خبر های جدید

انتخاب دوباره علی باپیر به عنوان رهبر جماعت اسلامی کردستان

انتخاب دوباره علی باپیر به عنوان رهبر جماعت اسلامی کردستان

کنگره سوم حزب جماعت اسلامی کردستان (کومل) برای سومین بار با اکثریت قاطع آرا علی باپیر را به عنوان رهبر این حزب انتخاب کرد.کنگره سوم کومل روز (شنبه ۹ خرداد/ ۳۰ می) شروع به کار کرده و در دومین روز این کنگره، علی باپیر برای سومین بار متوالی با اکثریت آرای اعضا به عنوان رهبر کومل برای چهار سال آینده‌، انتخاب شد.در این کنگره همچنین تصمیم گرفته شد که رهبری این حزب با عنوان امیر شناخته شود.
کنگره حزب کومل با حضور ۷۸۷ تن از اعضای این حزب برگزار شد که از این تعداد ۱۵۸ تن یعنی ۲۰% از اعضا را زنان تشکیل داده و ۶۳ تن از اعضای رهبری و دفتر سیاسی نیز به عنوان اعضای اصلی کنگره شرکت دارند.همچنین ۶۷ تن از روحانیون مذهبی اقلیم و ۴۳ تن از طلاب و دانشجویان علوم مذهبی عضو کومل در این کنگره مشارکت کرده اند.
همچنین ۱۰ تن از اعضای نظارت بر کنگره به منظور اعتراض به عدم پاسخگویی به درخواست آنان برای انجام دادن برخی اصلاحات در این حزب، در کنگره سوم کومل شرکت نکردند.
علی باپیر متولد سال ۱۹۶۱ منطقه پشدر اقلیم کردستان است و در سال ۱۹۷۴ تحصیلات علوم دینی را آغاز و در سال ۱۹۸۱ با هدف ادامه تحصیل علوم دینی به نجف اشرف رفته و به دلیل فشارهای دستگاههای اطلاعاتی رژیم بعث تحصیل را نیمه تمام رها کرده و به ایران پناهنده شد.
وی در سال ۱۹۸۳ به اقلیم کردستان بازگشته و در آزمون امامان جماعت اربیل شرکت کرده و به صورت رسمی به عنوان امام جماعت و مدرس علوم دینی در مسجد نورسی رانیه شروع به کار می نماید.
علی باپیر در سال ۱۹۸۷ به همراهی تنی چند از همفکران خود اقدام به تشکیل گروهی شبه نظامی با نام «حمزه» در مرزهای میان ایران و عراق می کنند که این گروه بعدها به حزب جنبش اسلامی کردستان ملحق و در منطقه قلاتوکان اقلیم کردستان مستقر می شود.
وی با کسب آرای اعضای این حزب به عنوان عضو دفتر سیاسی حزب انتخاب می شود اما بعدها به دلیل وجود اختلافات داخلی در جنبش اسلامی پس از اتمام کنگره حزب در سال ۲۰۰۱ اقدام به تشکیل و اعلام حزب جماعت اسلامی کردستان (کومل) کرده و با شمار بسیاری از اعضای کنگره از جنبش اسلامی جدا می شوند.
علی باپیر در سال ۲۰۰۳ به همراه ۳ تن از اعضای دیگر رهبری کومل از سوی نیروهای آمریکایی در عراق دستگیر و به مدت ۲۲ ماه در زندان به سر می برد.
وی در انتخابات سال ۲۰۱۰ مجلس عراق با کسب ۵۰ هزار و ۱۱۶ رای به عنوان نماینده کومل وارد مجلس عراق شد.امیر کومل دارای تألیفاتی اسلامی بوده و شمار تألیفات وی ۸۳ کتاب و یادداشت ذکر شده که آخرین آنها در مورد داعش نوشته شده است.
حزب کومل طی سالهای گذشته به عنوان اپوزیسیون همراه جنبش تغییر (گوران) انتقادهایی را از دولت اقلیم مطرح می ساخت و شعر سرود ای رقیب که به عنوان سرود ملی اقلیم کردستان انتخاب گردیده مورد انتقاد شدید این حزب بوده و اعضای کومل در هنگام پخش این سرود قیام نمی کنند، چرا که برخی بندهای این شعر را مغایر با آموزه های اسلامی می دانند.

منبع: خبرگزاری کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا