خبر های جدید

پیشنهاد اردوغان در خصوص حل مسئله سوریه

پیشنهاد اردوغان در خصوص حل مسئله سوریه

رئیس جمهور ترکیه در خصوص سوریه، پیشنهاد تشکیل مکانیزم سه گانه ترکیه، آمریکا و روسیه را ارائه کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص سوریه، پیشنهاد تشکیل مکانیزم سه گانه ترکیه، آمریکا و روسیه را داد.  اردوغان در راه بازگشت از مسکو در هواپیما به سوالات خبرنگاران در زمینه تحولات روز پاسخ داد.

رئیس جمهور ترکیه در زمینه مسئله سوریه به دیدارهای هفته گذشته وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه اشاره کرد.  اردوغان در مرحله اول پیشنهاد تشکیل مکانیزم سه گانه ترکیه، آمریکا و روسیه را ارائه نمود.

ایشان اظهار داشت: “این مکانیزم می تواند با حضور ایران و عربستان سعودی به مکانیز پنج گانه تبدیل شود. در مراحل بعدی اتحادیه اروپا، قطر و اردن نیز می توانند شرکت کنند. مجمع عمومی سازمان ملل می تواند قبل از تصمیم گیری ارزیابی هایی در این زمینه انجام دهد.”

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه برای یافتن راه حلی ملموس متمرکز شده اند گفت: “طول نوار مرزی مان با سوریه ۹۱۱ کیلومتر است. کسانی که از هرج و مرج فرار می کنند به کشورمان پناه می آورند. منطقه امن عاری از تروریزم را برای انسانهایی که خانه و کاشانه شان را ترک کرده اند می خواهیم. این انسانها می خواهند که به کشورشان بازگردند. اگر منطقه امن تشکیل شود، اسکان آنها در منطقه امکان پذیر خواهد بود.”

اردوغان در زمینه پروژه های درحال اجرا با روسیه نیز اطلاعاتی ارائه کرده و گفت: “منبعی که تاکنون برای نیروگاه هسته ای از روسیه وارد ترکیه شده به ۳ میلیارد دلار می رسد. در زمینه تسریع بخشیدن به این پروژه مذاکراتی انجام دادیم. روسیه در مورد جریان ترک موضع مفنی ندارد.”

منبع: تی آر تی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا