خبر های جدید

افتتاح بزرگترین مسجد اروپا در مسکو

افتتاح بزرگترین مسجد اروپا در مسکو

مراسم افتتاح بزرگ‌ترین مسجد جامع اروپا ۲۳ سپتامبر در آستانه عید قربان با حضور رئیس جمهور روسیه و مقاماتی از چندین کشور اسلامی در مسکو برگزار می‌شود. ساختمان جدید مسجد جامع مسکو پس از ۱۰ سال عملیات ساختمانی، آخرین مراحل پیش از افتتاح را طی می‌کند و قرار است طی مراسمی بین المللی در آستانه عید سعید قربان گشایش یابد.

در حال حاضر آخرین اقدامات برای تکمیل، تجهیز و تزیین بخش‌های درونی و نمای ساختمان مسجد جامع مسکو درحال انجام است و مهندسان و کارگران آخرین تمهیدات را در این مورد در دست اقدام دارند.

بر اساس اعلام شورای مفتی‌های روسیه، عالی‌ترین نهاد اسلامی این کشور که شیخ «راویل عین الدین» رئیس آن مسئولیت اصلی احداث ساختمان مسجد جامع را برعهده دارد، مراسم بین المللی افتتاح مسجد جامع روز ۲۳ ماه سپتامبر آینده (اول مهر ماه) و یک روز پیش از عید سعید قربان برگزار می‌شود.

در گزارش رسمی این نهاد اسلامی گفته شده است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در مراسم افتتاح ساختمان جدید مسجد جامع مسکو دعوت شده و در برنامه کاری وی شرکت در این مراسم گنجانده شده است.

علاوه بر آن، از سران و مقامهای ارشد چندین کشور اسلامی از جمله عربستان سعودی، قطر، اردن، کویت، ترکیه، لیبی و عراق برای شرکت در این مراسم دعوت شده اما هنوز فهرست یا ترکیب افراد یا هیات‌های شرکت کننده در این مراسم مشخص نشده است.

بدراساس اعلام شورای مفتی‌های روسیه، از جمهوری اسلامی ایران نیز هیأتی عالیرتبه در مراسم افتتاح ساختمان مسجد جامع مسکو شرکت خواهد کرد.ساختمان جدید مسجد جامع مسکو مساحتی حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ مترمربع خواهد داشت و می‌تواند بیش از ۱۰ هزار نفر را در خود جای دهد. در بخشی از ساختمان مسجد، سالن کنفرانس و گالری پیش بینی شده است.

این ساختمان شش طبقه دارد و ارتفاع مناره‌های آن ۷۲ متر و ارتفاع گنبد آن ۴۶ متر است و از بزرگ‌ترین مساجد اروپا محسوب می‌شود. عملیات ساختمانی مسجد جامع مسکو از سال ۲۰۰۵ آغاز شد و در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱ دیوارهای ساختمان قدیمی مسجد جامع مسکو (با مساحت ۹۶۴ مترمربع) فرو ریخت.

مسأله تخریب دیوارهای ساختمان کهنه این مسجد با مخالفت‌های برخی در میان جامعه اسلامی مسکو همراه بود و مخالفان این اقدام را ضدمذهبی خوانده و حتی کار به دادگاه کشید. مسجد جامع مسکو نماد جامعه اسلامی پایتخت روسیه می‌باشد که در مجاورت مجموعه ورزشی «المپیک» مسکو و در کوچه‌ای به نام «ویپولزوف» در نزدیکی خیابان «پراسپکت میرا» در ناحیه مرکزی پایتخت روسیه واقع شده است.

این مسجد یکی از پنج مسجد مسکو است و دیگر مساجد این شهر شامل مسجد تاریخی، مسجد شیعیان، مسجد پارک پیروزی و مسجد ایرانیان به نام خاتم الانبیاء(ص) می‌باشد.

بر اساس آمار، در مسکو بیش از ۳ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که بخش مهمی از جامعه اسلامی ۲۰ میلیون نفری روسیه را تشکیل می‌دهد.

http://jahannews.com/vdcaeynyo49nyo1.k5k4.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا