خبر های جدید

فلسطین عضو ناظر دادگاه لاهه شد

فلسطین عضو ناظر دادگاه لاهه شد
درحالی‌که دادگاه کیفری بین‌المللی، فلسطین را به‌عنوان عضو ناظر به رسمیت شناخت، سازمان عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایت جنگی در جنگ اخیر نوار غزه متهم کرد تا بدین‌ترتیب فلسطینیان یک گام دیگر به سوی شکایت علیه این رژیم در دادگاه‌های بین‌المللی نزدیک شوند.

مجمع عمومی دادگاه کیفری بین‌المللی روز دوشنبه فلسطین را به‌عنوان کشور ناظر به رسمیت شناخت. این تصمیم با موافقت تمام اعضای دادگاه یادشده و در جریان نشست مجمع عمومی دادگاه در نیویورک اتخاذ شد و هیچ کشوری هم به آن اعتراضی نداشت. این اقدام احتمال پیوستن فلسطین به دادگاه و در نتیجه امکان به محاکمه کشاندن مقام‌های رژیم صهیونیستی را به‌علت ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینیان فراهم می‌سازد.

پیش از این و با وجود آنکه مجمع عمومی سازمان ملل فلسطین را به‌عنوان کشور ناظر غیرعضو به‌رسمیت شناخته بود اما در نشست‌های دادگاه کیفری بین‌المللی به‌عنوان «نهاد ناظر» حضور می‌یافت. ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل با اشاره به این تصمیم، گفت: این اقدام بدان معناست که در دادگاه کیفری بین‌المللی هیچ تردیدی درباره وضعیت ما به‌عنوان یک کشور وجود ندارد. وی افزود: این اقدام فلسطین را بیشتر به قانون پایه‌گذار دادگاه (قانون رم) و در نتیجه پیوستن به دادگاه نزدیک می‌سازد.

این مقام فلسطینی همچنین از اجماع میان مردم و گروه‌های سیاسی فلسطینی درباره پذیرش قوانین دادگاه کیفری بین‌المللی خبر داد و گفت: احساس می‌کنم که موضوع پیوستن به دادگاه نزدیک شده است. امضای قانون رم به دادگاه کیفری بین‌المللی این امکان را می‌دهد تا در جنایات ضد‌بشری صورت گرفته در سرزمین‌های فلسطینیان تحقیقاتی را آغاز کند و زمینه محاکمه رهبران رژیم صهیونیستی را فراهم ‌سازد.

مقام‌های ارشد فلسطینی پیش از این گفته‌ بودند که فهرستی از اتهامات علیه رژیم صهیونیستی تهیه کرده‌اند که به محض پیوستن به دادگاه، آنها را ارائه خواهند داد. به موازات این تحول، سازمان عفو بین‌الملل هم دیروز ارتش رژیم صیهونیستی را به ارتکاب جنایت جنگی در تابستان گذشته در نوار غزه متهم کرد. عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این رژیم در ۴ روز پایانی حمله به نوار غزه، با نقض قوانین بین‌المللی، ۴ساختمان چند طبقه‌ را با خاک یکسان کرده است.

فیلیپ لوتر مدیر خاورمیانه‌ای و شمال آفریقای عفو بین‌الملل تصریح کرد که تمام شواهد موجود نشان می‌دهد این اقدام عمدا و بی‌هیچ توجیه نظامی صورت گرفته و اظهارات فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی در آن زمان نشان می‌دهد که این حملات مجازات دسته جمعی علیه ساکنان غزه بوده است. انتشار این بیانیه همزمان با پذیرش فلسطین به‌عنوان عضو ناظر دادگاه کیفری بین‌المللی می‌تواند فلسطینیان را به پیگیری جدی شکایت علیه نظامیان رژیم صهیونیستی در دادگاه تشویق کند و برای نخستین بار فرماندهان یا مقام‌های ارشد این رژیم برای محاکمه به دادگاه جنایات کشانده شوند

منبع:تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا