خبر های جدید

آیا ملاعمر مرده است؟

آیا ملاعمر مرده است؟

چند ساعتی است که خبر مرگ رهبر طالبان در رسانه‌های افغانستان مطرح شده است و همه چشم انتظار سخنگویان این گروه و یا سایت رسمی طالبان هستند تا در این مورد اظهار نظر کنند. توییتر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان که همیشه در این گونه مواقع فعال است، پیامی منتشر نمی کند. اما شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از قاری یوسف احمدی سخنگوی دیگر طالبان در شبکه تویتر نوشته که ملا عمر زنده است.

قاری یوسف احمدی در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفته که ملا عمر زنده است و جنبش طالبان را رهبری می کند. کاخ ریاست جمهوری افغانستان هم تاکنون این خبر را تکذیب و یا رد نکرده است. ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در مورد مرگ ملاعمر رهبر طالبان اظهار داشت که تحقیقات در این زمینه آغاز شده و پس از پایان تحقیقات، درستی یا نادرستی این خبر به اطلاع مردم رسانده خواهد شد.. این در حالی است که یک عضو بلند پایه شورای رهبری طالبان در گفت‌وگو با اکسپرس تریبون پاکستان خبر مرگ ملا عمر را تایید کرده و علت مرگ وی را بیماری سل عنوان کرده بود.

بر اساس این خبر ملا عمر دو سال و چهار ماه قبل درگذشته است. یک مسئول دولتی افغانستان در گفت و گو با العالم مدعی شده است که “ملا محمد عمر” سرکرده طالبان، دو سال پیش بر اثر بیماری در پاکستان فوت کرده است. این مسئول دولتی افغانستان که خواسته نامش فاش نشود، گفت: “ما از جانب مسئولان پاکستانی و منابع وابسته به طالبان مطمئن شدیم که وی دو سال پیش بر اثر ابتلا به بیماری در پاکستان فوت کرده است”. درهمین ارتباط، شبکه بی.بی.سی در خبری فوری اعلام کرد که جنبش تندروی طالبان در افغانستان به زودی بیانیه ای را دراین باره صادر می کند. رادیو بی بی سی پیشتر به نقل از منابع دولتی از کشته شدن سرکرده جنبش طالبان خبر داده بود. اما طالبان افغانستان و منابع نزدیک به گروه‌های برگزار کننده مذاکرات صلح افغانستان در پاکستان، گزارش‌ها در مورد مرگ ملا محمد عمر را رد کردند.

یک سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با صدای آمریکا بر زنده بودن رهبر این گروه تأکید کرد و افزود: شایعات در این مورد به منظور افشای محل اختفای وی منتشر می‌شود. این در حالی است که منابع خبری مختلف ساعاتی پیش به نقل از مقامات نزدیک به حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کردند که ملا محمد عمر رهبر طالبان افغانستان دو تا سه سال گذشته کشته شده است. منابع دولتی و سرویس های اطلاعاتی افغانستان از کشته شدن این سرکرده تندرو که از انظار پنهان است، در حدود دو یا سه سال پیش خبر دادند و همچنین گزارش هایی درباره مرگ ملا عمر در گذشته وجود داشت.

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا