خبر های جدید

داعش اردوغان را به چالش می کشد

به بهانه اقدامات تلافی جویانه از کردها
داعش اردوغان را به چالش می کشد

ناظران بر این اعتقادند انفجاری که دو روز پیش شهر سوروچ، در مرز ترکیه با سوریه را هدف قرار داد، باعث تشدید اختلاف ها میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با شبکه داعش خواهد شد و می تواند او را وارد تنگنای تازه سیاسی کند. تنگنایی که می تواند ترکیه را روز به روز به خط آتش تروریسم نزدیک تر کند و حتی باعث شود این کشور نیز آلوده به لوث تروریسم تکفیری داعش شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه گفت که افرادی در پلیس ترکیه در حادثه انتحاری سوروچ دست داشتند، برای همین در حال حاضر در حال بازجویی از افراد مظنون به دست داشتن در این مساله و همچنین بررسی سناریوهای مربوطه چه در داخل چه در خارج از ترکیه هستیم.

داوود اوغلو که در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود همچنین به خبرنگاران گفت: «بزرگ ترین احتمال این است که این حادثه در اثر یک حمله انتحاری مرتبط با شبکه القاعده رخ داده باشد. ما در هیئت دولت جلسه ای فوق العاده برای بررسی هر گونه اتفاق امنیتی جدید تشکیل دادیم و تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کردیم و تلاش داریم هر گونه حادثه احتمالی در مرزهای خود را قبل از وقوع پیش بینی کنیم.»

حادثه مذکور در باغ یک مرکز فرهنگی در شهر سوروچ، ۱۰ کیلومتری شهر کوبانی در منطقه مرزی سوریه و ترکیه رخ داد که به دنبال آن بحث و جدل های تندی بر سر روابط آنکارا با داعش بر سر زبان ها افتاد. منتقدان اردوغان او را متهم می کنند که نقش آفرینی او در تسهیل گسترش داعش در عراق و سوریه سبب بروز این حادثه شده و هشدار می دهند که حمایت غیرعلنی او از داعش سبب گسترش ناآرامی تا خاک ترکیه می شود. منتقدان حتی مسئولیت حادثه سوروچ را متوجه شخص اردوغان می کنند و می گویند حمایتی که وی از عناصر داعش به عمل آورد و اجازه داد که جهادی ها بتوانند آزادانه از مرز ترکیه رفت و آمد کنند، همچنین کمکی که او به داعش در قاچاق نفت و فروش آن در بازار سیاه داد، سبب شد تا این شبکه تروریستی فرصتی به دست آورد تا دامنه فعالیت های خود را به داخل ترکیه گسترش دهد.

احمد داوود اوغلو، روز سه شنبه این اتهامات را رد کرد و ارتباط آنکارا و حزب عدالت و توسعه با تروریست های داعش و گروه های تروریستی دیگر را توهم دانست و آن را تلاشی مسخره از سوی مخالفان و دشمنان حزب عدالت و توسعه برای تضعیف آن از این طریق دانست.

علی رغم این که به نظر می رسد در ظاهر حادثه تروریستی مذکور علیه کردها بوده است اما بسیاری از ناظران تاکید می کنند که این مساله منافی این حقیقت نیست که دولت ترکیه مسئول فاجعه ای که عراق و سوریه را در نوردیده است. منتقدان حکومت اردوغان همچنان او را به تلاش برای احیای امپراطوری عثمانی و گسترش آن تا کشورهای همسایه متهم می کنند و این مساله را در سیاست خارجی و دیپلماسی ترکیه بارز می دانند. تحلیلگران سیاسی بر این اعتقادند که تنگنایی که اردوغان کشور را در آن درگیر کرده است، باعث می شود تا دروازه های ترکیه برای سناریوهای متعدد باز شود. این مساله می تواند در نهایت مشروعیت اردوغان را زیر سوال ببرد و حتی در درون حزب او نیز شکاف ایجاد کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا