خبر های جدید

تغییر موضع قطر: «در سوریه مداخله نظامی نمی‌کنیم»

تغییر موضع قطر: «در سوریه مداخله نظامی نمی‌کنیم»

قطر در عقب نشینی از موضع قبلی خود مداخله نظامی این کشور در سوریه را رد کرده است.خالد العطیه، وزیر خارجه قطر، با عقب نشینی از موضع قبلی خود، اعزام نیروی قطر به سوریه برای جنگ با دولت دمشق را رد کرده است. العطیه یک هفته پیش با طرح یک پیشنهاد گفته بود این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس و حامیان اصلی مخالفان دولت سوریه ممکن است در پاسخ به حملات هوایی روسیه در حمایت از اسد، در سوریه مداخله نظامی کنند. این پیشنهاد هشدار دولت سوریه را در پی داشت.
وزیر خارجه قطر در مصاحبه با الجزیره گفت: «خیر، این که سربازانمان را در خاک (سوریه) داشته باشیم مطرح نیست … نه، نه، آنها (سوری‌ها) خودشان می‌توانند کشورشان را آزاد کنند. آن چه آنان می‌خواهند حمایت مالی است، می‌خواهند مردم به آن‌ها گوش دهند.»
العطیه با اشاره به اختلاف نظرهای کنونی در حل بحران سوریه گفت، وی از گفت‌و‌گو بین دو طرف حمایت می‌کند.

متحدان عرب قطر در حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی با عملیات هوایی روسیه که باعث شده نیروهای اسد به موفقیت‌هایی دست یابند مخالف هستند. دولت سوریه کشورهای حوزه خلیج فارس را به حمایت از گروه‌های تروریستی در این کشور متهم کرده اما برخی از این کشورها این حمایت را انکار می‌کنند.

قطر در بحران و درگیری‌های چهارساله در سوریه، با تسلیح، آموزش و حمایت سیاسی از تروریست‌ها به آنان کمک کرده است. العطیه نیز هفته گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌اِن‌اِن از بررسی نقش مستقیم‌تر دوحه در سوریه خبر داده بود.
قطر یکی از کشورهایی است که روز جمعه در کنفرانس صلح برای حل بحران سوریه در وین شرکت خواهد کرد. در این کنفرانس علاوه بر ایران، عربستان سعودی، امریکا، روسیه و دیگر کشورهای مهم منطقه‌ای و غربی شرکت خواهند کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، جمعه در اجلاس صلح سوریه در وین حاضر خواهد بود. این کنفرانس برای اولین بار کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را رو در روی رقیب خود، ایران، قرار می‌دهد. گفته شده این کنفرانس به دنبال صلح در سوریه است، حرکتی که ممکن است به پایان درگیری‌ها در سراسر جهان عرب کمک کند.

http://fa.shafaqna.com/news/45667

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا