خبر های جدید

مصادره گسترده کتب سیدقطب و بزرگان اخوان المسلمین در مصر

مصادره گسترده کتب سیدقطب و بزرگان اخوان المسلمین در مصر

در طول ماه گذشته موجی از مصادره کتب رهبران اسلام سیاسی مصر با هدایت وزارت اوقاف آغاز شده که در این طرح نسبت به جمع آوری کتب چهره‌های مطرح از جمله شهید سیدقطب در مساجد و کتابخانه‌های این کشور اقدام می‌شود. پس از کودتای ضداسلامی ژنرال السیسی علیه اسلامگرایان مصری و برکنار کردن محمد مرسی تنها رئیس جمهور منتخب مصر در طول تاریخ این کشور، موج حملات علیه اسلام سیاسی آغاز شده است.

در طول ماه گذشته اما موج جدیدی از این حرکت با هدایت وزارت اوقاف مصر آغاز شده است که در آن در مساجد و کتابخانه‌های این کشور نسبت به جمع آوری کتب چهره‌های مطرح اسلام سیاسی اهل‌سنت از جمله شهید سیدقطب اقدام کرده‌اند.

به نوشته پایگاه الوطن این اقدام وزارت اوقاف اگرچه قرار بود بی‌سر و صدا و در خفا انجام شود اما رسانه‌ای شد و وزارت اوقاف مصر مدعی بود کتاب‌هایی که با اعتدالی‌گری الازهر و مشی آن مخالف است را جمع‌آوری کرده است.

ابتدای ماه جولای بود که وزارت اوقاف مصر آغاز به این کار کرد و کتاب‌های متعلق به شهید سیدقطب و یوسف القرضاوی را از مساجد قاهره جمع‌آوری کرد و در کنار آن کتب برخی شخصیت‌های سلفی چون «راغب السرجانی» جمع‌آوری شد.

این برنامه سپس در استان المنیا در شمال ادامه یافت و در این جریان کتاب‌هایی که مربوط به جریان اخوان المسلمین می‌شد از جمله کتاب‌های «حل اسلامی واجب و ضروری»، «حکومت دینی»، «تربیت اسلامی و مکتب حسن البنا»، «اندیشه حسن البنا» و … جمع‌آوری شد.

در کتابخانه‌های اسکندریه این طرح ادامه یافت و حتی کتاب «فقه زکات» قرضاوی که کتابی فقهی بود و برخی کتب جریان سلفی چون محمد حسان، محمود المصری و ابواسحاق الحوینی نیز جمع‌آوری شد و در اسیوط کتاب «قوانین مالی اسلام» نوشته «دکتر خالد عبدالقادر عوده» جمع‌آوری و مصادره شد.

وضعیت روانی و رسانه‌ای علیه جریان اخوان در این امر به حدی بود که این به الازهر اتهام زده شد که کتب سیدقطب را تدریس می‌کند و الازهر در بیانیه‌ای مجبور شد اعلام کند که این کتب تنها در کتابخانه این دانشگاه قرار دارد و بدون مجوز در اختیار پژوهشگران و دانشجویان این دانشگاه قرار نمی‌گیرد.

در همین حین اما در موج مصادره کتاب از شرق تا غرب و از اسکندریه تا قاهره شایعاتی منتشر شد که کتاب‌های بن‌باز مفتی سابق وهابیون و ابن‌عثیمین از دیگر علمای وهابی عربستان سعودی در این موج مصادره کتاب جمع‌آوری شده است.

اما پس از انتشار این شایعات محمد عبدالرزاق معاون وزیر اوقاف مصر با رد این شایعات عنوان کرد که کتب این دو شخصیت عربستانی در فهرست کتب ممنوعه نیست و مصر این دو شخصیت را اعتدالی می‌داند! وی افزوده بود: چگونه کتب این دو نفر را ممنوع کنیم در حالی که سالانه نیم ملیون مصری به حج می‌روند و کتاب آنها را می‌خرند و ما تنها کتب بهایی‌ها، شیعیان و گروه‌های افراطی را جمع‌آوری کردیم!

منبع: دولت بهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا