خبر های جدید

حکم اعدام و حبس ابد برای رهبران اخوان‌المسلمین مصر

حکم اعدام و حبس ابد برای رهبران اخوان‌المسلمین مصر

دادگاه جنایی قاهره، امروز، ۲۶ خردادماه، حکم حبس ابد برای تعدادی از رهبران اخوان‌المسلمین از جمله محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع این کشور را به اتهام جاسوسی تأیید کرد. مرسی متهم به افشای اسرار کشور، توطئه با همکاری حماس برای ایجاد بی ثباتی در مصر و فرار از زندان در جریان انتفاضه ۲۰۱۱ مردمی در اعتراض به حکومت حسنی مبارک، رئیس جمهوری اسبق است.
مرسی رئیس‌جمهوری سابق مصر در پرونده دوم یعنی حمله به زندان‌های این کشور به اعدام محکوم شده است. وی امروز در پرونده جاسوسی حبس ابد گرفت و هنوز حکم نهایی وی در حمله به زندان‌ها قرائت نشده است. جلسه امروز دادگاه جنایی قاهره برای قرائت احکام نهایی درباره دو پرونده جنجالی علیه رهبران اخوان‌المسلمین که شاهد صدور بیشترین حکم اعدام بوده است، تشکیل شد.
در این جلسه حکم نهایی ۱۶ تن از رهبران اخوان‌المسلمین در پرونده جاسوسی و ۱۰۶ تن از آنان درباره حمله به زندان‌های این کشور که به شکل بدوی به اعدام محکوم شده بودند، صادر شد.
دادگاه حکم اعدام خیرت الشاطر، محمد البلتاجی و احمد عبدالعاطی از رهبران اخوان المسلمین را در قضیه جاسوسی و تخریب و فرار از زندان تایید کرد.
محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین، محمد سعد الکتاتنی، عصام العریان، سعد الحسینی، عصام الحداد، ایمن علی ، صفوت حجازی و تعدادی دیگر از سران گروه اخوان‌المسلمین به حبس ابد و محمد رفاعه الطهطاوی و اسعد الشیخه به هفت سال زندان محکوم شده‌اند.
محمود عزت، صلاح عبدالمقصود و یازده متهم دیگر هم به صورت غیابی محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند.
یک دادگاه مصری اواخر اردیبهشت ماه امسال برای محمد مرسی رئیس جمهوری معزول مصر و بیش از یکصد تن دیگر از متهمان قضیه فرار از زندان در جریان انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ مصر، حکم اعدام صادر کرد.

مرسی پیش از این هم به خاطر اتهام های مربوط به قتل تظاهرکنندگان در پرونده موسوم به “کاخ الاتحادیه” به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.
مرسی و ۱۲ نفر از سران و اعضای اخوان المسلمین در نخستین جلسات دادگاه به اتهام ارتکاب خشونت، آدم ربایی و شکنجه در جریان تظاهرات سال ۲۰۱۲ در برابر ریاست جمهوری به بیست سال زندان محکوم ولی از اتهام قتل عمد که حکم آن به اعدام می‌رسد، تبرئه شدند.
محمد مرسی، نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر در ژوئیه سال ۲۰۱۳ یک سال پس از آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش در یک کودتای نظامی به رهبری عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع دولت خود از قدرت برکنار شد.

منبع: العالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا