خبر های جدید

عربستان، آمریکا را از سایۀ روسیه بیرون می‌کشد؟

در نبرد سوریه؛
عربستان، آمریکا را از سایۀ روسیه بیرون می‌کشد؟

یک مجله آمریکایی نوشت؛ عربستان کلید حل مشکل آمریکا در زمینه حضور روسیه در سوریه را در اختیار دارد. در یادداشتی که توسط “جیمس فارویل” و “جرج بیبی” دو تحلیلگر امور سیاسی، امنیتی و دفاعی آمریکا در مجله “نشنال اینترست” نوشته شده، آمده است: همکاری با ریاض برای ترسیم خطوط کلی تحقق “صلح” در سوریه، می تواند مسیر دیپلماتیک را از مسکو به واشنگتن تغییر دهد.

به نوشته این مجله، حملات هوایی روسیه اگر در زمینه اضمحلال معارضین سوری موفقیت آمیز باشد، بازیگران منطقه ای به مسکو به عنوان قدرتی دارای نفوذ در روند صلح خواهند نگریست که باعث فلج شدن تلاش آمریکا در منزوی ساختن روسیه به خاطر فعالیتهایش در اوکراین و دیگر مناطق خواهد شد؛ اما اگر عملیات روسیه در سوریه با شکست مواجه شده و بشار اسد سرنگون شود، “داعش” و دیگر سازمان های تندرو خلأ قدرت در سوریه را پر خواهند نمود.

به عقیده این دو تحلیلگر آمریکایی، خروج از این تنگنا با تسریع در تلاش به منظور حل سیاسی در سوریه، توقف مهاجرت پناهندگان و احیای مجدد نقش رهبری واشنگتن در منطقه امکان پذیر می باشد؛ اما کلید دستیابی به “صلح” در اختیار عربستان است.

نویسندگان این مقاله معتقدند که عربستان دو راه پیش رو دارد؛ یکی افزایش حمایت از نیروهای معارض سوری و دوم تلاش برای صلح. راه نخست یعنی افزایش حمایت از معارضین، احتمال رویارویی نظامی با روسیه را تقویت کرده و به نفع افراط گرایانی است که چه بسا خاندان حاکم در عربستان را نیز تهدید می کنند، اما گفت و گو درباره توافق با روسیه هم می تواند باعث تقویت نفوذ منطقه ای مسکو و پیامدهایی برای منافع عربستان شود که نمی توان آن را پیش بینی کرد.

به نوشته این مجله، دولت عربستان می تواند با یکی از دو گزینۀ افزایش یا قطع حمایت مالی از نیروهای معارض میانه رو سوری، آنان را به قبول سازش متقاعد سازد.

http://fa.alalam.ir/news/1747160#sthash.21p1jFkD.dpuf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا