خبر های جدید

دیدار امامان مساجد اهل سنت استان تهران با دستیار ویژه رئیس جمهور

دیدار امامان مساجد اهل سنت استان تهران با دستیار ویژه رئیس جمهور

امامان اهل سنت مساجد استان تهران  با حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در دفتر ایشان دیدار کردند.

حجه الإسلام یونسی در این دیدار ضمن خیر مقدم به ائمه اهل سنت تهران و تأکید بر لزوم برگزاری بیشتر این جلسات جهت آشنایی بیشتر، اقامه نماز جمعه اهل سنت در تهران را سهل و ممتنع دانست و گفت: سهل است چون اقامه نماز غیر قانونی و غیر شرعی نیست و ممتنع است چون در برخی اذهان پیچیدگی و تنگ نظری‌هایی وجود دارد و بر همین اساس باید حرکت در این راستا با تدبیر و درایت صورت گیرد. دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت معتقدم مساله این نماز خانه‌ها و مشکلات روبروی آنها موضوعی فرهنگی است نه مذهبی و دینی. متاسفانه برخی ذهنیت‌های افراد جای دین را گرفته و رنگ و بوی دینی به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه مسجد برای خداست تأکید کرد: ایده آل این است که مساجد متفاوت نداشته باشیم و مساجد برای همه مردم باشد چه شیعی چه سنی تفاوتی نباشد که امام چه کسی است. وی وجود اختلافات را عاملی در دست دشمن قلمداد کرد که به این وسیله مسلمانان را به جان هم می‌اندازد و موجب کشتار مسلمانان می شود و فاجعه اتفاق می‌افتد. حجه الاسلام یونسی با تاکید بر ادامه کار و ارتباط با ارگانها و وزارتخانه‌های مختلف افزود: شما پیگیر باشید و مأیوس نشوید و البته مسأله را تبلیغاتی و سیاسی نکنید. همچنین گفت: شما حق دارید نماز جمعه را اقامه کنید، نمازهای عیدین بخوانید و داشتن جای مناسب و آبرومندانه داشته باشید ما هم کمک می‌کنیم که از این وضعیت نامناسب خارج شوید.

در ابتدای این دیدار حمزه شیخه‌پور مسئول شورای امور مساجد اهل سنت تهرانِ جماعت دعوت و اصلاح ایران ضمن تشکر از آقای یونسی و معاون ایشان برای برگزاری این جلسه، تلاش‌های ایشان را در جهت احیای حقوق اقوام و مذاهب قابل قدردانی دانست و افزود: این تلاش‌ها در راستای حفظ حقوق اقوام و مذاهب کم کم دارد به یک عزم ملی در سطح کشور تبدیل می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به تاریخچه شروع فعالیت نمازخانه‌ها اشاره کرد که: پانزده سال پیش اهل سنت برای اقامه نماز جمعه به سفارتخانه‌ها مراجعه می‌کردند اما به لطف خداوند و تلاش‌های جمعی امروزه تعداد مساجد فراوان است و اگرچه از نظر کیفیت مطلوب نیستند اما مکان های حداقلی برای اقامه نمازهای جماعت و جمعه و کلاس‌های آموزش قرآن فراهم شده است.

شیخه پور بیان کرد که شورای امور مساجد تلاش نموده است ضمن تعامل سازنده با ارگان های ذیربط، در مساجد تحت پوشش از هرگونه اقدامی که زمینه اختلاف و تفرقه را فراهم می کند خودداری شود تا بستر مناسبی برای برگزاری شعایر عبادی اهل سنت تهران ایجاد گردد. وی تأکید کرد: با وجود تفرقه‌ها و ناامنی‌ها در منطقه، حفظ وحدت و یکدلی بسیار مهم و ضروری است.

مسؤول شورا ضمن اظهار امیدواری به حل مشکلات موردی در مدیریت مساجد تصریح کرد: از نگاه ما برخوردهای تنگ نظرانه برخی از مسؤولین در مواردی چون پلمپ بعضی از مکان های عبادی تهران مانند پونک و محمدشهر و گاهی ممانعت‌ در برگزاری نمازهای عیدین را ناشی از نگاه نظام و مسئولان تراز اول مملکت نبوده بلکه بیانگر برخوردهای سلیقه‌ای برخی مسئولان شهری است. شیخه‌پور در پایان ابراز داشت، که همفکری و همدلی مردم و مسؤولین می تواند زمینه ساز تحقق شعار وحدت باشد.

حیدرعلی باقریان معاون دستیار ویژه رئیس جمهور در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از حضور امامان جمعه گفت که رویکرد اصلی ائمه اهل سنت تهران تاکنون مبتنی بر وحدت و همگرایی و همراهی با نظام و همکاری با مسؤولین در همه زمینه ها بوده است و مردم را به وحدت ، همدلی و همسویی با نظام دعوت کرده اند که این امر جای تقدیر دارد اما متاسفانه در برخی موارد مشکلاتی از ناحیه بعضی ادارات و دستگاه های اجرایی برای آنها ایجاد شده است که نیازمند مساعدت و پیگیری برای رفع مشکلات است.

باقریان ابراز داشت دستیاری ویژه تاکنون تعامل سازنده و مثبتی را با علما و نخبگان اهل سنت داشته است و از این به بعد نیز این آمادگی وجود دارد که نظرات و پیشنهادات آنها را بشنود و به مسؤولان ذیربط منتقل کند. همچنین گفت برای حل مشکلات همه باید با همکاری و همفکری بتوانیم ناملایمات را پشت سر بگذاریم.

در ادامه این دیدار محمد درزند از علمای اهل سنت ساکن تهران ضمن بیان اینکه علیرغم وجود مشکلات فراوان، تغییرات مثبت را در دولت تدبیر و امید مشاهده می‌کنیم، با اشاره به آیه “الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّـهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ” حج/۴١ گفت: آنچه از شما انتظار داریم تلاش در راستای وحدت و همدلی و فراهم کردن زمینه دینداری است. شیخ درزند ابراز داشت علمای اهل سنت تهران به مسائل سیاسی و امنیتی کشور واقف هستند و همیشه تلاش می کنند از اختلاف و تفرقه و خشونت و افراط گری پرهیز کنند. وی در ادامه با بیان اینکه اهل سنت جمعیت چشمگیری در تهران دارند ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک زمینه بهتری برای برگزاری شعایر عبادی این دسته از شهروندان ایجاد شود تا به تقویت امنیت و وفاق ملی کمک کند.

سخنران بعدی این نشست مولوی عبیدالله موسی‌زاده بود که ضمن اینکه ابتکار رئیس جمهور در انتخاب جناب آقای یونسی به عنوان دستیار ویژه را مایه امیدواری دانست، به گوشه‌ای از سخنان مقام رهبری استناد کرد که: اقامه نماز از نشانه‌های حکومت صالحان است و افزود بعد از انقلاب نهادهای مختلفی به اقامه این فریضه الهی پرداختند که ستاد اقامه نماز یکی از آنهاست و این اولین حرکت بزرگان انقلاب بود. امام جمعه پونک ضمن اشاره به اینکه راه ما وحدت و اعتدال و پرهیز از افراط گرایی است، افزود: تعطیلی نمازخانه‌ها سبب ضربه زدن به وحدت و مایه ی دل‌شکستگی افراد می‌شود. وی گفت: ما نه تنها انتظار داریم نظام ما را تشویق کند که مشغول کار خیر هستیم، انتظار داریم امکانات بیشتری برای اقامه نماز و برگزاری کلاس‌های قرآن و… را در اختیار ما بگذارد. وی با تشبیه شیعه و سنی به دو فرزند انقلاب تصریح کرد: اگر یکی از فرزندان قوی، ثروتمند و توانا و دیگری فقیر و ضعیف و ناتوان باشد، پدر باید از فرزند فقیر و ضعیف حمایت کند.

در ادامه مولوی عبیدالله موسی زاده گفت: انتظار داریم دولت نگاه امنیتی را نمازخانه‌ها بردارد و افزود: در اعیاد (قربان و رمضان) وقتی نیروهای انتظامی و پلیس امنیت در جلو نمازخانه‌های صادقیه و پونک یا جاهای مختلف دیگر صف می‌کشند و از ورود نمازگزاران به مسجد جلوگیری می‌کنند ما بسیار متاسف و شرمگین هستیم زیرا مردمی که شاهد این صحنه‌ها هستند به گونه‌ای دیگر برداشت می‌کنند انگار که در این مکانها کار خلاف قانون و شرع صورت گرفته است.

در ادامه این نشست امام جمعه یافت‌آباد تهران با تاکید بر اینکه از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود که با وجود مشکلات مختلف، اقدام عملی انجام دهد و به شعارها جامه عمل بپوشاند. نوری در ادامه سخنان خود به مواردی از انتظارات از قبیل: تهیه‌ی مکانهایی مناسب برای اقامه نمازهای عیدین و تأمین امنیت آنها و اعطای مجوز اقامه نماز به مساجد استان های تهران و البرز اشاره کرد

منبع: خبرهای اصلاح‌وب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا