خبر های جدید

ادامه اختلافات مصر و عربستان بر سر موضوعات منطقه‌ای

 ادامه اختلافات مصر و عربستان بر سر موضوعات منطقه‌ای

منابع دیپلمات مصری از ادامه اختلافات این کشور با عربستان بر سر موضوعات مختلف منطقه‌ای همچون سوریه خبر دادند.
به نظر می‌رسد که مصر برای موضع‌گیری شفاف در قبال حوادث سوریه در موقعیت سیاسی و دیپلماسی بسیار دشواری قرار گرفته است. در حالی که عربستان هم‌پیمان منطقه‌ای مصر با اقدامات نظامی روسیه در سوریه کاملا مخالف است، قاهره همچنان به دنبال راه‌ حلی میانه است و در مواضع رسمی مقامات مصری از چیزی سخن گفته می‌شود که بی‌طرفی این کشور در قبال بحران سوریه را القا می‌کند.

موضع مشترک قاهره و ابوظبی در قبال بحران سوریه

در حالی که عربستان، آمریکا، قطر، ترکیه، فرانسه در بیانیه‌ای مشترک، مخالفت کامل خود با اقدامات نظامی روسیه در سوریه را اعلام کرده‌اند، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر و محمد بن زاید آل نهیان ولی‌عهد ابوظبی در تماسی تلفنی بر پایبندی دو کشور به حل سیاسی بحران‌های کشورهای منطقه‌ به‌گونه‌ای که نهادها و ساختار‌های این کشورها حفظ شوند، تأکید کردند.

مواضع مصر و تونس در قبال بحران سوریه

همچنین السیسی بعد از دیدار با الباجی قائد السبسی همتای تونسی‌ خود اعلام کرد که دو طرف بر ضرورت ادامه کار بری رسیدن به راه‌حل سیاسی فراگیر بحران سوریه به گونه‌ای که تمامیت ارضی این کشور حفظ شده وخواسته‌های مردم سوریه را برطرف شود توافق نظر دارند.

عدم جرأت کافی مصر برای بیان مواضع

به نوشته العربی الجدید، قاهره و ابوظبی تلاش می‌کنند موضعی بی‌طرفانه در قبال روسیه و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش داشته باشند.

یکی از ستون‌های روابط رو به رشد مصر و سوریه در دوره السیسی، ایمان السیسی و ولادیمیر پوتین به ضروت حفظ دولت سوریه به نمایندگی بشار اسد است. همچنین السیسی به کمک‌های نظامی و اقتصادی مصر در دوره آینده چشم دوخته است. اما شرایط سیاسی و نیاز شدید السیسی به کمک‌های مالی عربستان باعث می‌شود که وی جرأت کافی برای بیان صریح مواضع نداشته باشد. از سوی دیگر این سخن پوتین که مصر به ائتلاف روسی ضد داعش پویسته، السیسی را در موقعیتی بسیار سخت با عربستان قرار داده است.

تلاش السیسی برای خشنودی عربستان و روسیه

السیسی اخیرا تلاش کرد که موضع کشورش در قبال سوریه را طوری بیان کند که هم عربستان راضی شود و هم روسیه. لذا در اظهارات رسمی مقامات این کشور گاهی سخن از راه حل سیاسی  به گونه‌ای که نهادهای دولتی در سوریه حفظ شوند به میان می‌آید و گاهی نیز سامح شکری وزیر خارجه مصر از حمایت کشورش از ائتلاف روسیه و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در آن واحد سخن می‌گوید.

روابط  با عربستان و آمریکا مانع از ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک مصر در سوریه

منابع دیپلمات مصری می‌گویند که روابط این کشور با عربستان و سپس با آمریکا مانع از آن می‌شود که السیسی سطح نمایندگی دیپلماتیک این کشور در سوریه را به دوره ما قبل از محمد مرسی بازگرداند.

ادامه اختلافات مصر و عربستان

این منابع افزودند: روابط مصر با سوریه و ترکیه و اخوان المسلمین از جمله نقاط اختلافی بین قاهره و ریاض است. به گفته این منابع قاهره به امید کمک‌های عربستان و وعده‌های اقتصادی داده شده از سوی این کشور تلاش می‌کند بر سر توافق با عربستان بر سر لیبی و یمن و دیگر موضوعات تمرکز کند.

http://www.tasnimnews.com/fa/news/879879

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا