خبر های جدید

البرادعی خواستار تحریم انتخابات پارلمانی مصر شد

البرادعی خواستار تحریم انتخابات پارلمانی مصر شد

محمد البرادعی، دبیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاون رئیس جمهوری سابق مصر، خواستار تحریم انتخابات پارلمانی این کشور شد.البرادعی در صفحه توییتر خود نوشت: باید به خاطر داشته باشیم که از سال ۲۰۱۰ به بعد تحریم هر نوع انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری و همه پرسی ها و دیگر جلوه های صوری و ظاهری دموکراسی، ابزار فعال و کارآمدی برای تغییر بوده است.

وی در یادداشت دیگری در همین صفحه نوشت: زمانی که دست از مسیر یا تفکر اشتباهی می کشید، این کار خود نوعی رهبری است. این یادداشتهای البرادعی، مناقشات و بحثهای بسیاری را در تویتر ایجاد کرده است و واکنشهای متفاوتی را از استقبال از این دعوت گرفته تا انتقادات گسترده به دنبال داشته است. براساس اعلام کمیته عالی انتخابات مصر، انتخابات مجلس نمایندگان این کشور ماه های اکتبر و نوامبر آینده در دو مرحله برگزار خواهد شد.

این آخرین مرحله از نقشه راه به سوی دمکراسی است که ارتش در پی برکناری «محمد مرسی» رییس جمهوری این کشور از قدرت در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد. «ایمن عباس» رئیس کمیته عالی انتخابات مصر روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: انتخابات در روزهای هفدهم و هجدهم اکتبر (۲۵ و ۲۶مهر) برای مصری های مقیم خارج و در روزهای هجدهم و نوزدهم (۲۵ و ۲۷مهر) در داخل برگزار خواهد شد.

وی که ریاست دادگاه تجدید نظر قاهره را نیز به عهده دارد، افزود: مرحله دوم نیز در روزهای بیست و یکم و بیست و دوم نوامبر (۳۰ آبان و ۱ آذر) درخارج و بیست و دوم و بیست و سوم همان ماه (۱ و ۲ آذر) در داخل برگزار خواهد شد. پیش از این قرار بود انتخابات پارلمانی مصر در ماه های مارس و آوریل گذشته در دو مرحله برگزار شود، اما پس از صدور حکم دادگاه قانون اساسی در باره قانونی نبودن یکی از مواد قانون حوزه های انتخاباتی، به تعویق افتاد.

مصر از ژوئن ۲۰۱۲ که دادگاه قانون اساسی مجلس منتخب را منحل کرد، فاقد مجلس است، مجلس مورد اشاره بعد از قیام مردمی که به سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور این کشور در سال ۲۰۱۱ انجامید، تشکیل شده بود.

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا