خبر های جدیدسياسي اجتماعيمطالب جدید

بیانیه جماعت دعوت و اصلاح پیرامون حادثه منا

بیانیه جماعت دعوت و اصلاح پیرامون حادثه منا
۱۳۹۴/۰۷/۰۸

بسم لله الرحمن الرحیم
{۞ … وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ} [النساء : ۱۰۰] « و کسی که به قصد هجرت به سوی خدا و پیامبرش ، از خانه خود بیرون رود، آنگاه مرگش فرا رسد، قطعاً پاداشش بر خداست»
فاجعه دلخراش منا، که منجر به فوت صدها و مصدومیت هزاران نفر شد، حجاج بیت‌الله‌الحرام و عموم امت اسلامی را در ظهرگاه روز عید قربان به ماتم نشاند. این ضایعه‌ی دردناک را به خانواده‌های بازماندگان و عموم هموطنان تعزیت و تسلیت عرض می‌نماییم. برابر حدیث شریف نبوی: « مَنْ حَجَّ فَلَمْ یَرْفُثْ وَلَمْ یَفْسُقْ رَجَعَ کَیَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ » [البخاری ومسلم] «هر کس حج کرد و در آن مرتکب شهوت نفس و سخن بد و سخن ناسزا نشد، از گناهان پاک می‌شود مانند روزی که از مادر تولد شده است.»
جان باختگان در یکی از مقدس ترین زمان‌ها و مکان‌‌ها و در پاک‌ترین حالت معنوی به پیشگاه خدای مهربان شتافته‌اند و ان‌شاءالله در جنّات نعیم در حسن رفاقت انبیاء و اولیاء و صدیقین و شهداء پذیرفته می‌شوند.
اما لازم به یادآوری است که به لحاظ حقوقی، در چنین مراسم و مناسبت‌هایی مسؤولیت مدیریت کلان مناسک و حفظ جان زائران برعهده‌ی کشور میزبان است و بر این اساس لازم است بررسی‌های کارشناسی و بیطرفانه برای روشن شدن علل حادثه و پیشگیری از وقوع حوادث مشابه و ارتقای شاخص‌های مدیریتی این اجتماع عظیم به عمل آید.
در عین حال حجم و نوع ادبیات برخی رسانه‌ها در شیوه پرداختن به تحلیل و ارزیابی موضوع بعضاً دستخوش خروج از تعادل و ورود به ادبیات واگرایانه و دامن زدن به تنش رسانه‌ای در بحبوحه‌ی تشنج‌های ویرانگر منطقه خاورمیانه است که قطعاً تعمیق شکاف‌ّهای موجود، منفعت و مصلحت هیچ گروه، جریان و یا مذهبی را در جهان اسلام در پی نخواهد داشت.
در پایان، ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدیده و آرزوی صبر و اجر برای آنان، شادی روح عموم درگذشتگان و شفای عاجل مصدومان را از خداوندگار یکتا خواستاریم.

جماعت دعوت و اصلاح
٩۴/٧/٩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا