سياسي اجتماعيمطالب جدید

تبرئه حسنی مبارک بخشی از سریال کودتا علیه انقلاب مردمی مصر

تبرئه حسنی مبارک بخشی از سریال کودتا علیه انقلاب مردمی مصر

أنس حسن   ترجمه : رسول رسولی کیا

تبرئه حسنی مبارک ،عادلی وحسن عبدالرحمن چیزی نیست جز بخشی از سریال کودتا علیه انقلاب مردمی مصر؛ در سال ۲۰۱۱ میلادی مردم مصر به منظور اعتراض به مظلومیت های متعددی که دامانشان را گرفته بود تظاهرات و اعتراض می کردند ؛ از سویی اعتراض می کردند به مظلومیت ” جانشینی” که جنبه سیاسی داشت ؛ آنگاه که حسنی مبارک می خواست پسرش را به جای خود بر کرسی قدرت بنشاند ؛ علاوه بر مظلومیت دیگری که جنبه انسانی داشت که آن هم از سوی وزیر کشور – عادلی- بر مصریان روا داشته می شد و البته مظلومیت دیگری که عبارت بود از شکنجه و سربه نیست نمودن اسلام گرایان ، که آن هم توسط دستگاهی موسوم به “امن دولت” و به ریاست حسن عبدالرحمن – یکی از تبرئه شدن اخیر – عملیاتی می شد و مظلومیت چهارم نیز مظلومیت اقتصادی بود که توسط جمال مبارک و احمد عز و کمسیون سیاست گذاری برای مردم انقلابی مصر رقم می خورد.

قوه قضائیه این کشور که همواره حامی و پشتیبان ظالمان بوده ، این مظلومیت ها- ی چهارگانه – را درسه سال اخیر مورد محاکمه قرار داد  که در نهایت آن مظلومیت ها را بی جهت و نامشروع دانسته و به نفع رئیس مبارک و مردانش حکم داده و همه را یکباره تبرئه نمود.

آری امروز حسنی مبارک و دو پسرش و احمد عز و العادلی و حسن عبدالرحمن تبرئه شدند و در نتیجه اساس و پایه هایی که انقلاب مردمی مصر بر آن استوار بود و همچنین آثار سیاسی آن خط بطلان خورد!

آنچه در این میان خیلی مهم به نظر می رسد بررسی آثار تبرئه حسنی مبارک در آینده مصر می باشد و اساساً اینکه حکم مذکور به عنوان نقطه عطفی برای آینده این کشور مطرح می باشد و هرگز نمی توان آن را رویداد گذرایی برشمرد که پس از کودتای نظامی بر رئیس محمد مرسی بوقوع پیوسته است ؛ زیرا بسیاری از آگاهان پیش بینی می کردند که حسنی مبارک با محکومیتی ۳ ساله نه بیشترمواجه شود و سپس به موجب دستوری از سوی قوه قضائیه از زندان آزاد شود ؛ چرا که سیسی همواره خود را ادامه دهنده حکمرانی ارتش معرفی نموده نه رژیم حسنی مبارک که آن هم تحت نفوذ ارتش بوده است!

همه انتظار داشتند پس از آنکه ارتش به جانبداری از مردم معترض و انقلابی ، اقدام به برکناری حسنی مبارک نموده و به ذهنیت و شایعه جانشینی پسران مبارک پایان داده بود ، همه انتظار داشتند ارتش ، از موسسات برخاسته از انقلاب به نفع حکمرانی خود حمایت نماید و در نتیجه رئیس جمهور کودتاگر از دو مقبولیت برخوردار باشد ؛ ولی تبرئه نمودن مبارک هرگونه پیوند و ارتباط میان ارتش و انقلاب ینایر را از هم گسست ، تازه آن انقلاب را خیانت و جنایتی در حق میهن پنداشته و در صدد ایجاد پیوند با رژیم مبارک بوده و هرگونه مسئولیت را از مردان آن رژیم ساقط می نماید ؛ البته ماموریت مردان قوه قضائیه به اینجا ختم نمی شود بلکه باید اقدام به دادگایی های تازه ای نموده و در خلال آن ، مسئولیت – به تعبیر خودشان – حوادث ینایر را بر عهده آنان تحمیل نمایند.

از حکم تبرئه اخیر نمی توان تخمین زد چه کس و یا کسانی مسئولیت جنایت های مرتکبه توسط حسنی مبارک و مردانش را بر دوش خواهند کشید ؛ بلکه تنها چیزی که از حکم یادشده ، می توان استنباط نمود این است که زمین و زمان دست به دست هم داده اند تا پرونده آقای مبارک برای همیشه بسته شود و دیگر این پرونده به طرف ثالثی منتسب نشود ؛ چرا که متهم اصلی کاملاً مشخص و عیان است .

در تبرئه نامه مذکور چنین آمده :

تحقیقات و اسناد و گواهی شاهدان بیانگر این است که متوقف نمودن حوادث آمیخته با خشونت و قتل آن ایام ، در توان رئیس جمهور وقت نبوده ؛ چرا که آن حوادث توسط تشکیلات جهانی اخوان برنامه ریزی شده بود ! علاوه بر اینکه مرتکبان حوادث اخیر از شایعه بهره می گرفته اند .

 البته ازاین نکته نباید غافل شد که سرکوب تظاهرکنندگان در میادین و استان های مختلف مصر توسط مجموعه ای خرابکار صورت می گرفته که از میان آنان عده ای پلیس و نظامی که از دستورات بالادستانشان سرپیچی نموده اند به چشم می خورند به اضافه برخی از وابستگان تشکیلات اخوانی و هم پیمانانشان و برخی از عناصر عربی و اجنبی که از خارج آمده و به آنان پیوسته بودند.

گواهی های مشیر طنطاوی ، سرلشکر حسن روینی فرمانده نظامی اسبق مرکزی و سرلشکر مراد موافی و فریق سامی عنان بیانگر این نکته است که نظامی هایی که در میدان تحریر از بالای آپارتمان ها بر تظاهرکنندگان آنجا ، گلوله شلیک می نموده اند اخوانی بوده اند و دستگاه های پلیس توانایی تیراندازی به شیوه تک تیر را نداشته ؛ علاوه بر اینکه فاقد آن اسلحه های لیزری اند که در آن حوادث بکار رفته است.

– دادگاه پس از گواهی شاهدان به این قناعت رسیده که عناصری از تشکیلات اخوانی که از دین به عنوان یک ابزار استفاده می کرده اند ، با همکاری جریاناتی خارجی ، اقدام به تشکیل گروهی تبهکار نموده است ، و آن گروه نیز اقدام به شکستن درب و پنجره های سفارت خانه آمریکا در تاریخ ۲۸/ ینایر/۲۰۱۱ نموده و همچنین گروه یادشده پس از سرقت ماشین های دیپلماسی متعلق به آن سفارت خانه  اقدام به ارسال آن ها به میدان تحریر نموده تا تظاهر کنندگان و عده ای از مردان پلیس را لگد مال نمایند ، تا بدینگونه فضایی از ترس و کینه را میان پلیس و شهروندان ایجاد نمایند .

حیثیات برائت نامه اخیر بیانگر این است که اعلام جنگ و انتقام های جدید دیگری بسان انقلاب مضاد و کودتای رومانی ، علیه تمامی شرکت کنندگان در انقلاب مردمی مصر در راه است.

و ظاهراً این بار رژیم  کودتا تنها به این بسنده نخواهد نمود که انگشت اتهام را به یک سو دراز نماید ؛ بلکه این طرف – و متهم اصلی – که اخوان المسلمین است منتظر محکومیت های شدیدتری است از جمله حکم ابد و اعدام عده ای از رهبران و اعضایش ، تا بر همگان ثابت شود که رژیم مبارک هنوز هم فعال و تاثیر گذار بوده و خواهد بود.

 تازه قوی تر از گذشته به میدان بازگشته است و بدینگونه صفحه انقلاب مصر بسته خواهد شد ، هرکس دوست دارد باورکند و هرکه هم تمایل ندارد این واقعیت را باور ننماید.

البته نمی توان آن خشمی که – در اثر وحشی گری های کودتاگران -سینه بیشتر انقلابیون را فرا خواهد گرفت ، را نادیده گرفت ؛ چه بسا آن کینه ها و خشم ها در آینده ای دور یا نزدیک به انقلابی مواج تبدیل خواهد که کودتاگران و لانه هایشان را با خود خواهد برد.

نقطه قابل تامل در این میان این است که رژیم سیسی همواره و با کودنی وصف ناپذیری به تحریم و محاصره خود می پردازد و همچنین اینکه این گام بیشتر در راستای تکمیل کودتای ۳۰یولیو به شمار می آید و هنوز هم نامبرده اردوگاه خود را به سمت و سوی خشونت و برخوردهای امنیتی سوق می دهد ؛ امری که هر لحظه امکان دارد سکانداران کشتی کودتا را به هلاکت رساند ؛ بویژه زمانی که ناکامی ها و مخالفانش افزایش یابند .

http://arabi21.com/Story/792459

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا