بیداری اسلامیدعوت و داعیمطالب جدید

انتظار کار کردن از تمام مسلمانان برای بیداری اسلامی

انتظار کار کردن از تمام مسلمانان برای بیداری اسلامی

نویسنده: دکتر یوسف قرضاوی، مترجم: جهانگیر ولدبیگی

 

یکی دیگر از آفاتی که دامنگیر امت اسلامی شده است، انتظار کار کردن از تمام مسلمانان است، در حالی که واجب این است که هر کسی به اندازۀ توانایی اش کار کند:

﴿فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ ﴾ «به اندازۀ توانیی تان از خداوند بترسید» تغابن/۱۶

شایسته نیست که تنها و تنها منتظر کار کردن حکام و یا علما و یا ثروتمندان و روشنفکران باشیم، بلکه تنها و تنها پیروزی وقتی حاصل می شود که بتوانیم تمام مسلمانان را به سوی اسلام و به خاطر اسلام به حرکت وادار کنیم، همان کاری که یهود انجام داد، آن گاه که یهودیان دنیا را به سوی ارض موعود، علی رغم پراکندگی شان به حرکت واداشت.

بر ما واجب است که تمامی مسلمانان جهان را برای ادای وظیفه خود در حد وسع و توانایی شانوادار کنیم. هر مرد و زن، کوچک و بزرگ، فقیر و ثروتمند دارای وظیفه و مسئولیتی است. مهم این است که همه کار کنند و هرکس در جایگاه مخصوص خود قرار گیرد و هرکس توانایی برداشتن خاری را در راه دارد پس بردارد، هرکس توانایی غرس دانه ای را دارد پس بکارد، هر کس توانایی بخشش درهمی را دارد پس دریغ نکند و آن را اندک نداند و به تمسخر دیگران اهمیت ندهد:

﴿الَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقَاتِ وَالَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ إِلاَّ جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ‏﴾توبه/۷۹

«کسانی که مؤمنان (ثروتمندی) را که مشتاقانه بیش از اندازه به خیرات و صدقات می پردازند، و مؤمنان (فقیری) را که به کمکهای مختصری دست می یازند، مورد تمسخر قرار می دهند، خداوند ایشان را مورد تمسخر قرار می دهد و عذاب بسیار دردناکی خواهند داشت.»

چه کسی می داند؟ شاید همین یک درهم در میزان خداوند از هزار درهم و یا صدهزار درهم سنگین تر باشد.

در حدیثی از پیامبر(ص) آمدخه است که فرمودند: «یک درهم از صدهزار درهم سبقت گرفت». مردی پرسید: چگونه ممکن است یا رسول الله(ص)؟ پیامبر(ص) فرمودند: «مرد ثروتمندی تنها صدهزار از مالش را صدقه می دهد، و مرد فقیری که دو درهم دارد و یکی از آنها را صدقه می دهد، پس مرد فقیر نصف مالش را صدقه داده است».

اسلام، کوچکترین عمل صالح را بی ارزش و بی اعتبار نمی داند اگرچه کم حجم و کم بُرد باشد. اسلام مقرر فرموده است که یک ذره و یا به اندازۀ یک دانه خردل کار نیک نزد خداوند ضایع نمی شود، آنچه مهم است روح عمل و نیت آن است. هرگاه در وراء هر عملی نیت صالحی و هدف والایی نهفته باشد، خداوند آن را می پذیرد و جزایش را دوچندان می دهد، گرچه از لحاظ کمیت چیز بسیار اندکی باشد. این همان چیزی است که قرآن بر آن تأکید می کند:

﴿نَّ اللّهَ لاَ یَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ وَإِن تَکُ حَسَنَهً یُضَاعِفْهَا وَیُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْراً عَظِیماً ﴾نساء/۴۰

‏   « خداوند (به کسی) ذره ای ظلم روا نمی دارد و (از اجر کسی نمی کاهد. ولی) اگر کار نیکی ۰از کسی) سر زند، آن را چندین برابر

    می گرداند، و از سوی خود پاداش بزرگی عطاء می کند.»

﴿فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ ﴾زلزال/۷

‏     پس هرکس به اندازه ذرّه غباری کار نیکو کرده باشد ، آن را خواهد دید

﴿‏ وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَهِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً وَإِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّهٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا وَکَفَى بِنَا حَاسِبِینَ ‏﴾انبیاء/۴۷

«و ما ترازوی عدل و داد را در روز قیامت خواهیم نهاد، و اصلاً به هیچ کسی کمترین ستمی نمی شود، و اگر به اندازۀ دانه خردلی (کارنیک یا بد ی انجام گرفته)باشد، آن را حاضر و آماده می سازیم (و سزا و جزای آن را می دهیم) و بسنده خواهد بود که ما حسابرس و حسابگر باشیم.»

———————————-

منبع: امت اسلامی چالشها و امیدها ، مؤلف: دکتر یوسف قرضاوی، مترجم: جهانگیر ولدبیگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا