راه خودت را بپذیر، آمین

در جلسات ماراتنی دادگاه که به منظور رسیدگی به اتهامات دروغین و بی‌اساس وی منعقد شده بود، بدیع بسیار محکم و مسلط و استوار ظاهر شد؛ در حالی که این‌ها صفاتی است که بایستی قاضی دادگاه از آنان برخوردار باشد نه متهم!

بدیع بر حرکات مسالمت‌آمیز و غیر مسلح تأکید می‌ورزد و در حضور میلیون‌ها نفر از تحصن کنندگان در میدان رابعه گفته بود: «اعتراض‌ها و تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز ما از گلوله مؤثر‌تر است

دکتر بدیع در جلسات دادگاه آنقدر آرام و استوار ظاهر شده که تاکنون لحظه‌ای دچار یاس و نا‌امیدی نشده است.

این رادمرد بزرگ حکایت خود با دولت عمیق، قوه قضائیه و ارتش کودتاگر مصر را زمانی که قاضی می‌گوید: من بر این صندلی نشسته‌ام و معنای عدالت را می‌دانم. اینگونه به سمع و نظر جهانیان می‌رساند: و می‌گوید: من از دهه شصت میلادی تا به امروز یک چهارم عمرم را در این قفس به سر برده‌ام و نیک می‌دانم معنای ستم را!

آری او کسی است که در‌‌ همان دهه و آنگاه که جوان وبازگردان (معید) دانشگاه بود در کنار شهید سید قطب قرار داشت که حکم اعدام به او ابلاغ شد و سید آن محکومیت را با لبخند و تبسم دریافت داشت!

هرچند با رهبر و جنبش اخوان در افکار، سیاست و اجرا اختلاف نظر داشته باشی؛ باز ناگزیر خواهی بود پس از کشتارهای وحشتناک در حق او با به قتل رسانیدن فرزندش مهندس عمار، مورد ضرب قرار دادن و بازداشت و محکوم نمودنش برای پنجمین بار به اعدام، و همچنین ستم‌های مضاعفی که در حق جنبش اخوان اعمال می‌شود، با دیدن این نا‌عدالتی‌ها ناگزیر خواهی شد از لحاظ اخلاقی «با او اظهار همدردی نمایی و همچنین چاره‌ای نداری جز اینکه در این شرایط سیاسی ناهموار و در شرایطی که نخبگان سیاسی با نیروی زر و زور در هم ریخته‌اند، چاره‌ای نخواهی داشت جز اینکه به شخصیت‌های مشابه بدیع افتخار کنی!!

در صفحه‌های اجتماعی – فیسبوک و تویتر- نوار ویدئو‌هایی وجود دارد که ادعاهای رسانه‌ای پس مانده‌های رژیم مبارک در باره محمد بدیع را نقض می‌کند…

پس از سرکوب‌های یکساله و باز داشت رهبران، می‌بینیم جنبش اخوان نه اینکه فروکش نکرده بلکه به صورت روز افزون رشد کرده و در میان مردم طرفداران فراوانی کسب کرده است؛ تظاهرات‌های روزانه موافقان آنان در خیابان‌های پایتخت گواه بر این مدعاست، که این پدیده و دریافت نتیجه‌ی عکس از سرکوب‌های ددمنشانه، باعث شده درجه دیوانگی و عصبانیت کودتاگران به اوج خود رسیده و دستپاچه شوند.

ناگفته نماند هر چند اخوان در این مدت توانسته به نحو احسن بحران موجود را به نفع خود مدیریت نماید، ولی انتظار همگان از آن چیزی است فرا‌تر از این می‌باشد؛ چرا که جنبش اخوان قوی‌ترین جریان ضد کودتای موجود در مصربه شمار می‌آید، که این خود مقتضی تجدید نظر جدی در اندیشه و سیاست‌ها، توسط این جنبش ریشەدار می‌باشد، به گونه‌ای که جوانان مصری را به عنوان بزرگ‌ترین نیروهای ضد کودتا به نحو احسنی سازماندهی نماید، تا به موازات دولت کودتا و نامشروع به تأسیس دولتی دادگر بپردازند، تا بدینگونه توانسته باشند جواب دندان شکنی را به احکام اعدام‌های اخیر بوسیله قاضیان مصر داده باشد.

مردن در راه خدا را، هرچند حق است و انسان مؤمن باید بر آن صبر کند، برای مرشد جماعت اخوان و این ابر مرد تاریخ‌ساز نمی‌پسندیم بلکه دوست داریم که همچنان در راه خدا و برای خدا زنده بماند و تاریخ بسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا