خبر های جدید

پ ک ک به آتش بس با ترکیه پایان داد

پ ک ک به آتش بس با ترکیه پایان داد

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) به طور یک جانبه مذاکرات صلحی را که بیش از یک سال است با دولت آنکارا آغاز کرده، ملغی اعلام کرد و به این ترتیب آتش بس میان دو طرف پایان یافته محسوب می شود. ، این اقدام پ.ک.ک در واکنش به حملات اخیر ارتش ترکیه به مواضع این حزب در کوهستان های مرزی عراق و ترکیه اتخاذ شده و در صورت نهایی شدن آن بار دیگر درگیری و خشونت به این کشور باز خواهد گشت.

جنگنده های ارتش ترکیه شب گذشته مواضع شبه نظامیان پ.ک.ک را بمباران کردند و عملیات امنیتی گسترده ای را نیز در داخل کشور آغاز کرده اند که در آن نزدیک به ۳۰۰ تن که اکثر آنها از اعضای پ.ک.ک هستند، بازداشت شدند.

حزب ممنوعه پ.ک.ک امروز (شنبه) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، پس از حمله شبانه هواپیماهای ترکیه به کمپ های آنها در شمال عراق آتش بش با آنکارا دیگر معنایی ندارد. در متن این بیانیه آمده است: «به دنبال تشدید حملات هوایی از سوی ارتش اشغالگر ترکیه، آتش بس دیگر بی معناست.»

با اعلام این خبر شبه نظامیان پ.ک.ک در کوهستان های قندیل عراق و در دیگر مناطق هم مرز با ترکیه به حالت آماده باش درآمده اند.

با وجود اینکه احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه روز گذشته تاکید کرده بود که به مذاکرات صلح با پ.ک.ک پایند است، اما خروج یک جانبه این حزب از مذاکرات به معنای بازگشت درگیری ها میان دو طرف است که بیش از چهار دهه است ادامه دارد.

رسانه های ترکیه لحظاتی پس از انتشار این خبر اعلام کردند که ۱۵ کارگر یک نیروگاه برق در استان مرزی شرناق توسط پ.ک.ک ربوده شدند.

دولت ترکیه در سال های گذشته تلاش بسیاری کرد تا کردها را بر سر میز مذاکره بنشاند و در این راستا امتیازاتی را به آنها داد و توافق هایی میان دو طرف به امضا رسید که براساس آن کردها تحرکات نظامی خود را کنار گذاشتند و شاخه نظامی پ.ک.ک از ترکیه خارج شد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا