خبر های جدید

تلاش عربستان برای جذب اخوان‌المسلمین

تلاش عربستان برای جذب اخوان‌المسلمین

.عمر الدراج و جمال عبدالستار و حمزه زوبع  از اعضای رهبری سازمان جهانی اخوان المسلمین به دعوت ملک سلمان پادشاه عربستان به ریاض عزیمت کرده و بیش از ۱۰ روز در این کشور اقامت داشته اند. براساس این گزارش، رهبران اخوان در این اقامت ۱۰ روزه دیدارهای سری با مقامات ارشد استخبارات و مشاوران ملک سلمان انجام داده و این اقدام عربستان مورد استقبال مقامات امریکا قرار گرفته است.

وجدی غنیم روحانی نزدیک به اخوان المسلمین به دکتر عادل الطریفی از مسئولان شبکه الجزیره گفته است که جلسه ی محرمانه ای در ریاض با حضور برخی از سران اخوان المسلمین از جمله اشرف بدرالدین و جمال عبدالستار با محمد بن سلمان برگزار و در خصوص نحوه ورود اخوانی ها به معادلات سیاسی مصر گفتگو شده است. حاضرین در جلسه در خصوص نحوه تعدیل قدرت مطلف نظامیان مصر مذاکره نموده اند. عربستان سعودی طی ماههای گذشته و با روی کار آمدن ملک سلمان پادشاه جدید سعودی بر خلاف مسیر ملک عبداله و توافقات با امارات عمل کرده و در حال نزدیک شدن به اخوان بوده هرچند طرف سعودی قصد دارد این نزدیکی دور از چشم مقامات اماراتی و مصری صورت گیرد.

گفته می شود مقامات ترکیه و قطر توانسته اند بخشی از افسران امنیتی خصوصا مسئولین وزارت خارجه آمریکا را متقاعد کنند تا آل سعود را برای حمایت از اخوان المسلمین تحت فشار قرار داده و این کشور را مجبور به تجدید نظر نماید. ریاض دیگر به دنبال جنگ با اخوانی نیست و سفر اخیر اردوغان به ریاض و کاهش تنش های موجود بین عربستان و قطر به همین دلیل است. کارشناسان سیاسی در امور مصر تایید می کنند که واشنگتن و ریاض؛ السیسی را برای تعامل با اخوان و مشارکت این گروه در انتخابات پارلمان تحت فشار قرار داده اند.

مواضع اخیر مقامات امارات متحد عربی بیانگر نگرانی این کشور از رویکرد جدید عربستان است اماراتی ها عقیده دارند تغییر نگرش ریاض در قبال اخوان المسلمین باعث افزایش تهدید امنیت ملی این کشور و به دنبال آن سایر اعضاء شورای همکاری خواهد شد. اماراتی ها به صراحت اعلام کرده اند به هیچ وجه حاضر به نرمش در قبال اخوان المسلمین نبوده و پیش بینی می شود این مساله سبب تنش در روابط ریاض – ابوظبی خواهد شد.

منبع: فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا