سياسي اجتماعيكردستانمطالب جدید

واکنش مسعود بارزانی به بمباران مواضع پ.ک.ک از سوی ترکیه

واکنش مسعود بارزانی به بمباران مواضع پ.ک.ک از سوی ترکیه

ترجمه : رسول رسولی کیا

رئیس حکومت خودگردان کوردستان عراق آقای مسعود بارزانی در بیانیه مکتوبی موضع رسمی خود را در باره بمباران مواضع پ.ک.ک از سوی دولت ترکیه اعلام نمود.

آقای مسعود بارزانی اظهار داشت به دلیل گمانه زنی های عجیب و غریب درباره موضع رسمی من – به عنوان رئیس اقلیم – بر این شدم که موضع رسمی خودم را در باره حوادث اخیر ابراز دارم .

ایشان در باره موضع اخیر ترکیه درباره پ.ک.ک گفت : ما نیستیم که سیاست های دولت ترکیه را تعیین می کنیم و همچنین ما مسئول سیاستهای حزب کارگران کوردستان نیستیم ؛ و تنها کاری که از دست ما ساخته است عبارت است از پشتیبانی از دو طرف درگیر تا با همدیگر مذاکره نموده و یا به هم نزدیک شوند.

مسعود بارزانی افزود : هرکس واقع بینانه به حوادث ترکیه بنگرد درخواهد یافت که قبل از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه ، حتی نام بردن از کورد و کوردستان و کوچک ترین اشاره به – حقوق – کورد ممنوع و قابل پیگرد بود و پس از جلسات و مذاکرات متعدد برای ما مشخص شد که حزب عدالت و توسعه و علی الاخص آقای رجب طیب اردوغان نسبت به مشکل کورد در این کشور دیدگاه و سیاست جدید و متفاوتی در مقایسه با سایر احزاب دیگر ترکیه دارند ؛ به همین خاطر تلاش نمودیم حزب کارگران کوردستان در گفتگوهای صلح مشارکت نموده و همچنین ترک ها با عبدالله اوجالان به عنوان یک مذاکره کننده اصلی – نه یک زندانی !-رفتار نمایند و این گام ، پیشرفت بزرگی در این باب به شمار می آید.

او همچنین افزود : مشاهده نمودیم دولت های قبل از عدالت و توسعه چگونه و چقدر توهین آمیز با آقای اوجالان رفتار نمودند ، و همین نگرش های مثبت و متفاوت حزب عدالت و توسعه باعث شد که مذاکرات مستقیم بین مقامات تورک و حزب کارگران ترکیه از سرگرفته شود و مرحله نخست از پروژه آشتی را علی رغم بحران ها و موانع متعدد به خوبی پشت سر گذاشتیم و این پیشرفت ها پس از آن حاصل شد که هریک از دولت ترکیه و آقای اوجالان و حزب دمکراتیک خلق – به رهبری آقای دمیرتاش- پایبندی خود را نسبت به این پروژه صلح اعلام نمودند.

بارزانی از طرفین خواست مذاکرات صلح را پی گیری نموده و از موانع موجود گذر نمایند و همچنین اعلام نمود که ما – در گذشته و حال – اعلام کرده ایم که آماده ایم طرفین را در رسیدن به آشتی و صلح یاری نماییم.

رئیس اقلیم کوردستان افزود : اعتراف می کنم و باید تاریخ ثبت کند که تاکنون گام ها و مواضع مثبتی را از سوی دولت ترکیه در باره حل مسالمت آمیز مشکل کوردهای ترکیه مشاهده نموده ام ؛ ولی متاسفانه برخی از طرف ها که دچار غرور شده اند این قضیه را به خوبی درک ننموده و بر نمی تابند!…. بارها به حزب کارگران کوردستان نامه نوشته ام و آنان را به خویشتنداری فراخوانده ام ؛ چرا که راه صلح و آشتی صعب العبور است و تنها با صبر و شکیبایی می توان آن را پیمود.

او گفت در تماسی که با حزب کارگران کوردستان داشتم آنان را اینگونه نصیحت نمودم : دولت ترکیه با کشتن دو پلیس – که چند روز پیش توسط این حزب به قتل رسیده بودند – نابود نخواهد شد و اکنون فرصت طلایی در اختیار دارید تا از راه صندوق های انتخابات و قلم و سیاست و فعالیت های مسالمت آمیز جهت رسیدن به صلح و احقاق حقوق ملت کورد تلاش نمائید ؛ زیرا آنچه از بکارگیری این روش ها حاصل می شود هرگز از راه درگیری و اسلحه به چنگ نمی آید.

بارزانی اظهار امیدواری کرد که هنوز هم این امکان وجود دارد که حزب دمکراتیک خلق– تنها حزب کوردی که در انتخابات اخیر توانست ۸۰ کرسی پارلمان بدست آورد- و حزب عدالت و توسعه ، دولت جدید ترکیه را تشکیل دهند ؛ و این توافق دستاورد بزرگی به شمار خواهد بود برای ملت کورد و ترک و همه ملتهای منطقه.

مسعود بارزانی باردیگر از اینکه – پ.ک.ک – نمی گذارد خواسته عبدالله اوجالان و حزب دموکراتیک خلق مبنی بر برزمین گذاشتن سلاح و پایان دادن به مبارزات مسلحانه کوردهای ترکیه عملی شود ، انتقاد نموده و این دگم اندیشی را اشتباه بزرگ و خطرناک حزب کارگران کوردستان برشمرد و در توجیه این دیدگاه خود افزود: عدم همسویی پ.ک.ک با اوجالان و حزب دموکراتیک خلق باعث خواهد شد که دیگر ترک ها رهبر دربندکورد اوجالان را به عنوان مذاکره کننده اصلی در مذاکرات صلح پیش رو به رسمی نشناسند ، که این خسارت های متعددی بدنبال خواهد داشت وامری که باعث شده فشارهای مضاعف سیاسی و پارلمانی بر حزب دموکراتیک خلق بویژه پس از پیروزی اخیرش در پارلمان اعمال شود.

مسعود بارزانی ضمن ابراز اینکه انتقادهای زیادی از سیاست های حزب کارگران کوردستان و از دخالت های آن در امور داخلی اقلیم و سایر بخش های دیگر کوردستان و بویژه اشغال “علی روژالله” داشته و دارد ، افزود : آنچه بیش از هر چیز برای من اهمیت دارد حل عادلانه بحران کوردهاست.

نامبرده در بخش دیگری از سخنانش افزود : ما بی صبرانه منتظر همکاری و هم پیمانی ترکیه و ایالات متحده آمریکا در نابودسازی سازمان داعش هستیم و اطمینان داریم که این امر دستاوردهای مثبت فراوانی به دنبال خواهد داشت و حضور نظامی ترکیه در این جبهه ننایج مهم و مشخصی را در پی خواهد داشت و بر ما لازم است این تغییرات را به خوبی ملاحظه و درک نماییم.

مسعود بارزانی در پایان بر ضرورت مذاکرات دو طرفه دولتمردان ترکیه و حزب پ.ک.ک و اینکه این تنها راه حل برای بحران موجود است تاکید نمود و اظهار داشت : ما هر آنچه در توان داشته باشیم آماده ایم برای از سرگیری مذاکرات صلح بین طرفین درگیر تلاش نماییم.

منبع : سایت العربی ۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا