خبر های جدید

ممنوعیت کتاب متفکران اسلامی چون حسن‌البنا و سیدقطب در نمایشگاه کتاب قاهره

ممنوعیت کتاب متفکران اسلامی چون حسن‌البنا و سیدقطب در نمایشگاه کتاب قاهره

نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره در حالی  آغاز به کار کرده که نظارت امنیتی شدیدی بر این نمایشگاه تسلط دارد. کتاب متفکران اسلامی چون حسن‌البنا و سیدقطب ممنوع اعلام شده است.

الجزیره در این باره نوشت: بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب قاهره شاهد بازرسی‌های گسترده‌ای هستند که نشان از نگرانی از فعالیت معارضان حکومت فعلی مصر دارد؛ چه اینکه پس از انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی درباره اعتراضات سیاسی هلی‌کوپترهایی نیز در آسمان این منطقه گشت‌زنی می‌کنند.

یک ناشر که نام خود را به الجزیره نگفته است می‌گوید: از حضور ناشران بسیاری در این‌ نمایشگاه ممانعت به عمل آمده است که از جمله آنها انتشارات «سفیر» است که در بخش کتب کودکان تخصص داشته و با وجود اختصاص بخش ویژه‌ای از نمایشگاه از دهه ۸۰ میلادی به این نوع کتاب‌ها علتی برای ممانعت از حضور انتشارات سفیر داده نشده است.

وی همچنین گفته است که نظارت امنیتی واضحی بر ناشران اسلامی صورت گرفته به گونه‌ای که برخی ناشران مجبور شده‌اند کتاب‌های نویسندگان اسلام‌گرا را از ترس پلیس مخفی پنهان کنند.

در همین حال «خالد فهمی» استاد دانشگاه المنوفیه به الجزیره گفته است که «کتاب‌هایی که به اندیشه اخوان المسلمین» می‌پردازد حضوری در نمایشگاه ندارند و این «جزئی از فضای تبعیض است، فضایی که با به حاشیه راندن رسانه‌ای و تبعید هر کس که به نزدکی آن به اسلامگراها مشکوک می‌شوند ادامه دارد».

بنابر این گزارش، این در حالی است که مقامات وزارت فرهنگ مصر در پی انتشار اخباری درباره برچیدن کتاب‌های یوسف القرضاوی از این نمایشگاه مدعی شدند که نمایشگاه کتاب قاهره به «آزادی فکر و اندیشه» اعتقاد دارد و از«مصادره کتب بر اساس احترام به اصل تضارب آرا استقبال نمی‌کند.»

اما همین وزارتخانه عنوان کرده که «به دلیل فشارهای مردمی و توهین‌های قرضاوی به مردم و ارتش مصر» انتشارات الشروق که توزیع‌کننده کتاب‌های شیخ یوسف القرضاوی بوده آنها را به اختیار خود جمع‌آوری کرده است!این در حالی است که انتشارات الشروق کتب متعددی از حسن البنا موسس شهید اخوان المسلمین مصر، سیدقطب و دیگران منتشر می‌کند و گفته شده کتاب‌های مربوط به این متفکران نیز از حضور در نمایشگاه منع شده است.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا