خبر های جدید

تداوم جنگ نیابتی قاهره و حامیان اخوان المسلمین

 تداوم جنگ نیابتی قاهره و حامیان اخوان المسلمین
مصر با قرار دادن نام گردان های عزالدین قسام در فهرست گروه های تروریستی نبردی تازه را با حامیان بین المللی اخوان آغاز نموده است. انفجارها و حوادث تروریستی در صحرای سینا و در مناطقی همچون شیخ زوید و العریش ترس را بار دیگر به مصر بازگرداند و انصار بیت المقدس که خود را به داعش منتسب می کنند، مسئولیت این اقدامات تروریستی را بر عهده گرفتند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در واکنش به قضایای اخیر در سینا از فعالیت های محرمانه اخوان المسلمین علیه امنیت ملی این کشور سخن گفت و بر مبارزه با آن تاکید کرد.

فارغ از صحت و سقم اظهارات سیسی در اجلاس اتحادیه آفریقا نمی توان قرار دادن نام گردان های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس را در فهرست گروه های تروریستی از سوی دادگاه مصر با موضع گیری اخیر سیسی مرتبط ندانست از آنجا که حماس نیز دارای مشی فکری اخوانی بوده و همین بهترین فرصت برای قاهره است که بدین وسیله بتواند حماس و اخوان را در انزوا قرار داده و از این رهگذر روابط خود با تل آویو را بیش از پیش گسترش دهد.

در واقع با نگاهی دقیق تر می توان مخاطب اظهارات رئیس جمهور مصر را ترکیه و قطر دانست که حامیان اصلی جریانات اخوانی هستند و حاضر به تغییر رویکرد خود در ساماندهی تحرکات جنبش اخوان المسلمین نیستند.از این رو تنش های پیشین محور اخوان و مصر احیا شده و قاهره به اشاره ریاض همزمان با حوادث مصر از آن به عنوان اهرم فشاری علیه رقبای فرا منطقه ای بهره می گیرد.

واکنش ترکیه و قطر در مقابل جنگ نیابتی تازه ای که قاهره به راه انداخته شاید ترغیب اخوان المسلمین در مصر به استمرار تظاهرات و ایجاد چالش های جدیدی برای سیسی باشد  و سکوت آنان در مرحله کنونی بی جهت نیست.
منبع: خبرگزاری شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا