علمی ، پزشکقرآنمطالب جدیدمقالات

اعجاز علمی قرآن در بیان عادت ماهیانه و حیض زن

اعجاز علمی قرآن در بیان عادت ماهیانه و حیض زن

نویسنده : کمال روحانی_ پیرانشهر

 

عادت ماهیانه
عادت ماهیانه

زن و عادت ماهیانه قبل از ازدواج

وَالْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَهَ قُرُوَءٍ

و زنان طلاق داده شده باید مدت سه پاکى انتظار کشند

چرا که یک یا دو عادت ماهیانه کافی نیست؟ دلیل سه بار عادت ماهیانه در چه می باشد؟ مدت ها از این دستور قرآنی گذشت و کسی به راز آن پی نبرد تا این که علم جدید آمد و اهمیت آن در قانون کشورها تبلور یافت. در قانون فرانسه می خوانیم : ” اگر بیوه زن ( زن مطلقه) خواست ازدواج کند لازم است ۳۰۰ روز از عده ی او از هنگام وفات همسر با وقوع طلاقش بگذرد “. پزشکان در این باره می گویند: خون حیض به مجرد حمل زن قطع می شود ولی در زمان حمل دوبار جاری می گردد اما به سه بار نمی رسد. بر این اساس سه بار عادت ماهیانه یک مدت زمان معین و صحیح برای تشخیص حاملگی زن است.

آمیزش و نزدیکی با زن حائض

” وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِی الْمَحِیضِ “

” از تو در باره عادت ماهانه [زنان] مى‏پرسند بگو آن رنجى است پس هنگام عادت ماهانه از [آمیزش با] زنان کناره گیرى کنید و به آنان نزدیک نشوید تا پاک شوند “

علم پزشکی ضررهای مقاربت با زنان حائض را بیان کرده و می گوید: آمیزش در زمان حیض اشتباه است که به دلیل ضررهایی که دارد:

  1. آمیزش در این شرایط باعث جمع شدن خون در یک نقطه و افزایش خونریزی است که التهاب حاصل از آن باعث ایجاد دردهای شدید در رحم است، در نتیجه زن شاهد ترشحات خونی خواهد بود و در صورت شدت یافتن التهاب ممکن است به سایر اجزای رحم نیز سرایت کند؛ یعنی به مثانه و تخمدان برسد و در نهایت زن را عقیم سازد.
  2. مرد نیز ممکن است بر اثر این گونه آمیزش ها در معرض بیماری قرار گیرد و دچار التهاب در مجرای بولی شود و التهاب به سایر قسمت های اعضای تناسلی از جمله بیضه سرایت کند، و در این صورت شخص دچار درد شدیدی شود که منجر به عقیم شدن او می گردد.

این آیه به طور صراحت مردان را از آمیزش جنسی با زنان در ایان حیض منع می نماید و آن را ” أذی” وصف می کند؛ زیرا، این کلمه در این آیه مبارکه لفظی است با احتمال دو معنی : اول، اذیت و آزار، ضرر رساندن است؛ دوم، چرک و کثافتی است که خوشایند نیست و اما در قرآن کریم اولین کتابی است که حکمت کناره گیری از آمیزش با زنان در حال حیض را بیان نمود و علم جدید می آید، تا در مقام توضیح این حکمت چنین بگوید: ” اعضای تناسلی زن در اثنای حیض به علت افرازات غدد داخلی در حالت احتقان ( انقباض و تجمع ) و اعصاب آن نیز در حالت اضطراب به سر می برندکه این حالت با اعراض معین بیمار گونه ی چون سردرد، دردهایی در پشت سر، و احساس کسالت در کل جسم همراه است، گاهی این اعراض، ازدیاد یافته، به حدی شدت می یابند که به بیماری واقعی مبدل می شوند. بنابر این ، اختلاط و آمیزش جنسی در این حالت، ضررهای زیادی را متوجه زن ساخته و چه بسا مانع جریان خون حیض یا عامل اضطراب عصبی وی گردد، چنان که آمیزش در این مدت، به التهاب اعضای تناسلی نیز می انجامد که گاهی ممکن است معالجه دشوار باشد؛ زیرا، وضعیت زن در وقت حیض بیمار گونه است، واضح است که پزشک هم نمی تواند او را در این مدت به درستی معاینه کند”.

و نیز شررهایی که که از آمیزش به زن حائض، متوجه مرد می گردد، روشن است . از آن جمله امراض التهابی است.

علم بهداشت و درمان، به ضررهای غسل زن بعد از حیض تأکید دارد، البته بعد از این که قرآن هزار و چهارصد سال قبل آن را مشروع گردانید، این پدیده از جنبه ی بهداشتی با هدف دور ساختن پلیدی ها، میکروب ها، و عرق حاصل از حیض در بدن زن می باشد، اما از نظر سیکولوژی نیز علم طب این ضرورت را ثابت نموده است که زن باید پس از ختم میعاد حیض، با بدنی نظیف و آراسته در برابر مرد خویش ظاهر شده و با سرازیر ساختن موجی از خوش حالی و سرور در روان وی آثار بد مشاهدات او را از دوره قبل از ساحه ی ذهنش بزداید. قرآن کریم هم چنین ضرورت غسل جنابت را نیز مطرح نموده است، چنان که در آیه ۶ سوره مائده می فرماید:

“وَإِن کُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا “

” و اگر چنان چه جنب بودید خود را با غسل پاکیزه نمایید”ْ

طب جدید می آید تا بگوید: از آن جایی که مقاربت جنسی، موجب به هم چسبیدن اجسام مرد و زن در بیش تر از یک موضع است طبیعی می نمایدکه اعضای مختلف آن دو در اثر این عمل با هم در آمیزد، که عدم شستن آن منجر به امراض خطیری از جمله امراض جلدی (پوستی ) گردد، پس غسل بعد از جنابت، یک امر حتمی است، چنان که ثابت شد که غسل بعد از جنابت، سبب تحرک بیش تر گردش خون و بیداری اعصاب می باشد. این چنین است که آیه ی مبارکه فقط با چهار کلمه، اصول طب وقایی و درمانی را با هم جمع نموده و علم طب می آید، تا هر چه را که در این عرصه گفته است و خواهد گفت در راستای تفسیر علمی آیات قرآن کریم قرار بدهد.

———————————————–

منبع : اعجاز قرآن در عصر فضا و تکنولوژی / تألیف و تحقیق: کمال روحانی_ پیرانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا