خبر های جدید

دستاور سفر اردوغان برای مسلمانان چین : رجب طب اردوغان مسئولین چینی به اجازه اقامه جمعه و جماعت راضی نمود و خود در نماز جمعه آنان شرکت کرد.

دستاور سفر اردوغان برای مسلمانان چین : رجب طب اردوغان مسئولین چینی به اجازه اقامه جمعه و جماعت راضی نمود و خود در نماز جمعه آنان شرکت کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به چین سفر می کند.
رجب طیب اردوغان پس از سفر به چین وارد اندونزیا خواهد شد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اجابت به دعوت “شی جین پینک” رئیس جمهور چین، در روزهای ۲۸ الی ۳۰ جولای به چین سفر می کند.
در سفر اردوغان به چین هیاتی مرکب از وزراء، نمایندگان مجلس، فعالین اقتصادی و خبرنگاران اردوغان را همراهی می کنند.
در دیدار اردوغان با همتای چینی خود روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و بر روی راههای تقویت همکاریها تبادل نظر خواهد شد.

روابط دو کشورترکیه و چین از نظر سیاسی چندان خوب نبوده و همواره تنش بر روابط حکمفرما بوده است. در دوره بعد از جنگ جهانی دوم، ترکیه در سال ۱۹۷۱ چین به رسمیت شناخت. در واقع چین و ترکیه در دوران جنگ سرد، حداقل تا دهه هفتاد در دو اردوگاه متفاوت بودند. ترکیه در جنگ کره به حمایت از آمریکا مشارکت کرد و در مقابل چین مبارزه کرد. مسئله دیگری که در روابط دو کشور تنش ایجاد کرده است، مسئله مسلمانان چین بوده است. به لحاظ تاریخی عثمانی ها و در دوره جدید دولت اسلام گرای ترکیه ، به نوعی به این مسلمانان توجه داشته و دارد. این مسئله بعضی اوقات باعث تعارض بین دو کشور شده است. در سال ۲۰۰۸ که چینی ها مسلمانان سین کیانگ را سرکوب کردند، آقای اردوغان اولین فرد و مهم ترین شخصیتی بود که از دنیای اسلام بود که واکنش نشان داد و از این سرکوب با عنوان نسل کشی یاد کرد؛ که این واکنش تندی بود.

هنوز هم این اختلاف بین دو کشور وجود دارد. البته تا حدی تلطیف شده است. ترکیه نسبت به مسلمانان چین ب حساسیت دارد. مسئله اخیری هم که به این اختلافات اضافه شده، بحث سوریه است. در مسئله سوریه نیز چین و ترکیه در دو جبهه متفاوت قرار دارند. به نظر می رسد در این سفر بحث های سیاسی حول محور این اختلافات انجام شود.

رجب طب اردوغان مسئولین چینی به اجازه اقامه جمعه و جماعت راضی نمود و خود در نماز جمعه آنان شرکت کرد.

دولت ترکیه چندی پیش، سفیر چین در آنکارا را احضار کرد تا به ممنوعیت‌های اعمال‌شده از سوی دولت چین علیه مسلمانان منطقه اویغور برای انجام فرایض مذهبی در ماه رمضان، اعتراض کند.

اویغورها استان سین‌کیانگ چین مسلمان و ترک‌تبار هستند.

یک دیدگاه

  1. درود بر بزرگمرد جهان اسلام اردوغان قهرمان
    او در هیچ جا برادران مسلمانش را فراموش نمی کند نه گرسنگان سومالی نه آوارگان روهنیگایی نه پناهندگان سوری نه…
    هیچ گرایش جناحی یا مذهبی او را به این کار وار نمیدارد بلکه اسلام و تنها اسلام
    کجایند آنان که ادعاها و سخنان قلمبه شان گوش فلک را کر می کند؟ چرا به داد مسلمانان روهنیگا نمی رسند؟ چرا فکری به حال قحطی زدگان سومالی نکردند؟ چرا به داد مسلمانان چنین نمی رسند که حتی روزه رمضان را هم از آنان دریغ می کنند؟ مگر دنیای اسلام در سوریه و لبنان و فلسطین و یمن خلاصه شده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا