خبر های جدید

چرا پادشاه عربستان به مصر نرفت؟

 چرا پادشاه عربستان به مصر نرفت؟

منابع سیاسی آگاه گفتند که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نتیجه اختلافات روز افزون بین کشورش و مصر درباره چندین پرونده در منطقه، به قاهره سفر نخواهد کرد. این منابع تأکید کردند که بدلیل درز یافتن برخی از اطلاعات درباره همکاری بین امارات و مصر که به نفع عربستان نیست، ملک سلمان به مصر نخواهد رفت.

منابع آگاه در کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس نیز گفتند که پادشاه سعودی از مواضع مصر و امارات درباره مسائل منطقه‌ای بویژه بحران سوریه خشمگین است. مسئله دیگر نیز که نشان دهنده اختلافات بین مواضع عربستان و مصر است ایستادگی قاطعانه عربستان در مقابل میل و اراده مصر برای تأسیس نیروی عربی مشترک است.

تحلیلگران معتقدند که این مخالفت عربستان در نتیجه این است که ریاض از اهداف مصر از تشکیل این نیروی عربی و دخالت در لیبی و تقویت خلیفه حفتر با کمک امارات آگاه است. بعد از اینکه عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی اخبار منتشر شده درباره سفر احتمالی سلمان بن عبدالعزیز به مصر در راه بازگشت از آمریکا را تکذیب کرد، سلمان بن عبدالعزیز روز یکشنبه برای گذراندن تعطیلات وارد شهر طنجه مغرب شد.

این در حالی است که روزنامه مصری “أخبار الیوم” در چاپ روز شنبه خود گزارشی با نام “نشست سران مصر و عربستان در قاهره در روز دوشنبه” همراه با تصاویر عبدالفتاح السیسی و سلمان بن عبدالعزیز منتشر کرده بود.

این روزنامه به نقل از خبرنگار خود در ریاض نوشت که عبدالفتاح السیسی روز دوشنبه از سلمان بن عبدالعزیز که در خلال سفری رسمی به مصر می‌آید، استقال می‌کند و دو طرف درباره موضوع تأسیس نیروی عربی مشترک که عربستان و کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس خواستار به تعویق افتادن امضای آن شده‌اند، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/852871

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا