خبر های جدید

ساز و کار اعتقادی اسلام هراسان در آمریکا

ساز و کار اعتقادی اسلام هراسان در آمریکا

الجزیره نوشت: از دهه هفتاد میلادی تاکنون ایالات متحده مسلمانان را به عنوان تروریست های خطرناک معرفی کرده است اما در طول شش سال گذشته به تدریج یک ترس جدید از مسلمانان وارد جریان اصلی محافظه کار شده است و آن اینکه مسلمانان سرتاسر آمریکا را فراگرفته و می خواهند “قانون شریعت” را در این کشور اجرا کنند.

در سال ۲۰۱۱ آلن وست نماینده جمهوری خواه کنگره، اسلام را “ستون پنجمی” معرفی کرد که در نهادهای ایالات متحده نفوذ کرده است. نیوت گینگریچ نیز در سال ۲۰۱۰، شریعت را با عنوان “یک تهدید مرگبار برای بقای آزادی در ایالات متحده” توصیف کرد.

هرمان کین، یکی دیگر از نامزدهای انتخاباتی است که به گفته او مسلمانان “در تلاش اند به تدریج راه را برای ورود قانون شریعت به دولت آسان کنند” او همچنین گفت در تدارک آن است تا یک آزمون وفاداری ویژه برای مسلمانانی که مایل به خدمت در دولت هستند، تهیه کند. میشل ماخمن، نماینده دیگر ایالات متحده نیز گفته است “باید در سراسر ایالات متحده با شریعت مقابله کرد”. او از مقامات امنیت ملی خواست درباره نفوذ اخوان المسلمین در دولت فدرال تحقیق کنند.

این ها همه ترسی پارانوئیدی (همه دشمن پنداری) است که فاقد هرگونه پایه و اساسی در واقعیت است. هیچ سازمان اسلامی مهمی تاکنون خواستار اجرای شریعت در ایالات متحده نشده است. برای بیشتر مسلمانان در آمریکا شریعت امری شخصی و یک قانون اخلاقی است، نه یک برنامه سیاسی.

مقابله قریب الوقوع

با این حال بسیاری از محافظه کاران به مقابله قریب الوقوع با اسلام به عنوان یک خطر جدی اشاره می کنند. رهبران جمهوری خواه فعلی در رقابت های انتخابت ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ بر روی این ترس مانور می دهند. دونالد ترامپ و بن کارسون هر دو طی هفته های گذشته از تعابیر ضد اسلامی استفاده کردند.

در برنامه “دیدار با مطبوعات” شبکه ان بی سی که ماه قبل پخش شد، کارسون که یک جراح مغز و اعصاب بازنشسته است گفت:”من به هیچ وجه از دادن مسوولیت به یک مسلمان حمایت نمی کنم، من کاملا مخالف این کار هستم”.

چندی پیش در یک جلسه پرسش و پاسخ در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت نیوهمشایر بود که یکی از حامیان دونالد ترامپ گفت: “ما در این کشور یک مشکل به نام مسلمانان داریم” و ترامپ نیز به نشانه تایید سر خود را تکان داد.

اخیرا در یک نظر سنجی که در ایالت آیوا برگزار شد، تنها حدود نیمی از جمهوری خواهان گفتند که اسلام باید در ایالات متحده به رسمیت شناخته شود. چهل و سه درصد از جمهوری خواهان معتقد بودند اوباما مسلمان است. با توجه به نظرسنجی “سی ان ان” این دیدگاه تنها یک واکنش بی اختیار به یازده سپتامبر نیست. از آن گذشته چند سال از یازده سپتامبر می گذرد که این شعارها با این جدیت مطرح می شود. این درحالیست که هیچ یک از این شخصیت ها واکنشی به اعمال داعش در عراق یا شرق ندارند.

فراتر از سرخط اخبار دروغینی که در این باره پخش می شود یک کمپین تبلیغاتی سازمان یافته نیز شکل گرفته است که به خوبی تامین مالی می شود. بر اساس بررسی های انجام گرفته توسط مرکز “ترقی آمریکا”، هفت بنیاد محافظه کار طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ بیش از ۴۰ میلیون دلار صرف تبلیغات ضد اسلامی کرده اند. طبق برآورد دیگران این مبلغ تا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می رسد. در میان گروه های تاسیس شده، تشکیلات بریگت گابریل با شعار”اقدام برای آمریکا” دارای ۱۷۰ هزار عضو است و خود را به عنوان یک الگو در انجمن بسیار موفق “اسلحه ملی” قلمداد می کند.

هدف از این تبلیغات نهادینه کردن نسخه ضد مسلمانی یا جاانداختن همان تئوری های توطئه آمیز اسلام هراسی است که درست مثل یهودی ستیزی است که یک قرن پیش کلید خورد. از این رو اسلام هراسی تنها یک انزجار عادی نیست بلکه یک ایدئولوژی است که به دنبال برقراری ارتباط با اجتماع و اقتصاد مردم و نیز ایجاد سرخوردگی سیاسی و بن بست عملی است. حتی اگر تبیین و عمل به آن بر پایه دروغ باشد.

راز شریعت

واضح است که اسلام را نمی توان مقصر مشکلات ملی آمریکا دانست. ایدئولوژی اسلام هراسی اما برای تاثیر گذاری نیاز به یک تئوری توطئه دارد. بنابراین گفته می شود در آمریکا علیرغم ظاهرش به صورت مخفیانه توسط مسلمانان عمل می کند. پس مسلمانان را باید به عنوان یک نیروی پنهان علیه نوزایی آمریکا تلقی کرد. این پیامی است برای نخبگان حاکم بر ایالات متحده . پیامی که می گوید مردمی که واقعا آمریکا را اداره می کنند را سرزنش نکنید بلکه پیوسته مراقب شریعت باشید.

برای اسلام هراسان ، دولت آمریکا آن چیزی نیست که به نظر می آید. این دولت یک مسلمان وابسته به اخوان المسلمین را در کاخ سفید به کار گرفته است و او مشغول اجرای همان برنامه مخفی اجرای طرح شریعت است. به گفته اسلام هراسان ؛ این طرح با تلاش برای معرفی اسلام به گونه ای مثبت در کتب درسی مدارس تگزاس آغاز شده است. نمونه دیگر آن، شرکت مواد غذایی کمپبل است که یک نسخه حلال از سوپ های سنتی خود را معرفی کرد. یا حرکت دیگر اینکه در کاخ سفید اوباما از به کار بردن عبارت “تروریسم اسلامی” امتناع می کند.

به گفته اسلام هراسان ؛ ناگهان آمریکایی ها یک روز در شرایطی از خواب بیدار خواهند شد که در یک حکومت اسلامی بسر می برند. اروپا به دلیل کثرت مسلمانان هم اکنون تسلیم شده است. برای مثال در حال حاضر اروپیا (ترکیپ اروپا و عربستان) در واقع مستعمره اعراب است یا لندن به لندنستان (مثل افغانستان و غیره) تبدیل شده است!

یک قرن پیش، یهودیان آمریکایی نیز همین گونه به عنوان عامل نفوذی دیده می شدند. کسانی که ارزش های غربی را تهدید می کردند. همانند هسته ایدئولوژی ضد اسلامی آمریکا، در گذشته هم یک تئوری توطئه وجود داشت که بیانگر دخالت مخفیانه یهودیان در امور مالی بین المللی و تحولات جهانی بود. برای مثال، هنری فورد در دهه بیست میلادی از صفحات روزنامه مستقل خود دیربورن، برای تبلیغ این دیدگاه استفاده می کرد.

امروزه نیز گفتمان ضد مسلمانان، شبیه به همان شیوه ای است که در گذشته در مورد یهودیان مطرح شده بود. جالب اینکه در هر دو مورد، به یک اقلیت مذهبی به چشم افرادی خطرناک نگاه می شود که با ارزش های بیگانه خود یک جامعه را از بنیاد نابود خواهند کرد. آن دو همچنین همانند یک نیروی پنهان با نفوذ خود در مراکز قدرت، به طور مخفیانه جهان را از بالا کنترل می کنند.

یهودیان آمریکایی بالاخره توانستند در قرن بیستم بر بدترین عقاید ضد یهودی غلبه کرده و امنیت و برابری را در ایالات متحده بدست آورند. آیا مسلمانان هم خواهند توانست این کار را انجام دهند؟ متاسفانه تاریخ هرگز از یک راه دوبار عبور نمی کند. تفاوت کلیدی در این است که امروزه، اسلام هراسی در میان عموم مردم بهانه ای برای توجیه امپراطوری جهانی آمریکا شده است. تصوری که البته در دهه بیست میلادی وجود نداشت. اسلام هراسی تنها یک ترس غیرمنطقی نیست، بلکه یک سیستم اعتقادی حساب شده است تا برای بخش هایی از قدرت مفید باشد.

مخالفت با تئوری های ضداسلامی و تمام نطق های مرتبط با آن تنها مربوط به دفاع از حقوق مدنی مسلمانان آمریکا نیست، بلکه مخالفت با یکی از ستون های ایدئولوژیک امپریالیسم بودن ایالات متحده نیز هست.

منبع : الجزیره انگلیسی

ترجمه: شفقنا

ساز و کار اعتقادی اسلام هراسان در آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا