سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

چرا شهر کوبانی اهمیت راهبردی دارد؟

چرا شهر کوبانی اهمیت راهبردی دارد؟

شهر عین العرب که کردها به آن کوبانی می گویند، شهری تاریخی و بسیار مهم است که برخی آثار باستانی از تمدن های آرامی و آشوری در این شهر به چشم می خورد. این شهر همچنین کانون توجه فرانسوی ها در زمان استعمار فرانسه بوده است.

کوبانی در مرز سوریه با ترکیه قرار دارد و از توابع استان حلب است و ۱۵۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. تعداد ساکنان این شهر بیش از ۴۶۰ هزار نفر است که اغلب آنها از کردهای سوریه هستند و بیش از ۳۸۰ روستا هم از توابع این شهر به شمار می آیند.

اهمیت راهبردی عین العرب در این مساله نهفته است که این شهر سومین شهر کردنشین در سوریه پس از قامشلی و عفرین به شمار می آید و سقوط آن به دست عناصر مسلح داعش به معنای تسلط آنها بر بخش وسیعی از نوار مرزی میان سوریه و ترکیه و متصل کردن مناطق تحت سیطره این گروهک در مرزها از عین العرب تا اعزاز و الراعی است و بدین ترتیب یک نوار مرزی طولانی با ترکیه تحت سیطره این گروهک درمی آید.

اما اهمیت راهبردی کوبانی به پای اهمیت معنوی آن برای کردها نمی رسد. کوبانی از واژه “کوم بانیا” گرفته شده است که در عربی به معنای “اجماع” است. برخی این نام را به اتحاد دو عشیره کرد میان حسکه و عین العرب منسوب می کنند.

همچنین این شهر در اواسط قرن گذشته در درگیری های میان ترکیه و کُردهای این کشور اهمیت بسیاری داشت؛ زیرا شماری از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه به این شهر می آمدند. به همین دلیل سقوط روستاها و مناطق کوبانی ضربه سنگینی برای کردها خواهد بود.

یک دیدگاه

  1. کوبانی شهری است به مساحت تقریبی شش گیلومترمربع یعنی به اندازه مساحت شهر اوز فارس کمی بیشتر ویا کمتر وشهری به این مساحت جمعیت آن فکر نمیکنم چهار صدو شصت هزار نفر باشد مگر بامحاسبه جمعیت۳۶۰ روستای تابعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا