خبر های جدید

نمایندگان کرد پارلمان ترکیه خواهان لغو مصونیتشان شدند

 اقدام غیرمنتظره حزب دموکراتیک خلق‌ها؛
نمایندگان کرد پارلمان ترکیه خواهان لغو مصونیتشان شدند

در حالی که اتهاماتی مبنی بر ارتباط حزب دموکراتیک خلق‌ها با حزب کارگردان کردستان ترکیه مطرح شده، نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها با ارائه طرحی به پارلمان خواهان لغو مصونیت قضایی‌شان شدند. حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه امروز (چهارشنبه) و پس از اینکه اتهاماتی علیه این حزب درباره همکاری با پ‌ک‌ک منتشر شد، با ارائه طرحی به پارلمان خواهان لغو مصونیت قضایی ۸۰ نماینده‌اش شد. بر اساس قوانین ترکیه اعضای پارلمان دارای مصونیت قضایی هستند.

این طرح توسط تمام ۸۰ نماینده کرد پارلمان ترکیه امضاء شده است.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پیش از سفر به چین باید مصونیت قضایی قانونگذاران حزب دموکراتیک خلق‌ها را لغو کند و آنها را مجبور سازد که “هزینه حمایت از گروه‌های تروریستی” را بپردازند.

وی گفته بود: “آنهایی که از مردم و صبر و بردباری دولت سوءاستفاده کرده‌اند، جوابی را که مستحقش هستند، در کمترین زمان ممکن دریافت خواهند کرد. هیچ‌گونه عقب‌نشینی‌ای صورت نخواهد گرفت. این فرآیند با همان اراده قبلی ادامه خواهد یافت”.

با این حال، اردوغان در ادامه افزود که با تعطیلی هر گونه حزب سیاسی مخالفت می‌کند و اعلام کرد که سیاستمداران باید تحت پیگرد قرار گیرند نه نهادهای سیاسی. دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی، نیز روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرده بود که صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها، باید به دلیل عدم محکوم کردن خشونت‌های پ‌ک‌ک در دادگاه‌های ترکیه محاکمه شود.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز از حزب دموکراتیک خلق‌ها خواسته بود که “مانند یک حزب سیاسی عمل و روابط خود را با پ‌ک‌ک قطع کند”.

دیمرتاش روز گذشته از این اقدام حزبش خبر داده بود: “به همراه ۸۰ دوستم، ما درخواستی برای لغو مصونیتمان ارائه کردیم. اگر نمی‌ترسید، بیایید این کار را با هم انجام دهیم”.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا