جهان اسلاممقالات ارسالی

خصومت سیسی با فلسطینیان حتی تل آویو را نیز انگشت به دهان کرد

خصومت سیسی با فلسطینیان حتی تل آویو را نیز انگشت به دهان کرد

نویسنده: صالح نعامی

رهبران صهیونیستی ـ حتی در شیرین ترین رویاهای خود ـ نیز پیش بینی نمی کردند روزی فرا رسد که کشوری عربی، یکی از تشکل های مقاومت فلسطین را به عنوان تروریست بر شمارد و در توصیف مقاومت از همان تعریفی استفاده کند که صهیونیست ها به کار می برند.

در حقیقت، این موضوع راز توجه فراوان نخبگان صهیونیست به حکم دادگاه رسیدگی به امور فوری قاهره است که در آن، گردان های قسام، شاخه نظامی جنبش حماس را به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کرده است.

نخبگان صهیونیست در این نکته اتفاق نظر دارند که حکم نظام قضایی مصر علیه گردان های قسام، ضربه ای قوی بر پیکره مسئله فلسطین است و توان «اسرائیل» برای مقابله با مقاومت را افزایش می دهد.

نکته قابل ملاحظه آن است که محافل راهبردی صهیونیستی که در ارتباط با مراکز قدرت در تل آویو هستند، بیش از همه به حکم دادگاه مذکور توجه نشان دادند. مرکز صهیونیستی مطالعات جامعه و حکومت (یروشلایم) این حکم را مقدمه دست کشیدن مصر از مسئله فلسطین می داند.

مرکز مطالعاتی «یوروشلایم» که مدیریت آن بر عهده «دری گلد» مشاور سیاسی ارشد نخست وزیر رژیم صهیونیستی می باشد، معتقد است که این حکم، حاشیه مانور ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان را کم تر می کند و او را در برابر دو گزینه قرار می دهد که یکی از دیگری بدتر است. یا اینکه باید به گزینه آشتی با جنبش حماس پایبند باشد که در این صورت، روابطش با مصر را از دست خواهد داد ؛ چرا که قاهره، جنبش حماس را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند. گزینه دوم آن است که اصلا فکر غزه را از سر بیرون کند و به دنبال آن، حق خود را برای تشکیل یک کشور فلسطینی از دست می دهد ؛ زیرا جامعه جهانی نمی تواند به یک کشور فلسطینی بدون غزه اعتراف کند.

زیپی بارئیل، تحلیلگر مسائل جهان عرب در روزنامه هاآرتص به این نکته اشاره می کند که حکم دادگاه مصر، یک اقدام بی سابقه در تاریخ مناقشه عربی اسرائیلی است و می گوید: «برای اولین بار می بینیم که یک کشور عربی رسما و از طریق نظام قضایی خود همان موضعی را در قبال یکی از تشکل های اصلی در فلسطین اتخاذ می کند که همان موضع اسرائیل است.»

وی در مقاله ای که روز دوشنبه گذشته توسط روزنامه هاآرتص منتشر گردید، ابراز داشت: «صدور این حکم، انقلاب علیه اصل و مبدئی بود که می گفت مقاومت فلسطین در راستای خدمت به منافع جهان عرب عمل می کند.»

زیپی بارئیل در بخشی دیگر از مقاله خود عنوان داشت: «با نظر به اینکه سازمان وابسته به داعش مسئولیت عملیات صورت گرفته در منطقه سینا را پذیرفته است، نباید اخوان المسلمین و جنبش حماس را در این ماجرا متهم کرد.»

وی در تشریح دلیل اتهامات نسبت داده شده به حماس، اظهار داشت: «مصر با این اقدام در جهت مشروع جلوه دادن تداوم روند محاصره نوار غزه و بسته نگاه داشتن گذرگاه رفح است.»

نویسنده صهیونیستی مذکور ابراز داشت: «بعید نیست که صدور این حکم مرتبط با انتخابات مجلس قانونگذاری مصر باشد که سیسی درصدد است تا به زودی آن را برگزار کند. او می خواهد با نسبت دادن چنین اتهاماتی علیه حماس و اخوان المسلمین، مشروعیت را از نمایندگان عضو اخوان که می خواهند به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کنند، سلب نماید.»

استنتاجی که بارئیل از ماجرای حکم دادگاه مصر علیه گردان های قسام می گیرد و به نظر منطقی هم می رسد، این است که «مصر دیگر نمی تواند نقش یک میانجیگر را میان حماس و اسرائیل یا حماس و فتح بازی کند.»

آلموگ بوکر، تحلیلگر کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی حکم دادگاه مصر علیه شاخه نظامی حماس را مهم ترین تصمیم اتخاذ شده در حوزه مناقشه فلسطینی صهیونیستی می داند که در سال های اخیر بی سابقه بوده است.

بوکر در توضیح خود در خصوص حکم یادشده گفت: «احدی انتظار نداشت که مصر در مسیر خصومت خود با جنبش حماس به این نقطه برسد. تاثیری که این حکم دارد، بیش از تاثیر تمامی جنگ هایی است که اسرائیل علیه جنبش به راه انداخت.»

وی در بخشی دیگر از گفته های خود اظهار داشت: «حماس به دشمن سرسخت مصر مبدل گردیده است. تدابیر سختگیرانه مصر علیه حماس بدون هیچ گونه اعتراض جدی در داخل مصر یا سازمان های حقوقی بین المللی انجام می پذیرد.»

تحلیلگر صهیونیستی یادشده، حکم دادگاه مصری را تعجب آور توصیف کرد به ویژه آنکه با صدور مصوبه دادگاه عالی اروپا در خصوص خروج نام حماس از لیست گروه های تروریستی همزمان بوده است.

نکته جالب توجه اینکه، با وجود خرسندی تل آویو از مواضع سیاسی علیه جنبش حماس ؛ ولی برخی افراد در اراضی اشغالی ۴۸ (اسرائیل) هستند که نگران اقدامات مصر هستند و معتقدند: «افزایش شدت محاصره علیه نوار غزه، حماس را وادار می کند تا جنگی جدید را علیه اسرائیل به راه بیاندازد.»

از دیگر پارادوکس های این ماجرا آن است که برخی نخبگان راستگرا و تندروی افراطی با شور و اشتیاق فراوان از سیسی حمایت می کنند و از جامعه جهانی می خواهند تا به روند پشتیبانی خود از نظام حاکم بر مصر تسریع بخشند. زیپی مزال، سفیر اسبق رژیم صهیونیستی در قاهره که رویکردی راستگرایانه دارد، از ایالات متحده و غرب به خاطر عدم حمایت قاطعانه از نظام حاکم بر مصر در جنگ علیه جماعت اخوان المسلمین، جنبش حماس و گروه های جهادی انتقاد و تاکید کرد که جنگ سیسی با گروه های مذکور در راستای خدمت به منافع غرب و رژیم صهیونیستی است.

دیپلمات مذکور در مقاله ای که توسط مرکز مطالعات «یروشلایم» منتشر شد، دستاوردهای سیسی را بر شمرد و تاکید کرد که وی ۱۸۵۰ تونل زیر زمینی میان سینا و غزه را از بین برده است و ده ها گروهک تروریستی را نابود کرده و صدها نفر از اعضای گروه های جهادی را کشته است.

وی در ادامه از دولت آمریکا به خاطر اینکه به ارتش مصر برای آموزش نیروهایش جهت مقابله با سازمان های جهادی کمک نکرده است، انتقاد نمود و همین امر باعث شد تا عملکرد ارتش مصر ضعیف باشد.

سفیر سابق رژیم صهیونیستی در قاهره ضمن اعتراض به غرب به خاطر عدم اهتمام به موضوع کمک رسانی به سیسی جهت مقابله با اسلامگرایی افراطی، از اینکه دولت اوباما بر شناسایی جماعت اخوان المسلمین اصرار می ورزد و این گروه را به عنوان یکی از جنبش های ملی مصر می داند، انتقاد نمود.

مزال ابراز داشت: «در صورت شکست سیسی در مقابله با اخوان المسلمین و گروه های جهادی، تل آویو بیش از همه طرف ها متضرر خواهد شد.»از آنچه گذشت حجم و عمق امید صهیونیست ها به حکم دادگاه مصر ـ به عنوان حامی اساسی امنیت صهیونیست ها ـ روشن می شود.
منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا