خبر های جدید

آغاز به کار اولین حزب سیاسی اخوان المسلمین سوریه

آغاز به کار اولین حزب سیاسی اخوان المسلمین سوریه

سوریه بعد از چند سال قیام مسلحانه بر ضد نظام اسد بالاخره جماعت اخوان المسلمین سوریه اولین حزب سیاسی خود را در داخل کشور تحت عنوان حزب ملی عدالت و قانون (وعد)معرفی کرد.دفتر اجرایی حزب ملی عدالت و قانون پنج شنبه گذشته اولین جلسه معرفی حزب را برگزار کرد.در این نشست جمع کثیری از فعالان حوزه رسانه،مقامات محلی و نخبگان به همراه رهبران و کادر حزب حضور داشتند.

در آغاز این نشست – که در شمال استان ادلب برگزار شد- دکتر محمد حکمت ولید رئیس حزب که خود دبیر کل جماعت اخوان المسلمین سوریه هم است سخنرانی کرد.وی در این سخنان از تحولات شکل گیری حزب سخن گفت و خاطرنشان کرد که مراحل و اقدامات تأسیس و تشکیل این حزب ماهها به طول انجامیده است.

مهندس محمد زهیر الخطیب یکی از اعضای مؤسس از ماهیت حزب سخن گفت و تأکید کرد که حزب ملی، مستقل، دارای مرجعیت اسلامی و اعتدال گراست.این حزب در راستای تقویت و تثبیت مبانی آزادی و عدالت با بهره گیری از ساز و کارهای دموکراتیک عمل خواهد کرد.

وی در ادامه از اصول،اهداف،ساز و کارها و برنامه های حزب در راستای کمک به انقلاب مردمی و نیز برنامه هایی که بعد از سقوط بشار اسد در دستور کار خواهد داشت سخن گفت.بعد از آن رفاه مهندس رئیس بخش بانوان حزب بیانیه ی معرفی حزب را قرائت کرد.

در این بیانیه تأکید شده است که حزب “وعد” با برنامه های واقع گرای خود در خدمت انقلاب مردمی سوریه خواهد بود،به پروسه ی تغییر کمک خواهد کرد و در راستای تشکیل و بنای یک دولت مدرن مبتنی بر معیارهای شهروندی و وجود احزاب و جناحهای سیاسی در سوریه تلاش خواهد کرد.

در این بیانیه تصریح شده است: این حزب برای ساختن”سوریه ی جدید” دست همکاری خود را به سوی تمام جناحها و قدرتهای سیاسی دراز می کند.جهاد اتاسی سخنگوی رسمی حزب عدالت و قانون گفت : دفاتر این حزب در بیشتر مناطق آزاد شده که امکان داشته باشد افتتاح خواهد شد.

اتاسی همچنین اشاره کرد که قصد دارد به هدف تبادل افکار و معرفی افکار حزب به شکل ویژه با سوری های اسکان داده شده در جنوب ترکیه ملاقات کند.همچنین سخنگوی رسمی حزب خاطر نشان کرد که قصد دارد به هدف پیوستن حزب به نهادهای مخالف نظام سوریه خصوصا ائتلاف ملی اپوزسیون سوریه با این گروهها و نهادها وارد مذاکره شود.

این حزب نشست تأسیس خود را با حضور ۱۱۰ نفر از اعضای مؤسس خود در ژوئن سال گذشته در استانبول ترکیه برگزار کرد.در این نشست مقرر شد نشست معرفی حزب در نوامبر سال گذشته باشد اما چند بار به تأخیر افتاد.

گزارش های خبری حاکی از آن است که جماعت اخوان المسلمین این حزب را با ائتلاف اعضایی از علویها،مسیحیها و کردها تشکیل داده است.ناظران معتقدند تشکیل این حزب تلاشی در جهت ایجاد شاخه ی سیاسی اخوان المسلمین با همکاری جناحهای سازمان نیافته دیگر است.خبرگزاری مسارپرس نزدیک به جماعت اخوان المسلمین اعلام کرده که نبیل قسیس معاون و دکتر احمد کنعان دبیرکل این حزب هستند.

چهره های ملی دیگری نیز عضو این حزب هستند مانند دکتر داروساز سعد وفایی که یکی از فعالان سیاسی است و در این حزب سمت معاون دبیرکل را دارد.دکتر هشام مروه که پیش تر از رهبران ائتلاف ملی بود سمت ریاست بخش قانونی حزب را دارد.علاوه بر این افراد چهره های  متعدد دیگری از جماعت اخوان مانند دکتر محمد علی العظیم،دکتر جهاد اتاسی،محمد معتز الحمی ،خانم رفاه المهندس،خانم رشیده الرشید نیز عضو هستند.ریمون معجون عضو مسیحی شورای ملی نیز در این حزب عضو است.

لینک منبع عربی: اسلامیون
منبع: تابش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا