خبر های جدید

پوشش اسلامی و تغییر چهره ترکیه

پوشش اسلامی و تغییر چهره ترکیه

در حالی که سال‌های پیش زنان محجبه ترکی نمی‌توانستند حجاب داشته باشند اما امروز زنان ترکیه با لباس‌های اسلامی در معابر حاضر می شوند.

شبستان: در منطقه شلوغ و پرازدحام استانبول،‌ زنان با کت و شال گردن‌هایی که زیر چانه‌شان را پوشیده است، دوشادوش و پهلو به پهلوی زنان دیگری که لباس‌های رنگی و حجابی با روسری دارند دیده می‌شود.

۲۰ سال پیش این پدیده دین در ترکیه وجود نداشت ولی امروز برای حجاب حامیانی در سطح عالی همچون خیرالنساء، همسر عبدالله گل، رییس‌جمهوری ترکیه و امینه، همسر رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه وجود دارند.

حجاب در ترکیه همچنان یکی از مسایلی است که بحث و جدل را در محافل سکولار برمی‌انگیزاند و سکولارها درباره چگونگی داشتن حجاب نیز اظهارنظر می‌کنند.

حجاب از پوشش سر به شکل ماده که در سال‌های اولیه جمهوری ترکیه چیز آلوده‌ای به شمار می‌آمد و بیانگر عقب‌ماندگی و ارتجاعی بودن ریشه‌های روستایی با لباس نفیس بود، تغییر کرده و به یک نماد اسلامی تبدیل شده است.

حجاب چالشی را که نخبگان سکولار در ترکیه با آن رودررو هستند، به تصویر می‌کشد و اختصاص به طبقه جدیدی از مسلمانان متعهد دین دارد.

بنا به گزارش الکوثر، روزنامه ملیت ترکیه ارزش بازار لباس‌های اسلامی را سه میلیارد دلار تخمین زده است در حالی که زنان محجبه در خیابان‌های مختلف ترکیه، مشکلی برای داشتن حجاب ندارند اما حجاب برای دانشجویان و کارمندان دولتی ممنوع است و نمی‌توانند در مؤسسات دولتی سکولار حجاب داشته باشند و همه این اقدامات در حالی است که حزب عدالت و توسعه ممنوعیت حجاب را لغو کرده است.

برگرفته از شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا