خبر های جدید

نشست پارلمان پاکستان درباره جنگ یمن

نشست پارلمان پاکستان درباره جنگ یمن

پارلمان پاکستان امروز درخواست عربستان از این کشور برای کمک نظامی به ائتلاف ضد یمن را بررسی می کند. این درخواست عربستان سعودی، “نواز شریف” نخست وزیر پاکستان را در برابر گزینه های مختلفی قرار داده است.
به گفته برخی تحلیلگران این درخواست، هواداران سینه چاک عربستان به رهبری نواز شریف را در مقابل افکار عمومی این کشور که از جنگ به ستوه آمده اند، قرار می دهد.نواز شریف بارها گفته است با هرگونه تهدید ضد عربستان مقابله خواهد کرد، اما مشخص نکرده است که چه اقدامی برای مقابله با این “تهدید” انجام خواهد داد.
“عارف رفیق” دستیار پژوهشگر در بنیاد خاورمیانه – در واشنگتن، گفت: پاکستان قصد دارد حداقل انتظارات عربستان را برآورده کند اما احتمال نمی رود دست به اقدام جدی در داخل یمن بزند اما ممکن است مرزهای عربستان را تقویت کند.
شریف پس از آن که با کمک دلارهای سعودی اقتصاد کشورش را نجات داد خود را مدیون سعودی های می داند.شیوع فرار مالیاتی در پاکستان این کشور را نیازمند تزریق منظم ارز خارجی کرده است.در همین راستا عربستان سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار به پاکستان داد. عربستان همچنین پس از کودتای نظامی سال ۱۹۹۹ میزبان نواز شریف بود.
افکار عمومی پاکستان تا حد زیادی با دخالت در حملات عربستان به یمن مخالف است و با توجه به حضور قومیتها مختلف در پاکستان پیوستن این کشور به ائتلاف سعودی ضد یمن موجب نزاع طایفه ای در این کشوراتمی ۱۸۰ میلیون نفری می شود.
پاکستان همچنین دارای مرزهایی با هند – دشمن سرسخت اسلام آباد – و افغانستان است و نیروهایش درگیر عملیات نظامی ضد طالبان است.
بسیاری از تحلیلگران اما بر این باورند که پاکستان بیش از نیمی از تاریخ خود را – از زمان استقلال- تحت حاکمیت ارتش بوده است وحرف آخر را در این زمینه ارتش می زند. اما ارتش پاکستان تاکنون در این زمینه سکوت اختیار کرده است.
پاکستان حدود ۱.۵ میلیون سرباز دارد که تقریبا یک سوم آن ها درگیر حملات ارتش در طول مرزهای کشور با افغانستان هستند. بیشتر نیروهای باقی مانده نیز وظیفه مقابله با هند -همسایه اتمی- را دارند. بخش دیگری از این نیروها نیز طرح جدید دولت برای مبارزه با تروریسم را اجرا می کنند.

منبع: العالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا