خبر های جدید

دادگاه عالی آلمان به ممنوعیت پوشیدن روسری برای معلم‌ ها پایان داد

دادگاه عالی آلمان به ممنوعیت پوشیدن روسری برای معلم‌ ها پایان داد

ممنوعیت پوشیدن روسریدادگاه عالی آلمان ممنوعیت پوشیدن روسری را برای معلمان مدارس دولتی این کشور خلاف قانون اساسی دانست و آن را حذف کرد.بر اساس حکم این دادگاه منع پوشیدن روسری که در سال ۲۰۰۴ قانونی شد، آزادی‌ های مذهبی را خدشه‌دار می‌ کند.

دو معلم زن مسلمان که اخیراً مجبور شده‌ بودند از شیوه‌ های جایگزین برای پوشاندن سرشان استفاده کنند در این مورد به این دادگاه شکایت کرده بودند.این ممنوعیت در سال ۲۰۰۴ با این استدلال اعمال شده بود که حجاب می‌ تواند نظم کلاس را مختل کند و بی‌ طرفی معلم را زیر سوال ببرد.

اکنون دادگاه عالی آلمان رای داده که مدارس از این به بعد “نه تنها موظف‌ اند که برای توجیه این ممنوعیت‌ ها مخاطرات و آسیب‌ های کلی این موارد را ثابت کنند بلکه باید مخاطرات مشخص و قابل توجه ناشی از آن را هم به اثبات برسانند.”‬‎این دادگاه همچنین گفته این موضوع که ارزش‌ ها و سنت‌ های فرهنگی و آموزشی مسیحی و غربی از شمول این قانون معاف شده‌ اند یک تبعیض بوده است.

دادگاه فدرال قانون اساسی آلمان در بیانیه خود گفته “ممنوعیت مطلق نمادهای مذهبی بر اساس ظاهر آموزش دهندگان، مغایر آزادی‌های مذهبی است.”این دو معلم شکایت خود را ابتدا در یک دادگاه محلی در ایالت نوردراین-وستفالن در غرب آلمان مطرح کرده بودند.در سایر ایالت‌ های آلمان هم پوشیدن روسری ممنوع است که اکنون با حکم این دادگاه فدرال، در آن ایالت‌ ها هم این ممنوعیت برداشته می‌ شود.

بیش از ۷ درصد جمعیت اروپا را مسلمانان تشکیل می‌دهند.ممنوعیت حجاب در مدارس آلمان از سال ۲۰۰۴ قانونی شد.در برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه هم در سال ۲۰۰۴ قوانین منع حجاب و پوشاندن سر تصویب شد.

تصویب این قوانین مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل بوده است که این موارد را تبعیض علیه مسلمانان می‌ دانند.

منبع: تابش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا