مقالات

مارکس اسلام را ستوده ولی سکولارها آن را پنهان می کنند

مارکس، اسلام را ستوده ولی سکولارها آن را پنهان می کنند!

نویسنده : دکتر یوسف قرضاوی مترجم : سید جمال قریشی

علامه دکتر یوسف قرضاوی تاکید کرد که «کارل مارکس» نظریه پرداز فکری فلسفه سوسیالیستی در آخر زندگیش اسلام را ستوده و او آراء و نظراتب دارد که دین را برای زندگی انسان ضروری می داند و همچنان که دکتر رشدی فکار رحمه الله ، نیز از او نقل کرده است ولی سکولارها ای حقایق را انکار می کنند .

این موضوع در سخنرانی قرضاوی در برنامه شریعت و زندگی ( یکشنبه ۲۴/۱/۲۰۱۰ ) در کانال الجزیره تحت عنوان « نیاز به دین » آمده است .

قرضاوی نمونه هایی از روشنفکران غربی را ذکر کرد که بر ضرورت دین در زندگی انسان تاکید کرده و آن را شفادهنده و تقویت کننده روحیه در هنگام سختی ها دانسته اند ، مانند « الکسیس کارلیل » و « ارنست کونت » و … آنها معتقد اند که دین حق برای انسان و تقویت روحیه اش در کشمکش های زندگی ضرورت دارد و نیاز به دین فقط یک نیاز فطری و عقلی نیست .

و قرضاوی اظهار کرد که اسلام دین داری از روی جهل و نادانی و پیروی کورکورانه را رد می کند و بر بکارگیری عقل و بصیرت و تکیه بر دلیل و برهان برای رسیدن به آرامش ، تشویق می کند .

قرضاوی در کوشش برای تعریف دین بیان کرد که « دین درک وجود نیروی غیبی برتری است که دارای نیروی بالاتر از نیروهای عادی است و اسباب و سنت های مادی در مورد آن صدق نمی کنند و ادیان آسمانی و غیر آسمانی از آن جدا می شوند » . دین در زندگی دنیا برای انسان شبیه کشتی نجات است . و متذکر شد که « زندگی بدون دین هیچ ارزش و معنایی ندارد و خداوند بلند مرتبه انسان را فطرتا نیازمند به دین آفریده است که در هنگام سختی ها مانند قلعه ای به آن پناه می برد » .

همچنین بیان داشت که ما مسلمانان معتقدیم سر آغاز دین توحید بوده ، از زمان آدم ابوالبشر تا محمد علیه السلام و با بت پرستی همراه نبوده بوده است همچنانکه دانشمندان جامعه شناسی مانند دورکیم و … می گویند ، زیرا خداوند پیامبران را برانگیخته است تا مردم را از شرک و بت پرستی به سوی توحید خداوند بلند مرتبه بیرون بیاورند .

تاکید قرضاوی بر نیاز به دین ، همان دین حق است نه تمام ادیان زیرا ادیان گذشته تحریف شده اند و همچنانکه آیات قرآن و احادیث نبوی بر آن تاکید می کنند مانند این فرموده خداوند بلند مرتبه « لکم دینکم ولی الدین » و « إن الدین عند الله الاسلام »

 

ضرورت و نه نیاز

قرضاوی تاکید کرد که دین یک ضرورت عقلی ، فطری ، شخصی و اجتماعی است و فقط یک نیاز نیست ، همچنانکه اصولیات تقسیمات سه گانه ی ضروریات ، نیازها و اولویات را دارند . قرضاوی اشاره کرد که دین به سه سوال بدیهی برای انسان جواب می دهد ، مانند : از کجا آمده است ؟ بحث از رابطه ی علت و معلول و خالق و مخلوقات به کجا کشیده می شود ؟ حیات پس از مرگ و برای چه آمده است ؟ فلسفه زندگی و معنای آن .

قرضاوی در عین موافقت با یکی از فیلسوفان یونان مبنی بر اینکه « ممکن است شهر های بدون قصر و قلعه وجود داشته باشد اما نمی توان تصور کرد که شهر های بدون معبد و پرستشگاه وجود داشته باشند » اظهار داشت مهم آن است ما در مورد چیزهایی که در این معابد برستش می شوند بحث کنیم زیرا مردم گمراه شدند و غیر خداوند را عبادت کردند و به همین خاطر پیامبران به اقوامشان گفتند « فقط خدا را عبادت کنید که غیر از او معبود دیگری برای شما وجود ندارد »

و اضافه کرد که عدم آگاهیی از حقایق سبب افزایش خودکشی در اروپا و آمریکا شد و به افزایش تاسیس بیمارستان های روان درمانی منجر شده است . مکتبها و ایدئولوژی های بشری به این نتیجه رسیده اند که دین یک ضرورت بسیار اساسی برای انسان است ، همچنانکه در تجربه ارنست کونت و مارکس عینیت پیدا می کند و دکتر رشدی فکار در این رابطه گفته است که مارکس نظریاتی در مدح اسلام دارد ولی سکولارها آن را پنهان می کنند .

در این رابطه قرضاوی به کتاب های « الدین » شیخ عبد الله دراز و « الفکر الاسلامی الحدیث و صلته بلاستعمار الغربی » شیخ محمد بهی برای مطالعه در مورد رد مکتب های بشری اشاره کرد .

 

عقل اساس و ریشه است!

قرضاوی در مورد شناسنامه ای و پیروی کورکورانه مرید از شیخ و تعطیل عقل در پایبندی به دین حق ، گفت : جنبه ی عقلی در دینی یکی از مسائل اساسی است ، پس اسلام بر دلیل و حجت آشکار استوار گشته است « قل هاتوا برهانکم : بگو دلیل هایتان را بیاورید » ، « أفلا تعقلون : آیا نمی اندیشید» ، « بگو این راه من بسوی خداوند است و من و پیروانم بر اساس آگاهی و بصیرت به جانب پروردگار دعوت می کنیم » و « یک ساعت فکر کردن بهتر از یک سال عبادت است » .

قرضاوی اظهار داشت که اسلام دینداری جاهلانه و تقلید کورکورانه و پیروی ز ظن و گمان و تقلید از پدران را رد می کند و محتوای قرآن شامل الفاظ تفکر ، دلیل و برهان است و آدمی را در بکار گیری عقل تشویق می کند « پس علم نزد ما دین است و دین نزد ما علم است » و همچنین قرضاوی گفت : تقلید در توحید و اصول دین قابل قبول نیست .

قرضاوی در مورد اطاعت بعضی مریدان از شیخ و قبول بی چون و چرای آن ، گفت : صحابه رضی الله عنه با پیامبر خدا صلی الله علیه بحث می کردند و با ادب و احترام به او اعتراض می کردند ، اسلام یهودیان و مسیحیان را بخاطر اینکه کشیشان و راهبانشان را به خدایی می گیرند « اربا من دون الله » نکوهش می کند ر

زیرا آنها چیزهایی را که کشیشان مستقل از خداوند حلال و حرام کرده اند ، قبول می کنند .

و تاکید می کند که مسلمان باید در مقابل ضروریات دین دارای موضعگیری آشاکار و واضحی باشد . ما نمی خواهیم در مقابل شیخ خاضع باشد بلکه مسلمان باید پرسشگر و کاوشگر باشد و این چیزی است که اسلام پیروانش را بر اساس آن تربیت می کند و مسلمان باید از جنبه ی عقلی ، شخصیتی ، اخلاقی ، جسمی ، سیاسی تکامل پیدا کند .

 

فصام الدین

قرضاوی در مورد التزام و پایبندی به نمادها و مظاهر عبادت و در عین حال سرزدن اخلاق و رفتار مخالف آن از انسان ، گفت : ظاهر در اسلام هیچ ارزشی ندارد ، زیرا خداوند به قلبها ، اعمال و اخلاق نگاه می کند ، نه ظاهر و اشکال . پس اعمال و رفتار دلالت بر ایمان انسان دارند و قرآن کسانی را که گفته هایشان را عملی نمی کنند بشدت نکوهش می کند « کبر مقتا عند الله أن تقولوا ما لا تفعلون »

قرضاوی معتقد است که ایمان در اعمال ظاهری انسان تجسم پیدا می کند و این بدان معنا نیست که انسان ریشش را دراز کند و لباسش را کوتاه کند و در عین حال حقوق دیگران را رعایت نکند و پدر و مادرش را آزار دهد یا مال حرام بخورد و دروغ بگوید .

منبع اصل متن سایت شخصی امام یوسف قرضاوی

 

یک دیدگاه

  1. السلام علیکم
    بنده پیمان امین بیگی دارنده ی وبلاگ ندای قرآن ( http://neday-quran.blogspot.com) خوشحال می شوم از وبلاگ من دیدن نمایید و مرا با نظرات خود سر افراز نمایید
    اگر مایل بودید مرا لینک کنید تا هر چه بهتر دست در دست هم به پیشرفت اسلام کمک نماییم
    اگر مرا لینک فرمودید به من خبر دهید
    اجرکم عند الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا