خبر های جدید

اوباما در خاورمیانه طرف چه کسی است؟

اوباما در خاورمیانه طرف چه کسی است؟

هر جنگی یک سوال اساسی را به دنبال دارد: خواهان پیروزی چه کسی هستید؟ پس از شش سال، پاسخ دولت اوباما به این سوال در خاورمیانه بسیار گیج کننده است. به گزارش فرارو، روزنامه آمریکایی نیوزدی نوشت: ما عراق را از دست صدام حسین آزاد کردیم و بعد آن را رها کردیم چراکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گمان می کرد ما برنامه بهتری داریم: اینکه مسئولیت ایجاد ثبات در خاورمیانه را به ایران و عربستان واگذار کنیم.

امروز آمریکا حجم بی سابقه ای از سلاح را به عربستان می فروشد تا در مقابل ایران توازن ایجاد کند. در عوض، سعودی ها با استفاده از این سلاح ها به شیعیان یمن حمله می کنند. در عین حال، ما در تلاش ایران برای مقابله با سنی ها در عراق و سوریه به جمهوری اسلامی کمک می کنیم و از سوی دیگر دولت عراق که از حمایت ایران برخوردار است را مسلح می کنیم.

پس ما عملا به هر دو طرف این جنگ ها کمک می کنیم. دولت اوباما در گذشته حتی از این هم ناهماهنگ تر عمل کرده است. در سال ۲۰۱۱، یک ائتلاف غربی با کمک نیروی هوایی آمریکا، معمر قذافی را در لیبی سرنگون کرد تا مانع از قتل عام غیرنظامیان توسط وی شود. اما ما هیچ برنامه پشتیبانی نداشتیم. لیبی به چنان فاجعه ای تبدیل شده که مصر علیه گروه های اسلامی در این کشور مداخله نظامی کرد.

در مسئله سوریه، دولت اوباما در ابتدا گفت که بشار اسد، رئیس جمهور این کشور یک اصلاح طلب است. اما پس از کشته شدن هزاران نفر در درگیری های داخلی این کشور، اوباما اعلام کرد که اسد باید از قدرت کنار برود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی شد: بعد، زمانیکه اسد از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد، از خط قرمز اوباما عبور کرد اما پس از آنکه اسد به استفاده از گاز کلر روی آورد، این خط قرمز از بین رفت. در مورد مداخله ما در لیبی نیز همین اتفاق رخ داد. حال که هزاران تن دیگر در جنگ داخلی سوریه کشته شده اند، ما برای مقابله با داعش با ایران همراه شده ایم.

اوباما گفت که نیروهای غیراسلامی قادر نخواهند بود که از تسلیحات ما استفاده کنند، اما چندی بعد متعهد شد که آن ها را به هر صورت ممکن تجهیز کند. ما هنوز کرد ها را مسلح نکرده ایم، آن ها تنها نیرویی هستند که هم طرفدار آمریکا و هم در جنگ با داعش هستند.

زمانیکه اواخر سال ۲۰۱۰ بهار عربی آغاز شد، دولت اوباما پس از تردیدی لحظه ای، خواستار کناره گیری حسنی مبارک، رئیس جمهور وقت مصر از قدرت شد. اخوان المسلمین جایگزین او شدند و دولت آمریکا آن ها را به شدت مشروع می دانست.

زمانیکه اخوان المسلیمن سرنگون شد و عبدالفتاح السیسی جایگزین آن شد، دولت آمریکا بار ها و بار ها آن ها را محکوم کرد. اما ماه گذشته ما بار دیگر مسیر خود را تغییر داده و تصمیم گرفتیم که فروش تسلیحات پیشرفته به مصر را ازسر بگیریم، تا این کشور بتواند با نیروهای حوثی در یمن بجنگد.

در مورد ترکیه نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور سال ها بود که بهترین دوست اوباما در منطقه محسوب می شد، با این حال رژیم ادوغان مشغول نابود کردن سنت دموکراسی سکولار ترکیه بود. اما به دلیل تصمیم اوباما برای قرار گرفتن در جبهه اسد در مقابله با داعش، روابط ما با ترکیه مخدوش شد.

و در صدر تمامی این سیاست های گیج کننده توافق هسته ای با ایران است که به این کشور کمک می کند یک قدرت منطقه ای موفق باشد. مطمئنا این الاکنگ سیاسی، متحدان ما را با ما بیگانه می کند.

منبع: دیپلوماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا