اندیشهاهل سنّتمقالات ارسالی

غنوشی : اسلام دموکراتیک، پادزهر داعش است.

غنوشی : اسلام دموکراتیک، پادزهر داعش است.

راشد الغنوشی، رهبر جنبش النهضه در تونس، روند دموکراتیک اسلامی را تنها چاره و پادزهر داعش عنوان نمود.راشد الغنوشی، در گفت‌وگویی که با حلمی حاجال اوغلو در روزنامه‌ی ” آکشام ” انجام داد گفت: مدافعان راستین اسلام، جلوی رشد گروه‌های رادیکال را خواهند گرفت.
غنوشی ، رهبری فرزانه است. علیرغم تحمل بیست سال تبعید، هیچگونه خشم و کینه‌ای در دل ندارد. فردی بردبار، سازنده و دقیق است. این رهبر جنبش النهضه و مدافع اسلام دموکراتیک، بعد از انقلاب آزادی و کرامت ۲۰۱۱ در تونس و بازگشت به کشور، همواره سیاست آشتی‌جویانه را در پیش گرفته است. شکی نیست که در آینده‌ای نه چندان دور، نام راشد الغنوشی خواهد درخشید.

[خلاصه‌ای از این گفت‌وگو:] چرا جهادی ها در این کشور اینقدر دارای نفوذ هستند؟ گفته می‌شود که بیش از سه هزار تونسی در عراق و سوریه در صف جهادیها می‌جنگند. آیا دلیل این موضوع تنها فشارهایی بود که قبل از انقلاب بر جنبش النهضه اعمال می‌شد؟
برخی مشکلات داخلی وجود دارد. توسعه از بین رفت، فقر افزایش یافت. می‌بینیم که جهادیها اکثرا در مناطق فقیرنشین سربرافراشته‌اند. سیستمی وجود دارد که افراد در آن، بدون اندیشیدن و تفکر کردن و تنها با اطلاعاتی ساده و نادرست آموزش داده می‌شوند. نتیجه‌ی آموزش این سیستم، جوانان فریب خورده‌ای هستند که امکان وابستگی آنها را به گروه‌های افراطی و شبه نظامی ممکن می‌سازد. اما تونس یک کشور دموکراتیک است. به امید خداوند، تونس در مقابل این مشکلات پیروز خواهد شد.

 بوکوحرام در نیجریه، الشباب در سومالی، انصارالشریعه در سومالی، و در آفریقای شمالی و مغرب، القاعده کاملاً فعال است؛ چرا این گروه‌ها تا این اندازه توانمند شده‌اند؟
بدون شک، سرمایه‌ی استبداد، فقر دیگران است.  در این شرایط، از این گروه‌های رادیکال، به بهانه‌ی دفاع از «اهل سنت یتیم مانده!» بهره گرفته می‌شود. به همین سبب، ترویج دموکراسی به عنوان ابزار مقابله با تروریسم، خدمات مفید آموزشی، خدمات بهداشتی و معرفی نگرش صحیح به اسلام، بسیار لازم و ضروری است.

به نظر شما، گروه‌های رادیکال سلفی، چگونه می‌توانند عقب‌نشینی کنند؟
این گروهها رادیکال، تا ظهور اسلام علمی و مدافعان راستین اسلام، خود را مدافع اسلام تلقی خواهند کرد. بر این اساس، اسلام علمی و دموکراتیک، چاره و پادزهر داعش و گروه‌های افراطی خواهد بود.

می‌دانیم که با ترکیه رابطه‌ی قدرتمندی دارید. از این کشور چه انتظاری دارید؟
بسیار به ترکیه امیدواریم. انتظار داریم که ترکیه در جهت برقراری عدالت اجتماعی و دموکراسی در آفریقای شمالی و خاورمیانه، و نیز  بازگشت اعتبار اسلام به این مناطق، نقش اساسی را ایفا نماید.

 در جریان حمله به موزه‌ی باردو، چه کسی مورد هدف بود؟
این حمله، همه را مورد هدف قرار داد. النهضه، دولت تونس، و ” انقلاب” که اساس و اصل آزادی است، مورد هدف حمله‌کنندگان قرار گرفت. اما خوشبختانه موفق نشدند. از نظر ما، حمله به موزه باردو درداور و تاسف آوراست اما باعث از بین رفتن ما نمی‌شود. به امید خداوند، تونس در مقابل این مشکلات پیروز خواهد شد.

بعد از حمله به موزه، گروهی به حمایت از داعش اقدام به برپایی تظاهراتی خونین کردند. به نظر شما مسئول این حملات کیست؟
عوامل فراوانی مسؤل این حمله هستند. اغتشاشات و وضعیت ناگوار در آفریقای شمالی، لیبی، رویدادهای مصر، عراق، سوریه و یمن، همه در ایجاد روحیه‌ی تروریستی نقش دارند. گروه‌های تروریست در تونس، در زمان دیکتاتوری بن علی شکل گرفتند. جنبش النهضه – به عنوان حامی اسلام علمی و دموکراتیک – از صحنه دور نگهداشته شد. وقتی که کسی نبود تا حقیقت اسلام را معرفی نماید، گروه‌های افراطی، این خلأ را پر کردند.

نویسنده: حلمی حاجال اوغلو – برگردان از ترکی: نایب قدرت
منبع:اصلاح وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا