تربیت، اخلاق و تزکیهسياسي اجتماعيمطالب جدید

چگونه نگهبان دستاورهای حج تان باشید!

چگونه نگهبان دستاورهای حج تان باشید!
نوشته: د. زید الرمانی / ترجمه: عبدالخالق احسان

برادران حاجی ام! دستاوردهای حج را محافظت نموده و نماز های پنجگانه را در اوقات شان به جماعت ادا نمایید، زکات دارایی هایت را بپردازید، روزه رمضان را از دست مدهید و تلاش کن تا شب قدر را دریابید!
برادران حاجی ام! همان گونه که در ایام حج عادت کرده بودید تا از بدکاری، فسق و مجادله ی بیهوده دور باشید، حرص بورزید که تمام زندگی تان ازین آفت ها سالم بماند.
برادران حاجی ام! مشکل نیازمندان، فقیران، معلولان، بیوه زنان و یتیمان را بر طرف کنید، همان گونه که در ایام حج به دنبال چنین کار های بوده اید.
برادران حاجی ام! نفس های خویش را پاک کنید تا نفس های با اطمینان، خشنود و فروتن داشته که در آن هیچ بد بینی، حسد، کینه و دشمنی راه نیابد.
برادران حاجی ام! باید همیشه زبان تان با یاد الله متعال تر و تازه باشد، همان گونه که در اماکن مقدسه به تلبیه، دعا و ذکر پروردگار مشغول بودید.
برادران حاجی ام! باید قلب های تان از کینه ها و کدورت ها پاک و سالم باشد؛ لذا به دیدار خویشاوندان بروید، پیوند خویشاوندی را بر قرار داشته باشید، به همسایه ها رسیدگی کنید و با یاران و دوستان خویش ارتباط بر قرار نمایید.
برادران حاجی ام! بازگشت تان از حج مبارک باد، از الله متعال می خواهیم به گونه بر گشته باشید که پروردگار تان وعده کرده بود که تمام گناهان تان آمرزیده شده باشد و از گناه پاک باشید چنانچه که از مادر تولد شدید؛ لذا به دنبال گناهان و معاصی نروید.
برادران حاجی ام! الله متعال طاعت ها و نیکی ها و اعمال نیک تان را قبول نماید و تلاش نمایید تا اعمال تان خالص به خاطر رضایت الله متعال باشد.
برادران حاجی ام! اطفال و کودکان را از رهنمایی، تربیه و الگوی نیکو محروم نسازید تا حج و مقاصد آن را حس نمایند.
برادران حاجی ام! فضایل و منافع حج را غنیمت بشمارید و تلاش کنید تا حال و هوای حج به زودی از زندگی تان محو نگردد.
برادران حاجی ام! پروردگار تان را سپاسگزاری کنید که برای شما توان داد و وسایل و امکانات آماده گردید تا به راحتی توانستید مناسک حج را ادا نمایید.
برادران حاجی ام! در روز های حج به صبر، تحمل مشکلات، صفای روح، بلندی نفس و اخلاق پسندیده عادت کردید؛ این ارزش ها را از دست نداده و آن ها را چراغ ادامه زندگی خویش قرار دهید.
برادران حاجی ام!‌ حج بزرگترین کنکره انسانی است، روز محشر و قیامت را به یاد آورید که مردم برهنه اند و غرق عرق می باشند.
برادران حاجی ام!‌ این مژده های قرآنی تقدیم تان باد! الله متعال از زبان ابراهیم خلیل می فرماید: (رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِن ذُرِّیَّتِنَا أُمَّهً مُّسْلِمَهً لَّکَ وَأَرِنَا مَنَاسِکَنَا وَتُبْ عَلَیْنَا إِنَّکَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ) {۱۲۸}) (البقره) ای پروردگار ما ! چنان کن که ما دو نفر مخلص و منقاد ( فرمان ) تو باشیم و از فرزندان ما ملّت و جماعتی پدید آور که تسلیم ( فرمان ) تو باشند و طرز عبادات خویش را ( در کعبه و اطراف آن ) به ما نشان بده و ( اگر نسیان و لغزشی از ما سر زد ) بر ما ببخشای ( و در توبه را بر رویمان باز گذار ) ، بی گمان تو بس توبه پذیر و مهربانی . (ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْیُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ {۲۹} ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ) (الحج) بعد از آن باید آلودگیها ( و چرک و کثافت و زوائد بدن همچون مو و ناخن ) را از خود برطرف سازند و به نذرهای خویش ( اگر نذر کرده اند ) وفا کنند و خانه قدیمی و گرامی ( خدا ، کعبه ) را طواف نمایند . آن ( چیزی که گذشت ، برنامه و مناسک حجّ بود ) و هر کس اوامر و نواهی خدا را ( به ویژه در مراسم و امور مربوط به حجّ ) بزرگ و محترم دارد ، از نظر خدا چنین کاری ( در دنیا و آخرت ) برای او بهتر است . (وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالاً وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ {۲۷} لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ) (الحج). ( ای پیغمبر ! ) به مردم اعلام کن که ( افراد مسلمان و مستطیع )، پیاده ، یا سواره بر شتران باریک اندام ( ورزیده و چابک و پرتحمّل ، و مرکبها و وسائل خوب دیگری ) که راههای فراخ و دور را طی کنند ، به حجّ کعبه بیایند ( و ندای تو را پاسخ گویند ) . (آنان به این سرزمین مقدّس بیایند ) تا منافع خویش را با چشم خود ببینند ( و به سود مادی و معنویشان برسند و ناظر فوائد فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و اخلاقی حجّ باشند ) ، و در ایّام معیّنی که ( روز عید قربان و دو و یا سه روز بعد از آن است ، به هنگام ذبح قربانی ) نام خدا را بر چهارپایانی ( همچون بز و گوسفند و شتر و گاو ) ببرند که خدا نصیب ایشان کرده است .

برادران حاجی ام! مژده های بیشتر نبوی را نیز خدمت تقدیم می کنیم، پیامبر صلى الله علیه وسلم فرمودند: کسی که به این نماز ما – نماز عید – حاضر شود و همراه ما وقوف نماید و یک روز یا یک شب قبل به عرفات وقوف کرده باشد، حجش تمام شده و حاجتش روا گردیده است.(رواه أصحاب السنن) رسول الله می فرمایند: به اندازه که خداوند در روز عرفه بندگان را از دوزخ نجات می دهد، به هیچ روز دیگری چنین نیست و الله متعال نزد فرشتگان با وجود این بندگان خویش افتخار می کند.(رواه مسلم)، هم چنان که می فرمایند: ” کسی که در حالی حج نماید که در آن دچار گناه نشده و به اعمال فاسقانه نپردازد، به گونه پاک بر می گردد که از مادر تولد شده است” (متفق علیه)، در حدیث دیگر می فرمایند: ” پاداش حج مبرور فقط بهشت است” (متفق علیه).

خوشا به حال کسی که حجش قبول شده و حالت زندگی اش بعد از حج دگرگون شده و به بهترین حالت تغییر یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا