خبر های جدید

رئیس‌جمهور یمن سرانجام به برکناری تن داد

در نهایت پس از گذشت دو هفته از آغاز اعتراضات گسترده مردم یمن، رئیس جمهور این کشور مجبور به پذیرش برخی مطالبات مردمی شد.
، رسانه های یمنی، مردم یمن طی دو هفته اخیر با هدایت جنبش انصارالله که شاخه سیاسی حوثیها محسوب می شود، اعتراضات گسترده ای را علیه دولت یمن آغاز کردند.

نکته مهم در این اعتراضات این بود که بر خلاف گذشته در دور جدید تظاهرات، اکثریت مردم یمن با درک این مسئله که حوثی ها مطالبات بر حقی را مطرح کرده اند، از آنها حمایت کرده و به طور گسترده در تظاهرات شرکت کردند.

شرکت گسترده مردمی در اعتراضات اخیر و افزایش روز به روز شمار مخالفان، مسئله ساده ای برای “عبدربه منصور هادی” رئیس جمهور این کشور نبود.

این در حالی بود که با توجه به ساختار قبایلی یمن و حمایت اکثر سران این قبایل از مطالبات مطرح شده توسط حوثی ها معترضان از ابتدای تظاهرات گسترده خود سه درخواست اساسی را مطرح کردند: نخست اینکه “دولت ناکارآمد و فاسد” “محمد سالم باسندوه” نخست وزیر مسن یمن برکنار شود و دولت جدید با مشارکت گسترده جریانهای سیاسی تشکیل شود. دوم اینکه در دولت جدید اصلاحات گسترده سیاسی و اقتصادی اجرایی شود و سوم اینکه بسته افزایش قیمت‌ سوخت که توسط دولت اعلام شده بود، ملغی شود.

این مطالبات مشخص و واضح، با استقبال گسترده مردم روبرو شد و روز به روز به شمار معترضان در کشور افزوده شد. اعزام هیئتی از سوی ریاست جمهوری یمن نیز پس از آن صورت گرفت که منصور هادی به این واقعیت پی برد که جز مذاکره با نماینده قاطبه و اکثریت مردم یمن، یعنی جنبش انصارالله راه دیگری برای مهار این خروش عمومی ندارد.

در نهایت هیئت ریاست جمهوری یمن پس از آخرین مذاکرات با انصارالله که در استان صعده صورت گرفت، با صدور بیانیه ای اعلام کرد با برکناری دولت، تشکیل دولت جدید و بازنگری در قیمتهای سوخت موافقت کرده است.

این در حالی است که اعضای ارشد جنبش انصارالله با تاکید بر این مسئله که وعده های مطرح شده توسط کمیته ریاست جمهوری یمن تحقق ناپذیر است و ضمانت لازم اجرایی را
ندارد؛ تاکنون با آن موافقت نکرده اند
افکارنیوز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا