خبر های جدید

سازمان عفو بین‌الملل: ارجاع حکم اعدام مرسی به مفتی اعظم مصر نمایشی باطل است

سازمان عفو بین‌الملل: ارجاع حکم اعدام مرسی به مفتی اعظم مصر نمایشی باطل است

سازمان عفو بین‌الملل ارجاع حکم اعدام محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر به مفتی اعظم این کشور برای یافتن نظر وی را نمایشی باطل دانست. سازمان عفو بین‌الملل ضمن محکومیت صدور حکم اعدام برای محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر، این حکم را «نمایشی بر پایه یک دادرسی ناروا» دانسته است.
سعید بومدوحا، معاون مدیر عفو بین‎الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیروز، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، در این باره گفت: این که وی ماه‌ها بدون ملاقات و نظارت قضایی در حبس انفرادی بوده است، بیانگر آن است که این محاکمات چیزی بیش از یک نمایش بی‌پایه و اساس نبوده است.وی افزود: این حکم اعدام از بی‌اعتنایی کامل به حقوق بشر حکایت دارد.

بومدوحا از دولت مصر خواست یا فورا مرسی را آزاد کند و یا مجددا وی را در یک دادگاه مدنی با حداقل تضمین‌های دادرسی عادلانه محاکمه کند.وی با اشاره به اینکه هرگونه دادرسی کیفری می‌بایست بر اساس قانون مصر و استانداردهای بین‌المللی باشد، تصریح کرد: مجازات اعدام به ابزار مورد علاقه دولت مصر برای از میان برداشتن مخالفان سیاسی مبدل شده است.
دادگاهی در مصر شنبه محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع این کشور و بیش از صد نفر دیگر را که در میان آنان اعضای ارشد گروه اخوان المسلمین بودند به علت فراری دادن زندانیان از زندان النطرون در قیام سال ۲۰۱۱ میلادی به اعدام محکوم کرد.
پرونده محکومین پس از صدور حکم اعدام برای دریافت دستور شرعی به مفتی اعظم کشور ارسال می‌شود. حکم مفتی اعظم در این دادگاه غیرالزام‌آور است. دادگاه کیفری مصر دوم ژوئن (۱۲ خرداد) را تاریخ صدور حکم نهایی اعلام کرده است.
مرسی پیش از این به اتهام تشویق تظاهرات‌کنندگان به خشونت به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود.

دادگاه قاهره حکم اعدام محمد مرسی، محمد بدیع، سعید الکتاتنی، خیرت الشاطر، البلتاجی، و یوسف قرضاوی و شماری دیگر از سران اخوان‌المسلمین را برای تأئید به مفتی اعظم مصر ارجاع داد.

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا