زن خانوادهمطالب جدیدمهارتهای زندگی

اصول کلی برای حل دوستانه مشاجره های خانوادگی

اصول کلی برای حل دوستانه مشاجره های خانوادگی

نویسنده : دکتر سید اصغر ساداتیان   دکتر ماهیار آذر

۱)عینک بدبینی را بردارید: بایستس خوشحال باشیم که متفاوت هستیم و گاهی با اختلاف پیدا می کنیم. زیرا در غیر اینصورت، زندگی بسیار کسل کننده و ملال آور می شد و در ضمن به یمن چنین اختلافاتی است که می توانیم رشد کنیم(به شرط اینکه راه درست را برویم).

۲)با عصبانیت و ناراحتی به رختخواب نروید: به عنوان یک اصل کلی،زن و شوهر بایستی در صورت مواجهه با هر مشکل و اختلافی آن را تا قبل از رفتن به رختخواب در همان روز، طرح کرده باشند،حتی اگر ساعت متوالی زمان ببرد (مگر در مواردی که قبلاًذکر شد). البته طرح مسئله لزوماً به منزله حل مسئله نیست. زیرا بسیاری از مشکلات و اختلافات قابل رفع نیستند و صرف آگاهی طرفین از آن و تا حد امکان رعایت حق و حقوق یکدیگر و سازگاری نسبی باعث فروکش نمودن مشکلات خواهد شد.

۳-بدنبال مشکل باشید نه یکدیگر: در مشاجره ها بایستی بدنبال ریشه ها،علل و راه حل مشکلات گشت نه مقصر،گناهکار، محکوم کردن و برنده شدن، همچنین بایستی در هر جلسه تا حد امکان از طرح مسائل گذشته خودداری نمود.

۴)با گوش جان بشنوید(مشکلی که اکثر آقایان دارند):تا زمانیکه نتوانسته اید خود را در موقعیت او قرار دهید و ااحساس و نظر او را بطور کامل درک کنید، از هر نوع پاسخ و کلامی خودداری کنید. همسرتان بایستی به معنی واقعی دریابد که او را گوش دادهو درک کرده اید. مشغول کاری بودن، عدم نگاه مستقیم، بدنبال پاسخ گشتن،جملاتی نظیر تو نبایستی اینطوری فکر کنی همگی نشانۀ این هستند که شما او را نشنیده اید.

۵-خود را بدرستی ابراز کنید (مشکلی که اکثر خانمها دارند):هر چه صدایتان بلنتر باشد، احتمال شنیده شدن تان کمتر خواهد بود. تمرین کنید حتی با وجود عصبایت کلام، نظر و احساس خود را با صدایی آرام ولی استوار و کاملاً شفاف، ساده و مستقیم بزنید.از هر گفتاری که بوی تهدید، سرزنش و بی احترامی می دهد جداً خودداری کنید. حتی الامکان انتظار خود را بطور مثبت بیان کنید.

۶-مطلق فکر نکنید و پیش داوری نکنید: حتی حس های پنج گانه ما (بویایی، شنوایی و بینایی و …)گاهی اشتباه می کنندتا چه برسد به استنباط، عقیده و ایده هایمان. حتی در مواردیکه نزدیک به صد در صد در مورد مسئله ای مطمئن هستید این احتمال را بدهید که ممکن است اشتباه کرده باشید و آماده پذیرش قصور و یا اشتباه خود باشید و شجاعانه اصلاحات لازم را انجام دهید.

۷)قانون پنج به یک را رعایت کنید:زمانی می توان روی یک نکته یا رفتار و یا ویژگی منفی همسرتان انگشت بگذارید و متذکر شوید که در آن روز قبلاً حداقل پنج ویژگی و نکته مثبت او را بر شمرده و مورد ستایش قرار داده باشید.

۸)روش کنترل عصبانیت و ابراز خشم را بیاموزید:در زمان عصبانیت بدلیل فعالیت بیشتر لایه های پایین تر مغز (بعد احساسی و حیوانی) و فعالیت کمتر قسمتهای قشری مغز (مراکز تعقل و تفکر) بحث و تصمیم گیری در این شرایط معمولاً غیر سازنده خواهد بود. کنترل و هدایت عصبانیت نیاز به تمرین زیادی دارد و به سادگی بدست نمی آید. اگر توان کنترل خشم خود را ندارید از همسرتان بخواهید ادامه بحث به زمان دیگر (ولی در همان روز )موکول شود.

۹)راه حل های ممکن را لیست کنید:در ابتدا ممکن است هر یک از طرفین فقط یک پاسخ و راه حل برای مشکل و اختلاف خود در ذهن داشته باشند اما با طرح مسئله و رد وبدل نظرات و افکار، معمولاً راه حل های متعددی به ذهن هر دو نفر خواهد رسید.

۱۰)به نتیجه گیری برسید:زمانی کار تمام شده تلقی می شود که که از مشاجره و اختلاف به یک نتیجه گیری مشترک رسیده باشید. برای رسیدن به چنین مرحله ای بایستی دو طرف دارای چند پیش شرط و ویژگی باشند: توانا، دانا، صادق و مهربان.

۱۱)مسئولیت خود را بپذیرید:یکی از اجزاء لازم برای خوشبختی پذیرش مسئولیت اعمال ، رفتار، افکار و تصمیم های خود است. پذیرش اشتباه نشانه ضعف نیست بلکه فرصتی برای اصلاح و به جلو رفتن و توانمندتر شدن است. ذلت افتادن در لجنزار نیست، ماندن در آن است.

۱۲)ستایش و سپاسگزاری کنید:در فرصت ها و زمانهای مناسب از همسرتان بخاطر تعهدات برآورده شده و پای بندی به آنها قدردانی و تشکر کنید و بیشتر شدن علاقه و محبت تان را نشان دهید.

چند نکته:

*در بسیاری از موارد طرح درست مشکل و مسئله خود به خود باعث حل آن می شود.

*افراد ممکن است به راحتی نظر و عقیده قبلی خود را عوض کنند و به صرف حرف و قول های قبلی، نبایستی مطمئن بود که فرد در مراحل بعدی زندگی بر عهد و پیمان خود بماند (مهم این است که دریابیم آیا فرد مخاطب ما انسان قابل اعتماد و استواری است یا نه).

*انتظار این را داشته باشید که نکات منفی و بد همسرتان، پس از ازدواج و در زندگی ۱۰ تا ۲۰ در صد بیشتر از آنچه شود که در دوران آشنایی و نامزدی متوجه آنها شده بودید.

*در بسیاری از موارد، ما مجبور هستیم که بجای انتخاب میان خوب و بد، دست به انتخاب میان بد و بدتر بزنیم.

*هر مسئله ای، تقریباً همیشه دارای راه حل های مختلفی است و فقط کمتر از ۵% چیزهای دنیا مطلق است.

———————————————-

منبع : مسائل و مشکلات زناشویی و راه کارها / مؤلفین: دکتر سید اصغر ساداتیان   دکتر ماهیار آذر / انتشارات : ما و شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا