خبر های جدید

مصر همچنان در مسیر امنیتی سازی فضای جامعه

مصر همچنان در مسیر امنیتی سازی فضای جامعه

دولت مصر همزمان با صدور احکام علیه اخوان المسلمین و سرکوب تظاهرات مردمی ، به درخواست سلاح از کشورهای غربی و تقویت همکاری های امنیتی با برخی کشورهای عربی ادامه می دهد تا مصر همچنان در مسیر امنیتی سازی حرکت کند. دادگاه عالی نظامی منطقه اسیوط مصر دیروز پنجشنبه بطور غیابی۲۲ تن از اعضای جنبش اخوان المسلمین این کشور را به اتهام یورش به پاسگاه پلیس به حبس ابد محکوم کرد. در پرونده حمله به این پاسگاه پلیس هفت نفر دیگر نیز با حضور در دادگاه نظامی اسیوط به هفت سال زندان محکوم شده اند.
طرفداران جمیعت اخوان المسلمین مصر نیز در ادامه تظاهرات خود ضد دولت السیسی ، بار دیگر در چند استان این کشور تظاهرات کردند . تظاهرکنندگان در استان اسکندریه مصر حکومت نظامیان در این کشور را محکوم و علیه عبدالفتاح السیسی شعار دادند.
تظاهرات مشابهی هم در استان الجیزه مصر برگزار شد که شرکت کنندگان در آن تصاویر محمد مرسی رئیس جمهوری سابق این کشور را در دست داشتند.
اعتراض هواداران اخوان المسلمین در مناطق مختلف مصر با واکنش نیروهای امنیتی این کشور همراه بود.
همزمان با این تحولات ، سفارت آمریکا در قاهره با صدور بیانیه ای اعلام کرد ، آمریکا طی دو روز آینده ۸ فروند جنگنده اف ۱۶ در اختیار مصر قرار خواهد داد و تصمیم دارد ۴ فروند دیگر از این هواپیما را نیز در پاییز آینده در اختیار قاهره قرار دهد .
برخی منابع در دولت آمریکا نیز اعلام کردند تصمیم واشنگتن به تحویل تعدادی جنگنده اف ۱۶ به مصر با گسترش پدیده تروریسم در شبه جزیره سینا مرتبط است .
آمریکا در حالی این جنگنده ها را در اختیار مصر قرار خواهد داد که کمک های نظامی خود به مصر را بعد از سرکوب اعتراضات طرفداران اخوان المسلمین توسط نیروهای امنیتی مصر به حالت تعلیق در آورده بود.
خبر دیگر اینکه کاخ ریاست جمهوری مصر اعلام کرد مصر و عربستان در قاهره توافقنامه جدیدی در زمینه تقویت همکاری نظامی امضاء کردند.
توافقنامه تقویت همکاری نظامی دیروز پنجشنبه پس از دیدار عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهوری مصر و شاهزاده محمد بن سلمان ، وزیر دفاع عربستان در قاهره امضاء شد.
وزیر دفاع عربستان در صدر هیاتی متشکل از عادل الجبیر ، وزیر امور خارجه این کشور به مصر سفر کرده است.
گفته می شود علت اصلی سفر وزیر دفاع عربستان به مصر گسترش همکاری نظامی دو کشور و بررسی چگونگی طرح تشکیل نیروی عربی مشترک است.
طرح تشکیل نیروی عربی مشترک که رئیس جمهوری مصر از چند ماه پیش بر تشکیل آن اصرار دارد و اواخر مارس گذشته در نشست اتحادیه عرب تصویب شد به کشورهای عضو این اتحادیه چهار ماه فرصت داده است درباره ترکیب و مقررات آن به توافق برسند.
نویسنده: سید رضی عمادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا